Reformatorii secolului al XVI-lea au pus sub semnul întrebării, la modul
cel mai critic, preoţia catolică. Ei au atacat ideea că preoţii ar deţine o
autoritate specială ce le-ar permite să schimbe vinul în sânge la cina Domnului,
au respins succesiunea apostolică, au încurajat căsătoria preoţilor, au
desfiinţat oficiul de episcop, au revizuit liturghia şi au redus funcţia de
preot la nivelul celei de prezbiter. Din nefericire însă, ei au păstrat în
continuare diferenţa dintre cler şi laici, precum şi ideea catolică de
ordinare. Şi cu toate că au renuţat la episcopi, au menţinut regula conducătorului
unic, îmbrăcând-o în haine noi.
Cuvântul de ordine al Reformei a fost
restaurarea preoţiei tuturor credincioşilor. Totuşi, această restaurare s-a
făcut doar parţial. Luther, Calvin şi Zwingli afirmau în mod corect că fiecare
creştin are acces direct la Dumnezu fără a mai fi nevoie de un mediator uman. Aceasta
a fost o reparaţie minunată, dar din păcate doar unilaterală, după cum vom vedea
imediat.
Ceea
ce au făcut ei a fost să restaureze doar soteriologic( sub aspectul mântuirii)
doctrina preoţiei tuturor credincioşilor, dar nu şi eclesiologic( sub aspectul
relaţiei dintre aceasta şi biserică). Deşi au afirmat răspicat că acum orice om
avea liber acces la Dumnezeu, nu au aplicat acest lucru şi în ceea ce priveşte
colectivitatea. Biserica continua încă să depindă şi sub reformatori de clerul
ordinat.
Luther susţinea că cei ce predică trebuie să se pregătească pentru asta
din punct de vedere teologic. Numai lucrătorii ordinaţi, credea el, pot
predica, boteza şi administra cina Domnului. Ba Luther chiar a denunţat cu
violenţă practica anabaptistă de slujire a fiecărui membru în biserică(
Sitzrecht- „dreptul celui ce stă în bancă”). Luther era atât de intransigent
împotriva Sitzrecht încât spunea că „vine din fundul iadului” şi că „este o
pervertire a ordinii publice...ce subminează respectul pentru autoritate”. În 20 de ani, în landurile germane au fost
emise peste 116 edicte prin care această erezie anabptistă era considerată o
ofensă capitală. Luther considera că dacă întreaga biserică ar administra cina
Domnului s-ar produce o confuzie deplorabilă. În opinia lui, această sarcină
sacră revenea unei singure pesoane- pastorul. ( Paul Althus, The teology of
Martin Luther, 323).
Era
de datoria slujitorului ordinat să transmită revelaţia lui Dumnezeu către
popor. Şi pentru asta trebuia plătit. Întocmai cum clerul catolic era privit ca
„portarul mântuirii”, tot aşa clerul protestant era considerat ca fiind „depozitarul revelaţiei divine”(Warkentin,
Ordination, 168). Atât reformatorii cât şi puritanii din Anglia susţineau că
slujitorii lui Dumnezeu trebuie să fie profesionişti competenţi. Potrivit lui
Calvin, „oficiul pastoral este necesar pentru prezervarea bisericii pe pământ
în mai mare măsură decât e nevoie de soare, hrană şi băutură pentru a întreţine
viaţa”( Calvin, Institutes of the Christian religion, 1055).
Credinţa reformatorului era aceea că pastorul deţinea putere şi
autoritate divină. El nu vorbea în nume propriu, ci în numele lui Dumnezeu. Calvin
trata actele de ofensă şi ridiculizare la adresa slujitorilor bisericii drept
grave ofense publice. Acest lucru nu ar trebui să ne surprindă. Nici Calvin, nici
Luther, şi nici vreun alt reformator nu au intenţionat să întoarcă biserica la
practicile primare ale apostolilor. Ironia face că în timp ce ei deplângeau
modelele bisericii catolice numindu-le „născociri omeneşti”, ei au făcut exact
aceleaşi lucruri, îmbrăcând însă oficiile şi riturile bisericii în alte haine,
mai moderne. Atât catolicii, cât şi protestanţii, îşi întemeiază practicile lor
în mod deosebit pe tradiţii pur omeneşti, care nu au nimic în comun cu noul
testament.
Următoarele
afirmaţii ale lui Martin Luther sunt edificatoare în ceea ce priveşte poziţia
sa faţă de oficiul pastorului:
„
Dumnezeu vorbeşte prin predicator...El este un slujitor al lui Dumnezeu pus
deoparte, ba mai mult decât atât, este un înger al lui Dumnezeu, chiar un
episcop trimis de Dumnezeu, un salvator al multor oameni, un împărat şi un
prinţ în împărăţia lui Hristos...Nu există nimic mai de preţ sau mai nobil pe
pământ decât un paroh sau un predicator credincios...Este un lucru minunat că gura fiecărui pastor este gura lui Hristos însăşi, de aceea pe pastor ar trebui
să-l ascultăm nu ca pe un simplu om, ci ca pe Dumnezeu în persoană”(Althaus,
Theology of Martin Luther,326).
Aceste cuvinte nu sunt altceva decât ecoul cuvintelor lui Ignaţiu,
rămânând până azi adânc înfipte în conştiinţa protestantă. De aici şi până la
alte aberaţii care se păstrează la loc de cinste şi azi în orice biserică nu a
mai fost decât un pas: de exemplu Luther spunea că biserica este un loc în care
în primul rând se predică. Din acest motiv el a numit biserica Mundhaus ( „casa
gurii”) ajungând să afirme în mod periculos că „singurele organe ale unui
creştin sunt urechile”. Desigur, dorea prin aceasta să insinueze că laicii nu
au dreptul în biserică decât să asculte ce vine de la amvon. Din păcate, o
astfel de mentalitate se mai bucură şi azi de o foarte largă răspândire în protestantism...
Pe
scurt, reforma protestantă nu a dat o lovitură de moarte sacerdotalismului
romano-catolic, fiind doar o schimbare de natură semantică. Factori psihologici
uimitori îi fac pe laici să creadă până azi că slujirea religioasă este
responsabilitatea pastorului. „ E treaba lui, e plătit pentru asta, el este
expertul” gândesc creştinii aproape la unison. Dar dacă privim la origini,
termenul de „slujitor al evangheliei”, atât de des atribuit doar pastorului, nu
are absolut nimic de-a face cu oficiul de pastor. „Diakonos” înseamnă în
greceşte „slujitor” dar el a fost distorsionat deoarece oamenii au
profesionalizat slujirea creştină. Noi am luat cuvântul de „slujitor”( al
Evangheliei) şi l-am echivalat cu acela de pastor fără absolut nici-o
justificare nou-testamentală.
Aceasta a divizat comunitatea credincioşilor în creştini de rangul unu(
cei care au dreptul să înveţe şi să predice) şi creştini de rangul doi( cei
care au dreptul doar să asculte). Aşadar, unii sunt mai privilegiaţi decât
alţii de a-L sluji pe Domnul pentru că sunt, printre altele, ordinaţi. Dar
conceptul de slujire în biserică de către un singur om este cu totul străin de
evanghelie. Noi suntem ( sau ar trebui să fim) pietre vii, şi nu moarte. Dar
oficiul de pastor a transformat biserica într-un mormânt frumos colorat pe
dinafară, poate chiar de un alb imaculat, dar plin înăuntru de putrefacţie şi
moarte.
Pastorul vă fură dreptul de a funcţiona ca membru deplin al trupului lui
Hristos. El este o gură gigantică, care vorbeşte mereu şi fără să fie
contrazis, iar dvs sunteţi o ureche micuţă şi nimic mai mult. Oficiul pastoral
contemporan este o negare totală a mesajului din epistola către Evrei-sfârşitul vechii
preoţii. Ea face fără efect eforturile lui Pavel sau Petru care au arătat că
oricine are dreptul de a sluji în biserică. Cuvintele lui Petru din 1 Petru 2,
5-9 sunt bagatelizate prin faptul că una se afirmă în teorie, şi cu totul alta
se face în practică. Din partea medicilor sau a avocaţilor ne aşteptăm să ne
servească, şi nu să ne înveţe cum să servim pe alţii la rândul nostru. De ce?
Pentru că ei sunt experţii. Din nefericire, exact la fel sunt văzuţi şi
pastorii. Ei sunt experţi în Cuvânt deoarece au făcut o facultate teologică,
iar enoriaşii trebuiesc educaţi şi învăţaţi.
Dar
mai este ceva şi mai aberant, dacă ce am spus până acum nu era aberant destul. Pastorul
uzurpă în mod clar conducerea funcţională a trupului de către Capul – care este
însuşi Hristos – punându-se ei pe ei înşişi cap. Dacă Dumnezeu ar dori să
vorbească prin anonimii din bănci, acest lucru Îi este imposibil, deoarece
aceştia sunt priviţi ca lipsiţi de orice autoritate spirituală. De aceea,
pastorul, şi nu neapărat papa de la Roma, este vicarul lui Hristos pe pământ,
deoarece se pune pe sine, un simplu om, cap peste biserica lui Hristos. De
aceea, nimic nu împiedică mai mult şi mai trist îndeplinirea scopului etern al
lui Dumnezeu – acela de a locui în fiecare fiinţă creată – decât oficiul de
pastor.
În
altă ordine de idei, oficiul de pastor nu dăunează numai poporului lui Dumnezeu,
slăbindu-l şi alienându-l, ci chiar lui însuşi. Meseria de pastor ajunge să fie
un malaxor, o presă psihologică, o otravă spirituală pentru toţi cei care o
deţin. Am auzit personal destăinuiri a nenumăraţi pastori care erau epuizaţi
fizic şi psihic în urma a nenumărator sarcini din biserică. Nu mai aveau timp
pentru familie, nici pentru ei înşişi, iar presiunea pusă asupra lor ca
etaloane spirituale de multe ori îi copleşea. Eu îi întreb: cine i-a pus să-şi
pună pe umeri o asemenea imensă povară? Dumnezeu în nici-un caz...
Nu a
fost niciodată intenţia lui Dumnezeu ca pastorul zilelor noastre să se implice
concomitent în atâtea proiecte, să participe la mii de comitete, să facă atâtea
vizite, să audă atâtea poveşti intime tragice şi probleme de diverse naturi, să
compună forţat predici săptâmână de săptâmână, să aibă atâtea răspunderi pentru
sufletele oamenilor şi atât de puţin timp liber pentru sufletul său. Profesia de
pastor e una din cele mai aberante din câte pot exista.
Ea îl
devorează dinăuntru pe el şi pe biserică aidoma unui cancer sau sida. „Pacientul”
nu ştie că poartă în el un microb mortal care se poate răsfrânge şi asupra
altora. De-abia când „cancerul” ajunge în metastază, şi nu mai e nimic de
făcut, de-abia atunci se trezeşte şi „bolnavul”. Iar urmările sunt catastrofale
pentru el şi pentru biserică.
Oficiul de pastor favorizează apoi ipocrizia. Pastorilor le este cerut
un standard înalt moral, deşi ei ştiu bine cine sunt şi ce fel de probleme au
în familie, unde au parte de aceleaşi încercări ca toţi ceilalţi muritori. Dar
la suprafaţă pastorul trebuie să pară imaculat. Enoriaşii aşteaptă din partea
pastorului ca acesta să fie mereu bine dispus, cu zâmbetul pe buze, profund
spiritual şi mereu la dispoziţia lor. Ei uită că şi pastorul este tot un om la
fel de păcătos şi la fel de muritor ca şi ei. Ei privesc la pastor, vorba lui Luther,
ca la Hristos. Ori aşa ceva este absurd, păgân ca origine, şi extrem de
periculos. Nu puţini pastori ajung, ca urmare a presiunilor de o viaţă, nişte
prizonieri ai propriilor lor imaginaţii, nişte robi ai sistemului criminal pe
care îl slujesc şi nişte victime în domeniul vieţii private. Sămânţa catolică a
ordinării care a fost semănată de sistem ajunge cândva să-şi arate fructele ei
groteşti: ateismul, schizofrenia fizică sau spirituală, însingurarea, divorţul.
Dacă
cu adevărat vă iubiţi pastorii, spuneţi-le să-şi scuture cât mai curând de pe
gât jugul absurd la care s-au prins de bună voie. Înainte de a fi prea târziu
pentru ei, familiile lor şi pentru ekklesia.
Eu am lucrat in domeniu 2 ani si 4 luni (pastor de tineret cu juma' de norma). Am fost si la comitete care durau pana la 4 dimineata (incepand de pe la 7 seara). Odata am stat pana pe la 1, a doua oara am spus ca nu mai vin si a treia oara nici nu mi s-a mai dat ocazia deoarece am fost pus pe liber. In fine, nu am fost pus pe liber chiar din cauza asta, dar acesta a fost unul din cele cateva acte de "nesupunere" fata de pastorul de district, care a mers pe ideea "eu te-am facut, eu te omor"...dar asta e alta poveste pe care nu vreau sa o dezvolt acum. Problema nu e la membrii care asteapta ca pastorul sa fie un minichrist, ci la pastori, da, chiar la pastori. Sigur, au si membrii asteptarile lor, dar si acestea tot de pastori au fost induse. Toate acele proiecte, standarde, comitete si alte porcarii, ei insisi si le fixeaza sau si mai rau, si le fixeaza unii altora, pe cale ierarhica desigur. Apoi la noi la romanika mai domneste spiritul comunist al slugarniciei si al pupin***ismului si asta ii face pe multi pastori sa exceleze in proiecte si activitati pentru a dovedi "mai marilor lor" ca ei sunt competenti si merita pastrati pe post. Si eu am avut colegi care se plangeau de viata lor personala, unii dintre ei ajungand chiar la spital. Altii, lipsiti de o relatie familiala normala, au ajuns sa se refugieze in bratele vreunei surori-amanta, provocand ulterior si mai mari probleme, frustrari si dezamagiri. Ce este cel mai trist este ca acest sistem nu va disparea asa usor si as indrazni sa spun ca nu va disparea niciodata pe pamantul acesta asa cum este el acum. De ce? Simplu, din comoditate. Membrilor le e mai usor sa fie condusi ca niste oi mute iar pastorilor le e si mai usor sa traiasca din banii membrilor, asa ca cercul se inchide.
RăspundețiȘtergere,,Membrilor le e mai usor sa fie condusi ca niste oi mute iar pastorilor le e si mai usor sa traiasca din banii membrilor, asa ca cercul se inchide.''
RăspundețiȘtergereadevarat graiesti!
Apropo de ce ai scris tu Ovidiu, stau acum şi mă gândesc că dacă Luther nu se năştea în Germania nu avea nici-o şansă de reuşită. Dacă de ex la dieta de la Augsburg prinţii landurilor germane nu i-ar fi ţinut nemilocit partea în faţa regelui, atunci toată munca lui de până atunci s-ar fi dus pe apa sâmbetei.
RăspundețiȘtergerePare incredibil, dar ceea ce a dat succes reformei mai mult decât tezele sau scrierile lui la un loc a fost susţinerea populară. Oamenii simpli erau sătui de corupţia bisericii...
Acest lucru mi s-a confirmat când am fost astă vară la castelul Wartburg în vizită. L-am întrebat pe ghid cât a stat ML ascuns acolo ca să traducă biblia şi alte cele...iar răspunsul a fost uluitor pentru mine: numai patru luni!!!
În afară de faptul că a tradus toată biblia în numai trei luni( ceea ce e incredibil), a reuşit să iasă din ascunzătoare ptr că, potrivit ghidului, se bucura acum de o largă susţinere printre oamenii simpli şi nu numai. Nici-un popă nu mai îndrăznea să-i facă vreun rău. Aşa a plecat el de la Wartburg...
Azi lucrurile sunt mai grele ca atunci, oricât ar părea de absurd. În era internetului şi a cărţilor de tot soiul, oamenii se mulţumesc cu...TRADIŢIA!!! Fie că e ortodocsă, adventistă sau ce-o mai fi. Şi asta din cauza comodităţii care naşte monştri.
Hai, acuma chiar mi-ai dat ideea ptr un nou articol!
Buna,
RăspundețiȘtergeream recuperat articolele din urma , sapt trecuta am fost la ski :)
si ma apuc sa scriu cu o oarecare tristete...discutia asta mi-as fi dorit sa fie in jurul unei "cani de ceai" si nu aici pe server, dar bine ca mai e si aici...
pentru articolele legate de sistem o strangere de mina (suntem aproape ca varsta asa ca indraznesc :))
am ajuns la concluzia asta mai demult acum doar mi se confirma faptic(istoric)...bravo!
legat de gsm...am citit Pacatu cetaii, Prizonierul Neprihanirii si multe, multe articole care mi se par spiritual-provocatoare, dar au si neghina destula ...
am scris mai demult un mail lui Gili in care am strigat anatema tot pe seama unui articol marca T Erbriceanu "Lumina noua si lectiile istoriei", acuma mai strig o data cu tristete: anatema!
nu pot concepe cum Dumnezeu a dat pe Dumnezeu si cum Dumnezeu adica Existenta a incetat sa mai existe, pai credeam ca Prizonierul Neprihanirii e clar, adica Dumnezeu e prizonierul propriei Lui existente (caracter)
ori Tatal a ucis pe Fiul, ori Fiul s-a sinucis in oricare din variante logica gsm se bate cap in cap Prizonierul Neprihanirii a ucis!
partea cu adevarat trista este ca in genere oamenii uita sa priveasca la Dumnezeu ca la Tata...adica Tata mai schimba scutecele pline de pacat, iti mai baga biberonu cu lapte duhovnicesc, cand te-ai saturat iti da suzeta, iti face giugu giugu...cand este un pic mai maricel rade morcoviori cu biscuiti si miere - mesteca El inainte - copilu doar sa inghita hrana mai tare; apoi vine joaca iupiii - daaa oamenii uita sa se joace cu Dumnezeu, li se pare absurd - jocurile Lui sunt concepute in asa fel incat ori castiga amindoi, ori pierd amindoi (asta inseamna dragoste)
"Eu am venit ca sa fiu o lumina in lume ca oricine crede in Mine sa nu ramana in intuneric..."
Numai de bine
C
PS: daca imi permiti un mic hint, ma refer la fontu ales ala abastru inchis pe fondu negru are un contrast slab ce face greu de citit...