Deşi sunt considerate adversare ideologice , ştiinţa şi religia se unesc ciudat de armonios în ceea ce priveşte începuturile universului. Întreaga clasă a savanţilor din orice ramură ştiinţifică este de acord că universul a avut un început acum aproximativ 13 miliarde de ani în urmă. Am discutat pe larg aspectele desprinse din studiul fizicii legate de această idee. În mod analog, biblia prezintă şi ea aceeaşi versiune alfa despre univers, spunându-ne că a luat fiinţă din nimic, însă la ordinele Cuiva. Atât primele cuvinte din geneza cât şi primele cuvinte din evanghelia lui Ioan indică faptul că universul şi tot ceea ce există în acesta are un început. Bineînţeles, spre deosebire de Stephen Hawking care în ultima sa carte „The great design” atribuie apariţia universului exclusiv legilor fizicii, biblia atribuie apariţia vieţii inteligente unei Fiinţe inteligente.
Deşi consider că savantul tetraplegic este un erou din punct de vedere ştiinţific, mă disociez de el în ceea ce priveşte filozofia care stă în spatele unui astfel de nihilism vis-a-vis de un creator. Legile fizicii nu pot niciodată proporţiona, prin ele însele, o explicaţie completă a universului. Ele însele nu sunt altceva decât o descriere a ceea ce se întâmplă în univers în anumite condiţii date. Condiţii prestabilite de către cine? Aceasta e marea întrebare.
Dar astăzi are cuvântul biblia, aşa cum am promis data trecută. Cum este acest Creator, dacă într-adevăr există? Este el determinist, matematicianul suprem care a gândit la scală universală viaţa şi consecinţele apariţiei acesteia, fără ca să mai intervină ulterior în treburile universului? Sau este un Dumnezeu imprevizibil, arogându-şi dreptul de a acţiona uneori „cuantic”, arbitrar, după cum o cer interesele de moment ale Lui sau ale binelui universal? Atunci când a creat viaţa pe pământ a modelat fiecare făptură în parte din lut şi i-a suflat în nări energie din energia sa? Sau a stabilit un sistem identic de înmulţire şi evoluţie moleculară valabil atât pentru regnul animal, vegetal cât şi pentru om?
Raportul biblic despre creaţiune( evident, cea a pământului) este un „jein”(vorba neamţului aflat în dilemă) incontestabil. Pe de-o parte este fantastic deoarece descoperă oamenilor din epoca bronzului faptul că există un început, aşa cum spuneam mai devreme. Pe de altă parte( şi acum încep „ereziile”) prezintă flagrante contradicţii în raport cu axiome ştiinţifice acceptate inclusiv de creştini, cum este cea a gravitaţiei sau a fotosintezei.
Dacă dorim să credem musai într-un Creator inteligent, trebuie să avem o credinţă în acesta care să-i semene măcar în parte, dar în nici-un caz oarbă, gata să se închine superstiţiei în detrimentul raţiunii şi logicii. Din studiul atent al legilor fizicii, chimiei şi biologiei, reiese manifest faptul că Dumnezeu s-a hotărât pentru o creaţiune deterministă. Mai întâi a fost Cuvântul, adică ideea, legea,ecuaţia. Apoi a spus: "să fie" ...şi a fost... „big-bang” la secunda 0 urmată de alte 43 de zerouri şi în sfârşit 1... A fost materie infinit de densă, apoi pe măsură ce fotonii au fost eliberaţi din închisoarea timpului şi a materiei, au luat naştere pe rând molecule de hidrogen, apoi heliu, şi în cazuri mai rare molecule mai „grele” precum litiu şi beriliu.Ca urmare a fuziunilor nucleare petrecute în urma contracţiilor şi ciocnirii dintre atomii de hidrogen şi heliu, norii de gaz şi-au mărit enorm densitatea devenind stele, precum soarele nostru. Tot cam în acest fel au apărut planete, sisteme solare...şi tot aşa mai departe până chiar foarte departe, la miliarde de miliarde de galaxii. Şi totul nu ca urmare a unui Dumnezeu care se juca între palme cu plastilină cosmică, ci în urma legilor gravitaţiei, de exemplu.
Aşa a apărut soarele nostru, apoi planetele din jurul său cu sateliţii lunari respectivi. Nu a fost nici-o trinitate care să modeleze sistemul nostru solar la „măsuţa cu nisip” cosmic. Au fost doar nişte legi superbe gândite iniţial de divinitate. Apoi totul a luat fiinţă de la sine, din „nimic”, fără ca să mai fie neapărat necesară intervenţia inginerului cosmic. Dar până acum am vorbit numai despre materia anorganică. Se supune cumva şi materia organică, ceea ce denumim simplu viaţă, aceluiaşi principiu?
Este fascinant pentru mine că povestea creaţiunii omului începe cu aceeaşi formulă „matematică” precum universul însuşi: „let there be light”..."să fie lumină"....iar de aici încolo, urmează explozia de viaţă diversificată şi uimitor de frumoasă aşa cum o cunoaştem azi. De ce lumină mai întâi? Nu cumva pentru că ea conţine misterioşii germeni ai vieţii însăşi? Nu ştiu cu precizie. Ceea ce ştiu este că teoria evoluţiei prinde tot mai mult contur în cercurile religioase chiar şi foarte conservatoare(cum este Vaticanul) iar teoria creaţiunii aşa cum e prezentată tradiţional cade tot mai mult în desuetudine. Deşi mult hulita teorie a lui Darwin are carenţe când vine vorba să explice cum şi de unde a apărut prima moleculă organică, printre altele, mecanismul său este corect din punct de vedere ştiinţific. Numai un ignorant va refuza să vadă enormele asemănări la nivel genetic dintre om şi animale, de pildă.
Pentru mine personal, aceasta nu reprezintă o problemă. Dumnezeu avea şi ştiinţa, şi puterea,dacă este cine zice că este, ca să determine transformarea radicală a tuturor formelor vieţii din punct de vedere chimic şi biologic în câteva zile dintr-o unică moleculă. Ceea ce mă opreşte să dau crezare prea mare teoriei evoluţiei în forma sa prezentată de Darwin este sabatul din povestea biblică. A respinge sabatul e ca şi cum m-aş hotărî fără ezitare să cumpăr cea mai frumoasă maşină posibilă(povestea despre apariţia vieţii) fără să mă intereseze câtuşi de puţin fabricantul şi indicaţiile tehnice ale acestuia. Ceea ce m-ar interesa în acest caz ar fi doar cum funcţionează motorul. A respinge sabatul legii morale( Exod 20,11) înseamnă să respingi cu vehemenţă o altă explicaţie despre apariţia vieţii, cu aceeaşi intoleranţă şi ignoranţă ca şi fundamentalistul religios care respinge ştiinţa.
În altă ordine de idei, natura însăşi dă mărturie de faptul prezenţei inechivoce a unor legi care o guvernează. De la minusculele cochilii de melci până la enormele galaxii din spaţiu, formule matematice incredibil de frumoase(de exemplu numărul lui Fibonacci) sunt prezente peste tot. Ce înseamnă asta dacă nu cumva faptul că Dumnezeu a determinat maestru configuraţia naturii, fie ea animată sau inanimată?
Toată aceasta schemă de gândire, mergând pe firul ei logic, duce la o întrebare şi mai îndrăzneaţă: este Creatorul însuşi guvernat de o lege? Sau, datorită faptului că este transcendent universului, nu se supune vreunei legi anume, fie ea şi morale? Ei bine, adventismul ar fi trebuit să fie laboratorul teologic al lumii din acest punct de vedere. Fiind singura religie protestantă care scotea în evidenţă legea morală, tocmai lui i s-a revelat acum 120 de ani prin aportul unui avocat( A.T.Jones) şi al unui medic( Eliott Waggoner) că în Galateni 3,24 este vorba despre legea morală a celor 10 porunci ca indicator spre caracterul divinităţii, , şi nu despre cea ceremonială, cum greşit se credea până atunci.
Mai târziu, Ellen White, care confirmase de nenumărate ori genialitatea mesajului celor doi, stârnind prin asta nedumerirea tuturor, făcea ea însăşi legături fascinante între legea morală( ca fundament al guvernării divine!!!) şi comportamentul lui Dumnezeu în raport cu creaturile Sale. Dacă celor doi li s-ar fi dat atenţia şi respectul cuvenit( exact la fel cum se face în breasla ştiinţifică), astăzi am fi fost cu siguranţă departe în a înţelege „neprihănirea lui Isus Hristos în legătură cu legea”, expresie inovatoare atunci, folosită destul de des de Ellen White după 1888. Dar ceea ce putea deveni atunci „ teoria relativităţii” din punct de vedere teologic, a rămas din păcate numai o ciornă „subversivă” dosită de biserică, condamnată atunci şi neînţeleasă până astăzi de „savanţii” lui Dumnezeu.
Ar fi enorm de multe de spus despre determinismul lui Dumnezeu. Dar nu ajunge nici timpul, nici spaţiul pe un document word, şi nici neuronii mei nu pot face toate sinapsele necesare. N-aş vrea să închei însă fără să pomenesc ceva despre caracterul misterios al lui Mesia. Întreaga Sa viaţă şi misiune pare determinată, din orice unghi ai privi, fie sub aspectul îndrumărilor pe care le primea zilnic de la Tatăl( Ioan 5,19; 5,30; 8,28) fie sub aspectul reacţiei umane în faţa supranaturalului (Matei 23, 37-38; 13,58). Isus Dumnezeu, Isus creatorul cerului şi al pământului depinde de când se naşte şi până moare de acţiunea sau atitudinea cuiva. Fiind copil, este învăţat să citească Torah şi profeţii, să meargă, să vorbească, să gândească. Fiind adult, este însetat la fântâna lui Iacob şi nu poate scoate apă singur. Are nevoie de ajutor. Nu se prevalează niciodată de atotputernicia Lui, fără să ţină cont de realităţile obiective care-l înconjoară. Ori tocmai aceasta este definiţia determinismului: teoria care susţine universalitatea principiului cauzalităţii , teza conform căreia toate fenomenele naturii, societăţii şi gândirii se dezvoltă în virtutea unor cauze, mişcarea lor fiind guvernată de legi obiective.
Pe de altă parte,puneţi-vă pentru câteva secunde în locul lui Lucifer: aţi iniţia o mişcare celestă subversivă guvernării divine dacă nu aţi fi sigur că Dumnezeu nu va interveni abuziv să suprime din faşă revolta? Dacă nu aţi fi sigur că Creatorul însuşi se supune unui cod moral care printre altele prevede libertatea totală de expresie şi acţiune a creaturilor sale, aţi mai avea curajul să vă ridicaţi glasul contra acestei orânduiri? Ori Lucifer era cu siguranţă încă de pe atunci filozoful cel mai strălucit după Dumnezeu...
( va urma)
Excelent articol; nu mi se pare deloc incompatibila teoria Big Bang-ului cu religia; dimpotriva. Fata de evolutionism am, totusi, rezerve ceva mai mari. Daca accepti faptul ca omul a evoluat dintr-o celula primordiala determinata de Dumnezeu, ai cam distrus intreaga teologie biblica: moartea nu mai este plata pacatului, ci o realitate anterioara omului, regizata chiar de Dumnezeu. In acest caz, nici nu mai poti vorbi despre pacat - iar jertfa lui Iisus devine zadarnica.
RăspundețiȘtergereNu mai vorbesc despre inviere (re-crearea vietii) - ea cum va fi? intr-o clipita, sau de-a lungul unor lungi ere?
Nu stiu ce atitudine trebuie luata fata de evolutionism; e clar ca negarea lui categorica reprezinta o incumetare; cred ca in domeniul originilor, cea mai buna atitudine e agnosticismul.
Referitor la Universul determinist, caruia si Iisus i s-a supus in totul - cred ca Dumnezeu are posibilitatea sa schimbe cursul istoriei, ramanand totusi in limitele legilor impuse de El. Ia spre exemplu viata lui Iosif - la inceput, inlantuirea de cauze si efecte (robia, inchisoarea, etc) parea ca zadarniceste planul lui Dumnezeu, dar in final Iosif a ajuns sa-si salveze poporul de la moarte.
Off-topic: ai un comentariu de la mine pe blogul "suflare de viata". http://suflaredeviata.ro/2010/02/04/cine-a-ucis-mai-mult-dumnezeu-sau-satana/comment-page-1/#comment-725
Cred ca m-ai inteles gresit. Si eu aleg pozitia agnostica fata de evolutionism. Mecanismul prin care acesta actioneaza asupra vietii nu poate insa sa fie fals, si ma bucur ca nu faci parte dintre cei care il resping fara sa gandeasca.
RăspundețiȘtergereInca nu am studiat treaba profund, insa teoria evolutionista corespunde perfect unui plan determinist de aparitie a vietii, exact asa cum e cazul aparitiei materiei inanimate imediat dupa Bing-Bang. Ai dreptate insa ca acceptarea in totalitate a teoriei evolutioniste este iarasi o mare greseala, deoarece conduce inevitabil la efectele pe care le-ai descris, si cu care sunt de acord.
Dar mai citeste odata fraza respectiva. Eu cred ca Dumnezeu a "creat" viata pe pamant dintr-o singura celula primara, dar intr-un rastimp de 6 zile, asa cum prezinta geneza. Si bineinteles nu acum 6000 de ani, ci cu n milioane de ani in urma. Nu pretind ca am inteles corect totul, dar cam aici sunt in prezent. Vei intelege, deci, ca aceasta pozitie a mea nu submineaza cu nimic nici actul creator al lui Dumnezeu(totusi acea celula primordiala este produsul Lui), nici sabatul, nici realitatea pacatului si a mortii, si automat a jertfei lui Isus.
Referitor la ultima ta fraza, asteapta sa citesti si ce urmeaza. Nu cred numai intr-un Dumnezeu determinist, ci si intr-unul "cuantic". Cred ca Adevarul e plin de surprize neasteptate. Sper ca maine sa public si partea a doua.
Exact aceiasi parare am si eu , in ce priveste evolutia.
ȘtergereDumnezeu este (si) in afara Universului si nu vad cum ar fi influentat de timp.
RăspundețiȘtergereDe ce a creeat Dumnezeu pana la urma? Pentru a ne inchina noi in a 7-a zi?
Raul era cu totul necesar pentru asimiliarea libertatii totale. Daca Dumnezeu este determinist atunci raul nu poate fi decat creatia Sa.
Da, s-ar putea spune asa, dar totusi Dumnezeu nu ar fi vinovat decat de faptul de-a da libertate, absoluta, de a depinde de Sursa, sau a te baza pe din , Lucifer a ales a doua varianta.
ȘtergereClaudiu, Dumnezeu nu a creat nici Universul ca sa I se inchine, nici omul ca sa pazeasca sambata. Asa ceva este absurd, si-ti dau dreptate. Sabatul din Geneza este doar un instrument prin care omul sa-si aduca aminte de Creator. Dupa cum vezi, teoria evolutiei prinde tot mai mult teren in mintile oamenilor culti. Dar vine sabatul si le spune ca nu sta chiar totul in picioare, ca exista un Creator. Daca te uiti la formularea poruncii a patra, chiar asta vrea sa scoata in evidenta. Cu siguranta, ca Dumnezeu stia viitorul si ca omenirea va ajunge intr-un asa stadiu de dezvoltare incat sa nege creatia. De aceea sabatul. Insa ideea subliminala a adventistilor ca prin pazirea sabatului ai merite inaintea lui God iarasi e o prostie imensa, dar e alta discutie.
RăspundețiȘtergereCu privire la a doua ta afirmatie, ca daca God e determinist, rezulta ca raul este produsul Sau, pare corecta doar la prima vedere. Discutia e mult mai lunga decat poate permite un commment. Daca ar fi adevarata aceasta supozitie, rezulta evident ca ne inchinam unui Monstru cosmic. Ori nu cred ca crezi ca God ar fi un monstru.
Explicatia cat de cat logica rezida in faptul ca inaintea de secunda o,ooo1 D-zeu s-a hotarat ptr a da liberul arbitru creaturilor Sale, fara ca sa suprime prin asta constructia determinista a universului. Ori asa ceva e greu de inteles ptr orice muritor. Inca.
Pentru mine liber arbitru inseamna sa aleg ce vreau sa fiu fara sa accept consecintele dictate arbitrar de catre Dumnezeu.
RăspundețiȘtergereStii cum este aici: Te las sa alegi intre calea 1 si calea 2. Dar sa stii ca daca ai ales calea 2 eu te perpelesc in foc.
Pana la urma durerea a aparut (conform Bibliei) din cauza blestemului rostit de Dumnzeu si nu a fost o consecinta naturala.
Pai, Dumnezeu nu perpeleste pe nimeni in foc, problema se pune asa: Ai doua optiuni, faci alegerea buna o duci bine, faci alegerea proasta, o duci rau, sau sa e exprimam in ceea ce s-ar presupune ca ar fi zis Einstein :" Raul este absenta binelui!" , iar versiunea teologica a acestui enunt ar fi cam urmatorul "Iadul e locul unde Dumnezeu refuza sa ma guverneze"
ȘtergereSi cand am spus durere m-am referit strict la nedreptate.
RăspundețiȘtergereCand Dumnezeu a predeterminat liberul arbitru( stiu ca suna aiurea, dar eu sunt convins ca asa stau lucrurile)inainte de creatie, si-a pus impreuna cu fiul sau aceeasi problema pe care o pui tu acum. Ce ne facem daca creaturile noastre libere vor dori intr-o zi sa iasa din sistemul conceput de noi? Le anihilam?
RăspundețiȘtergereEste absurda credinta in liberul arbitru si in anihilarea divina in acelasi timp. Pur si simplu nu au cum sa stea impreuna. Adica cum Doamne? Imi dai libertate sa aleg, si aleg alta varianta decat cea recomandata de tine, si apoi ma anhilezi? Pai ce fel de liber arbitru mai e ala?
Problema nu se pune in felul asta.Orice creatura din univers a fost proiectata sa "depinda" constant de Izvorul de viata( sau energie, cum vrei) divin. Orice decuplare voluntara a vreunei creaturi de la aceasta sursa Unica, presupune automat intrarea in nefiinta. Acest lucru nu are de-a face nimic cu anihilarea divina, si respecta pe deplin liberul arbitru.
Lucifer s-a crezut atat de intelept incat a contrazis raspicat avertizmentele lui D-zeu( repetate in Eden si omului) ca decuplarea de la Reteaua universala produce moarte. El a gandit ca Dumnezeu minte, sau ca poate ajunge sa-si contruiasca el insusi propriu sau sistem...habar nu am ce a fost concret in mintea lui, dar un lucru e cert: nu l-a crezut pe D-zeu.
ideea de blestem, nedreptate si pedeapsa ca venind de la D-zeu trebuie total reinterpretate in doctrina azs. In formula actuala sunt falimentare si vrednice de dispret.
Bingo!
ȘtergereSi atunci ce fel de "dreptate" vrei sa mai faca Dumnezeu la sfarsit, asa cum ai amintit in celalalt comentariu?
@Claudiu " Eu cred ca Dumnezeu a "creat" viata pe pamant "
ȘtergereApar niste probleme.
-Corpurile umane datorita carora suntem propriii nostrii sclavi.
-Alimentatia - a lua/distruge viata altor fiinte, plante "alimentelor" vii.....pentru a ne-o mentine pe a noastra....rezulta EGOISM.
@Martin "Ceea ce mă opreşte să dau crezare prea mare teoriei evoluţiei în forma sa prezentată de Darwin este sabatul"
RăspundețiȘtergereCeea ce desfiinteaza teoria evolutiei lui Darwin este realitatea ca traim intr-o "sfera intunecata", adica sfera absentei luminii/Dumnezeu....de unde rezulta ca LUMINA/DUMNEZEU EXISTA.
--------------------------------------------
Singurele puncte morale din asazisa "lege morala" al "dumnezeului" vechiului testament sunt:
-a nu ucide = a nu lua viata niciunei fiinte(se includ si insectele, plantele...)
-a nu fura = a nu pofti sau lua nimic din ceea ce nu-mi apartine...fara consimtamantul celuilalt
-a respecta pe cei din jur. (nu gasesc nimic logic si corect in exprimarea de a "cinsti doar parintii".....mai ales ca sunt destule cazuri in care parintii n-au fost nimic altceva decat asazisii "creatori" ai urmatoarei generatii. Nu oricine da viata unui copil...e si parinte. Si ce e cu respectul reciproc? Parintele nu trebuie sa-si respecte copilul? Dupa "dumnezeul" vechiului testament si practica familiilor cre(s)tine....se pare ca nu)
- a nu minti, a nu face lucruri pe ascuns care pot dauna celor din jurul tau
restul e abureala
--------------------------------
Ce te face sa crezi ca exista Lucifer? Ce dovezi ai tu in dreptul existentei sale? Existenta lui Dumnezeu si a omenirii o poti dovedi. Unde e dovada existentei "incornoratului"?
Anonime, existența lui Dumnezeu o poți dovedi?!? Cu ce prietene? Hai s-o văd și pe-asta. Și dacă îmi aduci o dovadă( caută bine în dicționar înțelesul acestui cuvânt mai întâi) serioasă că Dumnezeu există, poate că o să-ți răspund și la celelalte întrebări. Deocamdată am ales să răspund numai la cele care merită un răspuns...
Ștergere"hai s-o vad si pe asta"
ȘtergerePersiflarea asta spune multe. Asa ca dupa acest comentariu imi voi vedea de drum.
Ceea ce-mi ceri sa-ti dovedesc a dovedit-o Einstein....si ti-am descris-o mai sus, dar pentru ca m-ai rugat atat de "finut"...am sa ma repet.
Daca intunericul= absenta - a ceva- ....de aici nu rezulta ca - acel ceva- adica LUMINA/DUMNEZEU EXISTA?
Daca in lumea in care traim experimentam (LIPSA Dragostei, LIPSA Dreptatii, LIPSA Vietii, etc).......de aici nu rezulta ca DRAGOSTEA,DREPTATEA,VIATA,etc(intr-un cuvant DUMNEZEU) exista?
Numai bine!
Crede-mă că am obosit să scriu cu tine. Nici măcar nu mi-ai spus cine ești, cum te-am rugat. N-o mai repet, dar știu ce am de făcut.
ȘtergereAcum...despre comentariile tale cu absența-prezența. Einstein nu a vorbit despre Dumnezeu, nu a fost creștin iar clipulețul ăla youtube după care te inspiri probabil nu e o dovadă serioasă ca să bag în seamă argumentația ta. Persiflarea mea spune multe, probabil, dar nu este jignire, decât dacă ții morțiș să fie. Învață mai înainte ce diferență uriașă este dovadă și evidență. Dacă există rău și întuneric nu e absolut normal ca să existe și lumină și bine. Și nici invers. O lipsă a ceva nu demonstrează deloc existența acelui ceva. Așa cum zero nu demonstrează că există 1.
Și da...NU AVEM NICI-O DOVADĂ că Dumnezeu există. Avem doar credință că există, dar aia e cu totul altceva.
@Claudiu "Pana la urma durerea a aparut (conform Bibliei) din cauza blestemului rostit de Dumnzeu si nu a fost o consecinta naturala."
RăspundețiȘtergereBlestem= Rău fatal, pus pe seama furiei divinitatii
Poti iubi si blestema in acelasi timp? Poti iubi si face rau in acelasi timp cuiva?
Nu este RAUL.....ABSENTA BINELUI/DRAGOSTEI?
Hm sunt de-acord cu articolul, dar ma intorc la ideea pe care Michael de Unamo a prezentat-o in cartea sa Agonia Crestinismului, si anume ca Dumnezeu nu e inafara "raului" si "binelui" , ci inautru lor, deci Dumnezeu daca deci poate face rau in aceiasi masura in care face bine, doar ca El prin natura Sa alege sa faca bine
RăspundețiȘtergere