De curând, în cadrul unei evanghelizări din Ploieşti, pastorul Cornel Dărvăşan a răspuns cu o ironie fină la adresa unei întrebări din sală care-i viza pe reformişti. Nu mi-au parvenit cuvintele sale exacte, ci doar ideea de bază: reformiştii nu au nici-un drept să existe. Cine sunt aceşti „mâncători de morcovi”?... Ca unul care m-am născut într-o familie reformistă dar care cunosc de asemenea foarte bine şi „barca” adventistă, ba chiar pe el personal într-o anume măsură, îmi permit să-mi dau cu părerea în mod nepărtinitor despre „incident”.
Să spunem lucrurilor pe nume: ironia cu
morcovii este reuşită. Ba chiar şi insinuarea lui că reformiştii sunt sublimi,
dar lipsesc cu desăvârşire din peisajul religios românesc sau mondial, cel
puţin din punct de vedere numeric. O mână de oameni pierduţi în timp şi suspendaţi
în spaţiu. Obsedaţi de farfuriile
fraţilor, cu sindromul persecuţiei şi rigla de măsurat fustele surorilor în
mână ca elemente principale din statut, deşi ascunse desigur sub filacterii. Ah,
şi era să uit cel mai important lucru : întruchiparea nici mai mult nici mai
puţin a îngerului din Apocalips 18!!! Cel puţin în viziunea liderilor lor...
Dar prietene pastor Cornel, dă-mi voie să
spun că în timp ce arăţi cu un deget spre reformişti, alte patru degete sunt
îndreptate către tine şi biserica al cărei membru de seamă eşti şi pe care o
slujeşti din convingere. Nu te judec pentru slujirea ta, chiar
îmi place cum vorbeşti. Semeni uluitor de mult, ca stil de a predica,cu un văr
de-al meu, de asemenea pastor foarte cunoscut reformist. Dar convingerea ta că
slujeşti unei cauze bune nu e cu nimic mai presus decât a lor, a reformiştilor,
care sunt dedicaţi şi ei sincer împinsului la „ carul de biruinţă” al Domnului,
ca să citez din limbajul de lemn consacrat. Problema nu este care dintre cele
două biserici, adventistă sau reformistă, este mai convinsă de ceea ce face şi
de ceea ce este. Problema care se pune în discuţie are conotaţii mult mai serioase decât dieta sau
numărul membrilor unei biserici sau alteia. Ci este vorba despre LEGITIMITATE,
aşa după cum insinuezi chiar tu în ironia cu pricina. Are deci adventismul la
ora actuală vreo legitimitate de a mai exista ca biserică? Pentru că la nivel
de mişcare, ştim bine cu toţii că şi-a dat obştescul sfârşit cu mult timp în
urmă, nu vreau să zic când.
Judecând lucrurile la rece, aşa ...cu o
cafea caldă în faţa calculatorului în timp ce citeşti( dacă vei citi) pe aici, trebuie
să fii de acord cu mine că atât reformiştii cât şi adventiştii, cât şi orice
biserică şi religie de pe faţa pământului din anul 2011, au ca bază pentru
pretenţiile lor de fiinţare juridică( şi nu numai) argumentul poporului ales. Adică: Dumnezeul universului
probabil infinit, cel care a creat nu
numai miliarde de galaxii din acesta ci foarte posibil chiar multe alte
universuri, are un "popor ales" pe Terra, pe care îl mângâie frumuşel pe ceafă învăţându-l seara istoria sacră. Şi
uite aşa, la gura sobei, îi spune de vreo 166 ani că nimic nu ar putea mişca în
universul ăsta, nici măcar El, dacă nu ar fi poporul advent, poporul său ales. E nevoie stringentă de milioane şi milioane de
dolari pentru NET-uri şi evanghelizări, e nevoie de televiziuni peste
televiziuni, de colportaje peste colportaje, ce mai...de un imens arsenal de
idei şi eforturi misionare pentru că numai „poporul ales” poate grăbi venirea
lui Isus a doua oară. Fără acest „popor ales”, e cu neputinţă să iasă Isus din
sanctuarul ceresc. Şi astfel, e cu neputinţă să se termine odată nebunia
generală de pe planeta asta. Ştim amândoi aceste lucruri, le-am învăţat
împreună la măsuţa cu nisip.
Dar
are vreo acoperire argumentul „poporului ales” pentru secolul XXI? Este acesta
un argument serios ( că e des întâlnit atât la "Ierusalim" cât şi la "Capernaum" se
înţelege din capul locului...) sau un mit ca acela că dinozaurii au fost creaţi
de om prin inginerie genetică? Hai să stăm strâmb şi să judecăm drept.
Dacă e să fiu de acord cu chiu cu vai că a
existat într-adevăr cândva un popor ales, atunci acela a fost fără îndoială
Israelul antic. Cel puţin ei puteau să afirme aşa ceva, dacă e adevărat că
deasupra îi escorta ziua un nor, iar noaptea îi lumina un misterios stâlp de
foc. În plus, aveau o cutie ciudată care zgâlţâia la propriu cu o tensiune
mortală pe cine se atingea neglijent de ea. Aşadar, puteau să pretindă pe bune
dreptate că erau „aleşi”. Dar
adventismul azi, fie de culoare roşie, fie de culoare verde...ce argumente
vizibile mai are ca să pretindă că e
"poporul ales”? Clădirile, doctrina
,numărul membrilor, nivelul de educaţie şi predare spirituală a acestora? Ce anume îl mai face azi pe adventism demn ca
să poarte o aşa mare distincţie, de ...”popor ales”, nici mai mult nici mai
puţin?
Orice nebun din casa de nebuni este foarte
convins că el este un „ales”. O repetă de atâtea ori până ajung să creadă asta şi
doctorii care îl tratează. Dar asta nu îl face mai puţin nebun.
Ah, vorbim de
persoane? Atunci sunt gata să schimb foaia. Recunosc deschis că de-a lungul
veacurilor, Dumnezeu a avut mulţi „aleşi”. Începând cu Avraam, Moise, Samson,
David...trecând pe la profeţii mici sau mari, şi terminând cu Pavel, Martin Luther
şi marii reformatori. Sunt gata să fac( şi nu din condescendenţă) chiar şi
afirmaţia( aberantă pentru mulţi azş deveniţi între timp agnostici sau atei) că
Ellen White a fost aleasă de Dumnezeu. Toţi aceştia au fost persoane unice
pentru timpul lor, care au impregnat spiritualitatea a milioane de oameni
pentru totdeauna. Cinste lor, fără îndoială. Dar un „popor ales”? De unde şi până
unde? Numai datorită faptului că aşa ni s-a spus nouă de mici copii până la
saturaţie?
Să nu fiu înţeles greşit. Adventiştii
trebuiau să apară pe scena istoriei, aşa cum trebuiau să apară şi creştinii lui
Pavel sau luteranii lui Luther. Dar a pretinde că eşti poporul ales deoarece
urmezi învăţăturile lui Ellen White e ca şi cum ar pretinde azi nemţii
protestanţi acelaşi lucru fiindcă sunt urmaşii spirituali ai lui Luther. Sau
cum pretind ortodocşii şi catolicii deopotrivă că sunt „aleşii” deoarece sunt
urmaşii apostolilor. Babilonie curată. Fiecare pacient cu talismanul şi poezia
lui, pe care şi-o repetă în neştire, astfel că ajunge mai bolnav la „tratament”
( adică în biserici, desigur) decât era când s-a internat.
Poate că o să-ţi pice greu, dar o s-o
spun şi pe-asta: chiar şi reformiştii trebuiau să apară pe scenă acum aproape
100 de ani, într-o vreme când adventiştii sărutau pios mâna lui Hitler, mergând
în sabat nu la sinagogă, ci ca să-şi ucidă semenii pe front. Că deh, dacă zice
Pavel că orice orânduire e de la Dumnezeu, trebuie să-l credem ad-literam, nu? Mai ales că Hitler ţinea reforma sanitară...
Aşa
că dacă îmi aduci argumentul că adventiştii erau indispensabili pentru omenire
ca „popor ales” datorită faptului că au reinventat sabatul( printre altele), la
fel de bun este argumentul reformiştilor că ei au „ înălţat steagul Legii lui
Dumnezeu”, când adventiştii l-au aruncat în noroiul linguşirilor, laşităţii şi
ipocriziei. Iar ce(i)rcul continuă la nesfârşit până în ziua de azi,
reformiştii fiind la rândul lor rupţi în două( sprezece) alte ramuri şi
rămurele, toate convinse că sunt „poporul ales”.
Concluzia: sintagma „poporului ales” este
un mit din vremea dinozaurilor. Nu cei din piele şi oase, ci cei care oficiau
la templu în numele Domnului, aducându-i ofrande pe care El niciodată nu le-a
dorit în realitate. Dar după episodul crucii, biblia mea spune că orice zid
dintre oameni este dărâmat de Hristos. Nu mai este nici iudeu, nici grec; nici rob,
nici slobod; nici femeie, nici bărbat; nici cler, nici laici; nici învăţător,
nici elev; nici noi, nici voi. Şi da, nici poporul ales, nici neamurile. Toţi
suntem una în Hristos, adică din aceeaşi specie Homo care învaţă greu şi uită
repede.
Sintagma de „popor ales” este aberantă
după cruce. A te crede buricul pământului sau chiar al universului numai pentru
faptul că Dumnezeu a avut ceva de spus către omenire prin fundatorul mişcării
tale este ofensator la adresa crucii care le-a făcut chiar pe toate în locul
nostru. Un popor ales? Ales să ce? Să vestească întregului pământ puterile minunate
ale lui Dumnezeu( 1 Petru 2,9) sau 28 de puncte de credinţă? Să vestească lumii
caracterul „plin de farmec” al lui Hristos sau dieta pe bază de ierburi?
Pentru conformitate biblică, dacă vei mai
fi vreodată întrebat din public „ care biserică este actualul popor al lui
Dumnezeu?”( sau mă rog, ceva de genul ăsta) răspunde-le că „împărăţia lui
Dumnezeu nu este din lumea aceasta, nici nu vine ca să izbească privirile”, ci „
este fără pată, fără zbârcitură sau ceva de felul acesta”. Ah, şi să nu uit:
morcovii sunt foarte buni pentru vedere. Te pot ajuta să distingi între aberaţiile
tradiţiei moştenite de la părinţi şi „lumina cea minunată” a lui Dumnezeu. Poftă
bună!
Prietene...foarte bun articolul. Merge aaaproape pana la tinta. Dupa cum stii, am interactionat si eu cu adventisti, reformisti si cam toata tagma care deriva. Ai perfecta dreptate cand zici ca's pierduti in timp si suspendati in spatiu. Hai s'o luam sistematic: intotdeauna interpretarea pe teme doctrinare a scrierilor din Biblie, duce la o profunda necunoastere. Trebuie spus deasemeni ca este IMPOSIBIL sa construiesti o doctrina religioasa, o ideologie politica, fiind rupt de legile naturii, care la randul lor sunt guvernate, imprimate in mersul lor de CREEATOR. In ele il descoperi pe El. Imi aduc aminte de episodul "prepelitele" - din desert, la iesirea din Egipt. Tot ce intelesesera reformistii era ca trebuie sa manance mana si nu carne ( prepelite). Le'a scapat ca prin minune morala povestii: nu iei din ce ti se da decat cat ai nevoie atunci. Dumnezeu iti mai da. Nu aduni, pt ca a aduna inseamna a pune bazele lacomiei. Lacomia ucide spiritul, nu prepelitele. E una din legile naturii. Altfel produci dezechilibre, prin nesiinta ta. Cine nu ma crede, sa priveasca ce'a ajuns Pamantul si sa se gandeasca bine: prostia umana l'a adus in stadiul asta. Toata Biblia e intesata de genul asta de exemple, "nori de martori", care vorbesc in van. Dar cine sa'i asculte? Toti au impresia ca pot inghesui Imparatia lui Dumnezeu intr'un sistem politic sau religios. Toti vor sa'si traiasca vietile dupa legile oamenilor, mintindu'se ca fac voia lui Dumnezeu. Nu. Voia lui Dumnezeu e intoarcerea la simplitate. Voia lui inseamna sa traiesti aliniindu'te nu la doctrine debitate de nebuni, ci la simplele legi ale naturii. Pt ca legile ei sunt dupa voia LUI. Nu te poti integra intr'un Univers care functioneaza perfect, dar rupti de Dumnezeu aici pe Pamant. E imposibil.
RăspundețiȘtergerevrem revolutie...nu se mai poate domne...cand am sa arat cu degetul de acum inainte am sa arat cu toata palma, ca nici un deget sa nu fie indreptat catre mine...yes...aa??
RăspundețiȘtergereStimate Martin Luther, dumneata faci greseli catastrofale. Ti se pare ca ai descoperit roata si ca ai ascutit ovazul. Mi se pare ca confunzi marfa cu ambalajul. Ai luat-o rau de tot. Te compatimesc. Crede-ma, dar nu stii nici ce crezi si nici ce vrei.
RăspundețiȘtergereCu stima. Ghiuri
Stimate Ghiuri,
RăspundețiȘtergereMulțumesc pentru sentințe și calificări. Le cunosc de peste 30 de ani. Nimic nou sub soare...Noroc că mă compătimești, asta mă ajută tare mult.
Ce simplu era în timpul bisericii primare - creştini şi...restul. Crezi în Isus sau nu crezi. Mă rog, erau si atunci controverse şi ”lupi rapitori”. Totusi, cand s-a despartit prima data biserica crestina? Stiu ca au fost despartiri provocate de papii lacomi de putere, dar ma gandesc la biserica ”adevarata”. Sau crezi ca nu exista acest concept în Noul Testament, ci doar cel de ”credinciosi adevarati”?
RăspundețiȘtergereNu exista conceptul de biserica adevărată în primul secol, ci doar acela de BISERICĂ, ca trup al lui Hristos. Chestia cu adevărată sau neadevărată a apărut atunci când creștinismul a început să se dividă în nșpe mii de ramuri-rămurele, și creștinii au început să-și arunce acatiste unii asupra altora. SĂ nu uităm faptul că ... creștinii nici măcar nu și-au dat acest nume, ci a fost o poreclă dată de neamuri, datorită credinței lor în Hristos. Apostolilor nu le ardea de organizație, denumiri de organizații, reorganizări și lucruri administrative, ci doar de răspândirea pretutindeni a veștii celei bune, și gata. Și ai zis bine, pe timpul apostolilor, fundamental era un singur lucru: CREDINȚA în Hristos. Nu crezuri, nu dogme, nu ritualuri și forme. Alea sunt de la dracul.
RăspundețiȘtergereM-ar interesa dacă ai găsit în studiile tale (am văzut că ai studiat istoria creştinismului) când a început acesta să se dividă, când a început să existe o biserică ”coruptă” şi una ”curată”. Separate vizibil.
ȘtergereAcum toată lumea vede linia asta de separare, dar fiecare biserică o vede în jurul ei. Iar mie mi se pare că nu o văd nicăieri. Mâ întreb cum s-a văzut de-a lungul istoriei.
Nu am studiat istoria creștinismului, am făcut doar recenzia ( mai largă ) a cărții „ Creștinism păgân ” de Frank Viola pe blogul meu. Îți recomand cartea. Dacă vrei informații istorice despre asta, Wikipedia este plină de așa ceva. Cert este că imediat după moartea apostolilor, creștinismul a început s-o ia razna, ptr că au încercat să-și apere doctrinele, în loc să fie un stil de viață impactant.
ȘtergereÎn afară de asta, mereu și mereu biserica adevărată a fost anonimă și persecutată ( valdenzii, hughenoții, apoi reforma, anabaptiștii, etc, etc).