Într-adevăr, Biblia consemnează cazuri în care bărbaţi şi femei au predicat, conduşi fiind de Duhul Sfânt. Însă între predicarea lor şi ceea ce se întâmplă azi prin biserici atunci când se predică este o diferenţă ca de la cer la pământ. Această diferenţă este aproape întodeauna trecută cu vederea pentru că am fost condiţionaţi să ne justificăm practicile, în mod inconştient, cu Scriptura. Suntem convinşi că prestaţia săptămânală a pastorului în faţa bisericii este întemeiată biblic, nou testamental vorbind. Dar aceasta este o eroare.
Să dezbatem puţin acest lucru. Care sunt
practicile contemporane ale predicii creştine? În primul rând, este o predică
regulată – rostită cu fidelitate de la amvon cel puţin o dată pe săptămână. În
al doilea rând, este rostită în cvasitotalitatea cazurilor de aceeaşi persoană –
doar uneori mai predică câte un pastor invitat sau un alt lider din comitet. Apoi
este rostită în faţa unui auditoriu pasiv, care adoarme în fotolii sau trimite
mesaje prietenilor pe Facebook de pe telefoane mobile - după vârstă. În al patrulea rând, are o structură
elaborată, un discurs dinainte prestabilit, cu introducere, dezvoltarea unor
subiecte, concluzii şi uneori apel la sentimente.
Haideţi acum să comparăm acest tip de
predică atotprezentă prin biserici cu ceea ce se întâmpla în timpul profeţilor
din vechiul testament. Profeţii nu vorbeau nicidecum regulat poporului, ci DOAR ATUNCI când primeau această însărcinare din partea
Duhului Sfânt. Participarea activă a audienţei
şi întreruperile provocate de aceasta erau frecvente. Profeţii vorbeau
într-un mod cu totul spontan, dintr-un prea plin al inimii, şi nicidecum după
notiţe. Dumnezeu era liber să-şi aleagă El însuşi anonimi prin care să
vorbească poporului, şi nu oamenii alegeau profesia de purtător de cuvânt al
divinităţii. Acesta a fost „sistemul” dorit dintotdeauna de Dumnezeu prin care
El să se reveleze oamenilor. În momentul în care Israelul şi-a dorit un rege, a
adoptat fără să vrea obiceiurile neamurilor păgâne din jur, printre care la loc
de cinste figura şi preoţimea oficială de la templu. Ceea ce devenise acest
sistem de preoţi oficiali este strigător la cer dacă ne gândim de pildă la
episodul de pe muntele Carmel, la confruntarea dintre ei şi Ilie.
Dar să mergem mai departe, în vremurile
creştinismului timpuriu. Urmând exemplul Domnului lor, apostolii nu aveau
concepţia rabinică despre predicare, unde regularitatea, misticismul şi
autoritatea clerului îşi puneau amprentele lor tragice. Dimpotrivă, predicarea
lor era sporadică, avea loc cu ocazii speciale pentru a răspunde unor ocazii
speciale. Era nepremeditată şi fără structură retorică. Avea loc de cele mai
multe ori în case particulare, unde subiectele discutate erau atât de
palpitante încât se prelungea de multe ori mult după miezul nopţii( de exemplu
episodul cu Eutih care a căzut de la etaj în timpul vobirii lui Pavel: Fapte
20,9), dar şi prin pieţe publice, în natură, pe marginea unui râu( Fapte 16,13),
sau în...sinagogă( Fapte 19,8). Apostolii nu vorbeau după notiţe, după un plan
premeditat, ci efectiv din prea plinul inimii, povestind altora experienţa lor
personală cu omul din Nazaret. Nu exista nici-o aluzie la faptul că doar ei ar
trebui să predice, şi cu atât mai puţin nu primeau bani pentru asta. Spontaneitatea,
libertatea, împărtăşirea unor viziuni şi experienţele personale erau sufletul
închinării creştinilor. Adesea apostolii dădeau tonul unor cântări de laudă şi
participau la mese de părtăşie pline de veselie. Nu era nimic organizat,
dinainte prestabilit. Biserica era vie iar creştinismul se întindea ca focul în
mirişte, deoarece creştinii nu ascultau evanghelia, ci o trăiau.
Dar lucrurile nu aveau să rămână aşa, din
păcate. Odată cu moartea apostolilor, au intervenit în biserică tot felul de
indivizi care şi-au arogat rol de conducător, lupii răpitori despre care vorbea
Pavel. Aceştia au simţit nevoia ca să-şi apere credinţa lor de atacurile păgâne,
închizând sufletul ekklesiei într-un ţarc complicat de reguli şi ierarhii
omeneşti. Ca urmare, predicarea a avut şi ea mult de suferit. Şi-a pierdut
complet caracterul spontan, liber, fiind acum preponderentă dorinţa de a
menţine vie flacăra evangheliei prin scrieri dogmatice. Iar asta însemna şi o
predicare „profesionistă”, ţinta fiind convingerea neamurilor şi apărarea
indentităţii creştine.
Prima consemnare a unei predici se găseşte
în aşa-numita „Second Letter of Clement”, aparţinându-i părintelui bisericii
Clement din Alexandria. El se plângea, de exemplu, că în urma predicilor sale
creştinii se schimbau prea puţin( Norrington, To preach or not, 13). Însă în pofida
eşecului recunoscut al predicilor sale, predicarea a continuat mai departe. Rădăcinile
predicii sunt însă chiar mai adânci în timp decât atât.
Pentru ca să înţelegem de ce are predica azi valoarea pe care o are trebuie să
vorbim puţin despre sofişti.
Sofişii erau greci care vorbeau
persuasiv, îşi recrutau discipoli iar pentru discursurile lor primeau o plată.
Erau maeştri în dezbateri, în apelarea la emoţiile ascultătorilor, în arta
limbajului trupului şi a vorbirii iscusite( omiletică), toate cu unicul scop de
a impresiona şi a-şi „vinde” argumentele. Sofiştii se deosebeau de restul
oamenilor prin îmrăcămintea specială pe care o purtau. Unii aveau o locaţie
fixă de unde vorbeau mulţimilor, dar alţii călătoreau din loc ca să vorbească,
făcând bani frumoşi din aceasta. Oratorul grec sofist îşi făcea apariţia în
forum gata îmbrăcat în roba de amvon, în timp ce ascultătorii stăteau cu
sufletul la gură, ca la un spectacol. Urca apoi treptele până la scaunul
special destinat, se aşeza şi-şi începea discursul.
Ascultătorii erau atât de fascinaţi de
discursul sofistului, încât de multe ori aplaudau. Grecii preţuiau forma şi
stilul unui discurs mai mult decât
conţinutul acestuia. Astfel, prin discurs, sofistul îşi putea convinge
auditoriul de un lucru despre care el ştia bine că este fals. În mentalitatea
grecească, câştigarea unei dispute oarecare era cu mult mai importantă decât
aflarea adevărului. Isus s-a văzut de
multe ori atras în astfel de capcane sofiste venite din partea fariseilor, care
în treacăt fie vorba, erau de multe ori influenţaţi de cultura greacă sau
romană( Hatch, Influence of Greek Ideas and Usage, 113). Atunci când au venit la
el cu banul ca să-l ispitească, doreau în mod evident să câştige o confruntare
cu rivalul lor numărul unu în chestiuni teologice. Dar au plecat înfrânţi,
deoarece Isus nu a răspuns sofismelor lor, în cadrul cărora doar o variantă din
cele două era cea corectă.
Aproximativ un secol mai târziu( 384-322
î.H), renumitul filozof grec Aristotel a introdus în retorică discursul în trei
puncte. „Un întreg”, spunea el, „trebuie să aibă un început, un cuprins şi o
încheiere”. Cu timpul, oratorii greci au început să aplice discursurilor lor
principiul aristotelic în trei puncte. Nu concepeau, de pildă, ca discursul să
nu aibă o concluzie fermă. Astăzi, aproape toate predicile protestante urmăresc
acelaşi ţel şi au aceeaşi structură. Creştinii de azi „ştiu” aproape totul
despre Dumnezeu şi apără cu dinţii concluziile lor dogmatice.
Cum de a reuşit sofismul grecesc şi
oratoria legată de acesta să pătrundă în forţă în biserica creştină? Cum de
s-au lăsat oamenii amăgiţi ca să fie învăţaţi de o ANUME CATEGORIE de alţi
fraţi de-ai lor, când Isus le spusese răspicat că doar „unul este dascălul
vostru”? Şi mai ales, cum de-au fost convinşi cu timpul să scoată bani din
buzunar pentru a asculta o dată pe săptămână predicarea din scripturi? Ce aveau
toate acestea de-a face cu Isus şi apostolii?
( va urma)
Chiar vroiam sa te intreb de ce somezi.
RăspundețiȘtergereFoarte interesant,nu m-am gandit la asta,de fapt nu am citit in istorie desi ma gandeam eu ca era totul spontan.
Si totusi,cred ca Dumnezeu in mila Lui atinge si asa inimile care mai sunt inca deschise si nu se duc la biserica ca la un club.Bineinteles atunci cand se spune un adevar.
Parerea mea este ca nu o sa se mai faca nici o reforma.S-a ajuns prea departe sau ne-am indepartat prea mult de Dumnezeu.
Marceil
Din păcate nu pot scrie atât de des precum aş dori, din cauza job-urilor. Dar mergem înainte:-)
RăspundețiȘtergereŞi eu cred că Dumnezeu se coboară acolo unde suntem azi, dar dacă am fi făcut voia Lui, acum eram departe, mult mai departe.Dar, după cum spui şi tu, am mers departe oricum, dar nu spre El, ci depărtându-ne de El.
De asemenea merita observat faptul ca de cele maimulte ori cand Biblia spune ca Pavel (sau alti apostoli) au predicat (sau au vorbit) poporului(ca si in cazul episodului cu Eutich) in originalul Grecesc sunt folosite diferite forme ale verbului "dialegomai" care este radacina verbului romanesc "a dialoga" sau dialog. Iata de ce NIV traduce diferitele forme ale verbului "dialegomai" cu cuvinte ca "reasoned" sau "had a discussion - a avut o discutie", etc, in pasaje ca Fapte 17:2, !7:17,18:4, 19:9, 20:7, 20: 9 Sensul principal al termenului grecesc e ideea de dialog in diferite forme.
RăspundețiȘtergereFoarte binevenită precizarea ta lingvistică. Oricum, cine citeşte cu alţi ochelari decât cei ai predicii contemporane versetele redate de tine mai sus, vede uşor că e vorba acolo mai mult de un dialog/învăţare decât de un monolog.
RăspundețiȘtergere