ARGUMENTUL CIRCULAR ÎN SPRIJINUL INSPIRAȚIEI SCRIPTURII
Argumentul circular, cunoscut și ca ”circulus in probando”, ”petitio principii” sau ”cercul vicios”, este o eroare de logică în care propoziția de demonstrat este deja afirmată implicit sau explicit în una din premize. Ca noțiune de logică, argumentul circular a fost definit prima dată de către Aristotel , în cartea sa intitulată în latinește Analytica Priora, prin anul 350 î.e.n.. În argumentul circular se face distincția între două concluzii ce se bazează una pe cealaltă (posibil prin unul sau mai mulți pași intermediari).
Concluzia unui argument este folosită ca premisă pentru unul dintre argumentele ulterioare. Adică, dacă urmezi un lanț de argumente, concluzia unui argument este folosită ca premisă în unul din argumentele precedente care de fapt au dus la acea concluzie. Astfel petitio principii se comite dacă și numai dacă de fapt concluzia este o componentă implicită sau explicită a uneia dintre premisele imediat precedente acesteia. De exemplu un dicționar conține un larg cerc de definiții care folosește cuvinte ce sunt definite cu ajutorul altor cuvinte care la rândul lor sunt definite în dicționar. ”Ce este o canapea?” – ”O sofa.” – ”Și o sofa ce este?” – ”Un divan.” – ”Și un divan ce este?” – ”O canapea!” Deoarece dicționarul este foarte informativ, nu este considerat în totalitate ca fiind eronat. Dacă însă eu aș face o afirmație de tipul ”eu sunt mai înțelept decât regele Solomon” apoi altcineva ar spune despre mine că ”într-adevăr el este înțelept, mai înțelept decât Solomon, fiindcă el însuși a spus aceasta” – ne-ar lua cineva în serios? Este un argument circular, nu o demonstrație logică. ”Eu sunt deștept. De ce? D-aia, fiindcă așa spun eu!”
Nu vi se pare ciudat că, exact cu acest tip de argument încearcă creștinii să își susțină crezul uneori? ” Biblia este inspirată pentru că așa declară chiar Biblia cu privire la sine însăși și pentru că Biblia însăși spune despre sine că este inspirată (și Biblia nu minte), înseamnă că așa este”. Dacă cineva spune aceasta (și sunt convins că ați auzit deja acest tip de argumentație în favoarea Scripturii), o spune de la sine, fără să poată dovedi acest lucru cu argumente inteligente. Acest argument (circular) nu este altceva decât o tradiție împământenită, pe care un om cu o minimă cultură generală și un minim de inteligență, îl va desființa imediat. Toate studiile biblice, evanghelizările sau predicile pe marginea importanței Bibliei, au la bază textul din 2 Petru 1:20,21: ”Fiindcă mai întâi de toate, să ştiţi că nici o prorocie din Scriptură nu se tâlcuieşte singură. Căci nici o prorocie n-a fost adusă prin voia omului; ci oamenii au vorbit de la Dumnezeu, mânaţi de Duhul Sfânt.” Prima idee cu care un începător într-ale Bibliei este confruntat, este aceea a originii ei ”divine”. Oamenii nu au vorbit de capul lor ci au fost mânați de o forță supranaturală.
Un alt argument invocat adesea este și textul din Matei 12:25, prin care se vrea a se sublinia ideea că dacă Biblia ar conține contradicții, n-ar putea rezista unui test: „Orice împărăţie dezbinată împotriva ei însăşi este pustiită; şi orice cetate sau casă dezbinată împotriva ei însăşi nu poate dăinui.” La fel, dacă în Biblie ar exista afirmații ce se bat cap în cap, credibilitatea ei s-ar pierde. Or, marea problemă este că în Biblie chiar există astfel de afirmații contradictorii, pe care creștinii le răstălmăcesc sub eticheta unor ”contradicții aparente”. Dar oare chiar vorbim despre contradicții ”aparente”? Vom vedea puțin mai târziu că lucrurile nu stau întocmai așa.
Ca punct terminus al argumentației privind originea divină a Scripturii și infailibilitatea ei, se invocă textul din 2 Timotei 3:16,17: ”Toată Scriptura este insuflată de Dumnezeu şi de folos ca să înveţe, să mustre, să îndrepte, să dea înţelepciune în neprihănire, pentru ca omul lui Dumnezeu să fie desăvârşit şi cu totul destoinic pentru orice lucrare bună.” Acesta este argumentul circular suprem!
Celor interesați, le pun la dispoziție varianta în limba greacă a lui 2 Timotei 3:16,17 : “Πάσα γραφή θεόπνευστος, και ωφέλιμος προς διδασκαλίαν, προς ελεγμόν, προς επανόρθωσιν, προς παιδείαν την εν δικαιοσύνη ἵνα ἄρτιος ᾖ ὁ τοῦ θεοῦ ἄνθρωπος, πρὸς πᾶν ἔργον ἀγαθὸνἐξηρτισμένος.” Adică "pasa grafhe theopneustos kai Ophelimos pros didaskalian pros elegmon pros epanorthOsin pros paideian ten en dikaiosune hina artios e ho tou theou anthropos pros pan ergon agathon exertismenos". Redând fidel cuvânt cu cuvânt, pasajul ar suna astfel: "Fiecare (tot, toată) scriere (scriptură)divin inspirată și benefică pentru doctrină (învățătură) pentru mustrare pentru corectare pentru disciplină (instruire) în dreptate ca să echipeze pe al lui Dumnezeu om spre fiecare faptă bună au fost echipate în".
Multe traduceri au ales să scrie (în mod tendențios) cuvântul “Scriptura” (cu majusculă), și nu “scrierea”, după sensul pe care îl are versetul în limba greacă. Ce presupune aceasta? În mod evident avem de-a face cu transmiterea unui mesaj subliminal. Când omul aude cuvântul ”Scriptură”, automat gândul îl duce la ceea ce în mod convențional se numește ”Scriptură” adică la ”Sfânta Scriptură” sau ”Biblia”. Astfel se induce în mod forțat ideea că Biblia este inspirată. Toată Biblia!
Din păcate textul în limba greacă nu se referă la toată Biblia și nu se referă nici măcar la o parte anume din ceea ce noi numim astăzi ”Biblia”, ci se referă la orice SCRIERE ce poate fi socotită inspirată. Apoi, tot în mod tendențios, se introduce cuvântul “este” înainte de cuvintele “inspirată de Dumnezeu”, cuvânt care nu apare în limba greacă, dând astfel impresia că versetul vorbește despre Sfânta Scriptură în totalitatea ei. Cu aceste modificări se încearcă a se sprijini punctul de vedere, precum că toată Biblia (VT și NT), este inspirată de Dumnezeu.
Presupunând că Pavel chiar ar fi spus asta, el nu s-ar fi referit nicidecum la scrierile ce formează astăzi NT, scrieri ce erau în plină formare în acea perioadă, ci s-ar fi referit în mod exclusiv la scrierile VT. Aici ne confruntăm cu o altă problemă. Septuaginta (adică traducerea în limba greacă a VT) pe care o citea și o cita apostolul, conținea o serie de cărți (cel puțin 14) ce astăzi sunt incluse în bibliile ortodoxe și catolice[1], dar lipsesc din traducerile neo-protestante, fiind considerate cărți apocrife. Deci în final se pune întrebarea dacă nu cumva ceea ce Pavel socotea a fi inspirat, urmașii săi au respins ca fiind apocrif? Și apoi, despre ce scrieri inspirate ar putea vorbi Pavel, dacă nu despre Biblie?Versetul nu vorbește deloc despre Sfânta Scriptură în totalitatea ei (adică despre ceea ce se înțelege astăzi prin acest termen). El vorbește despre orice scriere inspirată de Dumnezeu, ca fiind de folos pentru ca omul lui Dumnezeu să facă binele! “Dar nu există altă scriere inspirată de Dumnezeu în afara Bibliei!” poate să spună cineva. Afirmația aceasta nu are nimic la bază decât o simplă credință axiomatică prefabricată: ”Biblia este Cuvântul lui Dumnezeu, Biblia nu se contrazice, Biblia este în totalitate inspirată”. De ce? Fiindcă așa credem noi! ”Biblia spune despre sine că este inspirată (deși nu spune exact așa, după cum deja am văzut), deci iată argumentul suprem (și circular, evident)”.
Traducerea exactă din greaca veche a acestui text este așadar: “Toată scrierea (sau fiecare scriere) insuflată (inspirată) de Dumnezeu și de folos spre învățătură, spre mustrare, spre îndreptare, spre înțelepciunea în dreptate ca omul lui Dumnezeu să fie desăvârșit, pregătit deplin pentru (spre) orice lucru bun”. În limba română, traducerea lui Nițulescu[2] redă extrem de bine sensul original: ”Orice scriptură insuflată de Dumnezeu și folositoare (este) spre învățătură, spre mustrare (cenzură), spre îndreptare (corectare), spre înțelepțire (instrucțiune, disciplină, instruire) care este în dreptate, ca omul lui Dumnezeu să fie desăvârșit, gătit deplin spre orice lucru bun”. Adaptând textul la limba română modernă și contemporană, textul ar suna cam așa: "Fiecare scriere inspirată de Dumnezeu și benefică pentru învățătură, pentru mustrare, pentru corectare, pentru instruire în dreptate, a făcut capabil (a echipat) pe omul lui Dumnezeu ca să facă fapte bune".
Deci Pavel vrea să spună cu alte cuvinte, că orice scriere care te învață lucruri bune, care te corectează, care te îndreaptă în comportament sau în gândire, care te ajută să devii mai performant, mai bun, mai moral, într-un cuvânt care te motivează spre facerea de bine, este o scriere inspirată de Dumnezeu. Criteriul lui Pavel de clasificare a cărților era prin urmare acesta: te învață o scriere să fii moral și să faci binele? Atunci este de la Dumnezeu, căci tot ce este bun vine de la Dumnezeu. Te mustră acea scriere, căutând să îți îndrepte comportamentul? Îți dă acea scriere înțelepciune? Este inspirată!
Înseamnă aceasta că există scrieri inspirate în afară de Biblie? Conform creștinilor de astăzi, NU, conform lui Pavel, DA. Dar care sunt acele scrieri inspirate de Dumnezeu în afară de Biblie? Răspunsul din punct de vedere al lui Pavel este: orice scriere, orice carte, care întrunește criteriile pozitive enunțate anterior. De la simplele coduri de bune maniere și până la orice carte, articol (sau blog) de bun simț, etc., care îți oferă informații și sfaturi în urma cărora ești motivat să îți iubești aproapele ca pe tine însuți, toate aceste scrieri pot fi socotite ca fiind inspirate, fiindcă doar Dumnezeu inspiră gândurile și dorințele pozitive. ”Iubirea este singurul adevăr” spunea cineva, iar iubirea care vine de la Dumnezeu nu te poate îndrepta spre rău, ci doar spre binele tău și al aproapelui tău. Exprimată în formă scrisă, iubirea se transformă într-o scriere inspirată. Iar scrierile inspirate sunt de folos. În realitate, Biblia nu afirmă nicăieri că doar ea este inspirată de Dumnezeu, și nici că trebuie să acceptăm doar Biblia și nimic altceva! Aceste afirmații ”extremiste” de tipul ”Biblia și numai Biblia” sunt cu totul altceva. Ele reprezintă o tradiție umană, medievală la origini, de care ne vom ocupa în capitolul următor.
Precum deja am arătat, Noul Testament a luat aspectul de astăzi, in secolul al 4-lea, e.n., după cum au binevoit anumiți teologi ai vremii să includă și să excludă din lista lor personală, anumite cărți iudeo-creștine. De exemplu Apocalipsa nu a fost inclusă în primele canoane și nici chiar Martin Luther nu a recunoscut-o. Cum am ajuns așadar să acceptăm Apocalipsa lui Ioan ca fiind carte canonică (socotită a fi inspirată) care este canonizată abia în secolul al 4-lea și să respingem textele mai vechi ale Bisericii considerându-le necredibile, ca de exemplu Evanghelia după Toma, cartea lui Enoh (din care, culmea, apostolii Domnului citează), apocalipsa lui Petru sau celelalte scrieri vechi testamentare neincluse în bibliile moderne? Răspunsul este simplu: așa au vrut niște ”băieți deștepți” iar noi ”așa am apucat”. Și fără să înțelegem motivul, repetăm asemenea înaintașilor noștri dictonul ”SOLA SCRIPTURA”!
Dacă Dumnezeu ar fi vrut să avem Biblia ca singurul ghid al credinței, n-ar fi avut El grijă să se păstreze scrierile ei la fel, în toate limbile și în toate traducerile (sau măcar în ebraică și greacă)? Însă, în afara diferențelor dintre manuscrisele din greacă și ebraică, există și diferențe în traduceri, de la o limbă la alta, iar diferențele sunt de ordinul sutelor de mii. Este, într-adevăr, firesc să apară diferite religii, fiecare cu traducerea ei, pentru a schimba conținutul Bibliei, potrivit diferențelor doctrinare (vezi de exemplu traducerea Lumii Noi a Martorilor lui Iehova). Cum este posibil ca neo-protestanții să pretindă că nu se abat de la Biblie și, totuși, să existe dezacorduri între ei? Dacă Biblia a fost dată de către Dumnezeu ca un “standard al credinței”, ca un ghid complet privind ceea ce trebuie să credem, ar trebui sa fie de acord cu toții asupra a ceea ce scrie cu adevărat în ea. În realitate însă, diferențele dintre ei sunt enorme. Ba chiar în interiorul aceleiași confesiuni există atâtea păreri câte capete sunt, sau mai bine zis câte capete se pun să studieze ceva.
Catolicii și ortodocșii, chiar îi acuză pe neo-protestanți cu privire la această credință în inspirația verbală și plenară a Scripturii. Faptul că fiecare interpretează Biblia după rațiunea lui, având ca rezultat existența a mii de biserici (culte) diferite și susținerea tuturor că interpretarea lor este cea corectă, arată de la sine, că Sfânta Scriptură nu este un ghid sigur către Dumnezeu, spun ei. Avem așadar nevoie de îndrumarea Bisericii, care a scris și colectat cărțile Sfintei Scripturi? NU, am spune noi, oamenii secolului XXI, eliberați de jugul dogmatismului. DA, spun bisericile istorice! Din acest motiv, Biblia fiind insuficientă, Biserica Ortodoxă pretinde că folosește următoarele scrieri ”inspirate de Dumnezeu”, care se găsesc în plină armonie între ele: Sfânta Scriptură, deciziile Sinoadelor Ecumenice, textele Părinților care au fost aprobate de Sinoadele Ecumenice, imnologia Bisericii și textele Liturgice. Aici își găsește din plin înțelesul, vechiul proverb românesc: ”L-ai căutat pe dracu și l-ai găsit pe ta-su’”.
Dar să revenim la textul din 2 Timotei. Unii comentatori traduc prima parte a acestui verset astfel: ,,fiecare (orice) scriere (scriptură) inspirată de Dumnezeu”, alții traduc prin ,,toată Scriptura ESTE inspirată de Dumnezeu”. Se spune că termenul ”theopneustos” (inspirată) limitează cuvântul pe care-l determină. În consecinţă, se pare că aici se face referire numai la acele pasaje din Vechiului Testament, sau la oricare alt grup de scrieri (chiar apocrife), care pot fi socotite inspirate. Totuşi, deşi versiunea greacă permite din plin această traducere, exprimarea din Biblia King James (ca şi cea din traducerea Cornilescu în limba română și din multe alte traduceri) face ca Biblia să aibă ceva de spus cu privire la sine, anume că este în totalitate inspirată. Dar oare această traducere este corectă? Din ceea ce am arătat mai sus, rezultă că nu. Ce-i determină atunci pe oameni să ignore (chiar cu bună știință, dacă e să ne referim la teologi) sensul exact al versetului și să prefere un alt fel de înțeles? Vom găsi acest răspuns în episodul următor când ne vom lovi de expresii precum ”Sola Scriptura” (Biblia și numai Biblia), sau ”Scriptura se explică singură”.
Autor: Ovidiu Iovanel
[1] Puteți consulta aici cuprinsul unei versiuni ce aparține Bisericii Ortodoxe (http://www.biblia-ortodoxa.ro/) și respectiv Bisericii Catolice (http://www.catholicdoors.com/bible/index.htm - în limba engleză).
[2] O puteți consulta on-line aici: http://archive.org/stream/sfntascriptura00ghen#page/234/mode/2up
Superbă argumentația ta și logica simplă din spatele ei, Ovidiu! Cineva îndrăgostit de adevăr va vedea imediat sănătatea din spatele unei astfel de argumentări.
RăspundețiȘtergereNenorocirea copleșitoare este aceea că oamenii din biserici, TOATE BISERICILE, sunt atât de manipulați de o viață întreagă pe tema asta încât se sperie de moarte de o astfel de argumentație . Pentru ei TOT ADEVĂRUL și toată siguranța lor este în Scriptură. Le-ai luat Scriptura,le-ai luat totul.
Ei nu au clădit pe Hristos, care e temelia Adevărului. Ei au clădit o viață pe ce spun oamenii, fie cei din biserica lor, fie cei din biblie, etc. Chiar azi citeam articolul acesta unei foarte bune prietene vechi cu care mă înțeleg foarte bine de altfel ( vechi prieteni de familie) și care a fugit speriată în altă cameră atunci când a auzit ce spui tu aici. Nici măcar nu a avut dorința să asculte până la capăt. Pentru ea ...eu , tu sau acei ca noi care privesc lucrurile în acest mod, fac lucrarea Satanei. Iar noi îi vedem pe ei ca pe niște biete victime manipulate, care au trăit minciuna o viață întreagă și au trăit-o din adâncul sufletului.
Dar este imposibil ca dreptate să avem și noi, și ei. Ori noi suntem cu adevărat conduși de diavolul, mistificând adevărul, ori ei trăiesc cu totul în minciună, de ani de zile. Iar adevărul despre cine are dreptate nu îl poți afla decât IEȘIND din găoacea în care ai fost crescut, IEȘIND din Matrix, IEȘIND din tradiția părinților tăi.
Mi-a fost frapant să văd asemănarea dintre reacția acestei prietene și reacția ortodocșilor cărora le explici de ex despre ...importanța sabatului, cum că nu ar fi fost niciodată schimbat de apostoli sau de Isus. Este exact aceeași reacție: „ Maică ... NU NE SCHIMBĂM NOI RELIGIA ” ...
Trist. Trist de tot. Dar aici se vede foarte clar cum cei chemați de pe drumuri au șanse mai repede la împărăție decât cei aleși...
" Ei au clădit o viață pe ce spun oamenii, fie cei din biserica lor, fie cei din biblie, etc. "
ȘtergereMartinica, Hristos asta pe care cladesti tu, nu tot parte din biblie e? Daca da, de ce afirmi ca "EI AU CLADIT"? Al cui fiu e Hristos asta? Nu al Dumnezeului biblic? Deci....cand mataluta cladeste pe Hristos, automat cladesti pe biblie.Grea mai e logica asta.
--------------------------------
"Nenorocirea copleșitoare este aceea că oamenii din biserici, TOATE BISERICILE, sunt atât de manipulați de o viață întreagă pe tema asta încât se sperie de moarte de o astfel de argumentație . Pentru ei TOT ADEVĂRUL și toată siguranța lor este în Scriptură. Le-ai luat Scriptura,le-ai luat totul."
Sa inteleg ca TOT ADEVARUL si SIGURANTA lui nea`Martinica nu e tot in scriptura atunci cand "cladeste" pe Hristos? E Hristos inafara scripturii? Daca ti-am lua personajul, oare nu ti-am lua si tie totul? Oare n-ai reactiona ca toti ceilalti? Eu zic ca da. Ei, ce zici? Esti iesit din matrix, ori ba?
Foarte bine, Ovidiu...foarte bine.
RăspundețiȘtergereOVIDIU,
RăspundețiȘtergereSunt stupefiat de ceea ce-mi văd ochii...și mai mult,pt aprecierile față de articol.Se pare că n`ai reziztat ispitei de a trece în tabăra ”dușmanului”...călcînd pe urmele lui DAWKING.El,a botezat ”argumentul circular”filozofic dealtfel a lui Aristotel,cu pseudonimul metaforic,CERCUL DE AUR AL ATEISMULUI.Modul în care el aplică acest ”argument”la Dumnezeu și intervenția Sa în creație(apariția vieții)este sinonim cu modul în care ai aplicat și tu,același argument,la Dumnezeu(subliminal)și intervenția Sa,în inspirația Scripturilor.Noi(ateii)plecăm de la premisa că nu există Dumnezeu; spune Dawking.Dacă nu există Dumnezeu,viață a apărut la întîmplare(pt că o demonstreză știința)Și dacă viața a apărut la întîmplare,nu există Dumnezeu.(argument circular)Tot așa,cînd spui ca:”Biblia este inspirată,pt că așa declară chiar biblia cu privire la ea însăși”...induci în mintea cititorului premisa,că ”inspirația biblică nu poate fi dovedită(pt că nu poate fi susținută cu argumente inteligente)Urmează concluzia (implicită),că biblia nu este inpirată de Dumnezeu.(argument circular)
Acum eu te întreb: și mă rog...ce fel de argumente ”inteligente”ai vrea să`ți aducă acei ce susțin inspirația divină a bibliei?Nu cumva ai ajuns (asemeni lui Dawking)să banalizezi raportul creației,așa cum îl prezintă biblia?...Ar fi, un prim pas către ateism.(poate în mod inconștient e și făcut)
Cît despre traduceri greșite sau adăugiri de text în cadrul Scripturii,e un fel de distragere a atenției,pt că nu are nici o legătură cu ”argumentul circular”Scoaterea unui text din context,și interpretarea lui în alt context,este o practică veche...a Ispititorului,care e mai inteligent decît toți inteligenții lumii noastre.
să auzi numai de bine...CRISTI
Cristi, mă tem sincer că nu ai înțeles nimic din argumentația lui Ovidiu. Și nici din aprecierile mele față de acest articol. Dovada este asta:
RăspundețiȘtergere„ Cît despre traduceri greșite sau adăugiri de text în cadrul Scripturii,e un fel de distragere a atenției,pt că nu are nici o legătură cu ”argumentul circular”Scoaterea unui text din context,și interpretarea lui în alt context,este o practică veche...a Ispititorului,care e mai inteligent decît toți inteligenții lumii noastre.”
Păi tocmai Ovidiu îți spune prin acest articol că a interpreta ceva, în cazul ăsta 2 Timotei 3, 16 ....în alt context decât cel original, este MINCIUNĂ, FALS, NEADEVĂR. Pentru că orice pastor sau popă prezintă un context cu totul diferit decât cel la care s-a referit Pavel atunci când a spus ce a spus. Adică ce faci tu aici? Comiți furt și ne acuzi pe noi că suntem hoți? Te rog să pricepi că Pavel nu s-a folosit în versetul ăla la ceea ce numim noi azi Scriptură! E absurd! ...Nici măcar nu exista Scriptura de azi în timpul lui Pavel. Sau și asta e o minciună din partea noastră? :-))
Ovidiu și cu mine nu susținem faptul că biblia nu ar fi deloc inspirată. În acest articol a fost vorba numai despre traducerea corectă a versetului „ celebru ” din 2 Timotei 3, 16-17. Care traducere nu are nici în clin nici în mânecă cu îndoctrinarea din biserici, unde vi se spune că „ TOATĂ SCRIPTURA este inspirată de Dumnezeu. ”... Aia e minciună, omule, pricepi? Tu pricepi că numai mesajul bibliei e inspirat dar textul ei nu neapărat și mai ales nu în întregime? E chiar așa greu asta de înțeles? Chiar și Florin Lăiu spune asta ... un teolog conservator AZS! Pentru că ăsta e adevărul pentru cine are o doză cât de mică de IQ... Cât despre ce vrei să spui cu ateismul, și argumentul circular al ateilor, etc...Domnul să te înțeleagă :-)
Inspirația biblică poate fi dovedită cu argumente inteligente, dar alea nu or să parvină în vecii vecilor Amin de la amvoane. Și știi de ce? Pentru că popii și pastorii care au absolvit seminarii au fost la rândul lor spălați la creier 4-5 ani în așa zise facultăți de teologie. Ei nu au căutat adevărul, așa cum se face de ex în știință. Ei au căutat un job bun, lipsit de griji, cu ideea auto-indusă că fac „ lucrarea Domnului”... Ei bine, oricît de mult te-ar șoca și i-ar șoca, eu îți spun: dacă ei chiar fac vreo lucrare...atunci ea este a diavolului, și nu a lui Dumnezeu. Ptr că doar diavolul minte și stăruie cu încăpățânare în minciună.
Dacă ai intrat pe blogul ăsta, trebuie să fii tare de inimă, că vei mai avea multe șocuri. Adevărul șochează întotdeauna!
Acest comentariu a fost eliminat de autor.
RăspundețiȘtergere11 Când doi oameni se vor certa unul cu altul, şi nevasta unuia se va apropia să scoată pe bărbatul său din mâna celui ce-l loveşte, dacă întinde mâna şi apucă pe acesta din urmă de părţile ruşinoase,
RăspundețiȘtergere12 să-i tai mâna: să n-ai nicio milă de ea.
Divin !
Pedeapsa pentru o cetate din care ies aţâţători.
RăspundețiȘtergere12 Dacă vei auzi spunându-se despre una din cetăţile pe care ţi le-a dat ca locuinţă Domnul Dumnezeul tău:
13 „Nişte oameni răi au ieşit din mijlocul tău şi au amăgit pe locuitorii din cetatea lor zicând: „Haidem şi să slujim altor dumnezei!” – dumnezei pe care tu nu-i cunoşti –
14 să faci cercetări, să cauţi şi să întrebi cu de-amănuntul. Dacă este adevărat, dacă lucrul este întemeiat, dacă urâciunea aceasta a fost făcută în mijlocul tău,
15 atunci să treci prin ascuţişul sabiei pe locuitorii din cetatea aceea, s-o nimiceşti cu desăvârşire împreună cu tot ce va fi în ea şi să-i treci chiar şi vitele prin ascuţişul sabiei.
Asta mi se pare si mai divin! Sa'i punem subtitrare la textul asta: Daca intr'o cetate se gasesc 3 idioti la care mintea le fata prostii, apoi e corect sa pedepsesti toata cetatea! Inclusiv pe copii, ca's dati dracului. Basca si vaca, ca a tras cu urechea la uneltiri si s'a pervertit.
Mai sunt si alte texte divine dupa care sunt cazut in admiratie! De exemplu, atunci cand bunul David, isi face o gasca de hoti, si merg sa faca bine omenirii: trag prin ascutisul sabiei femei si copii, animale, le mai tabaceste pieile cu grapa, jefuieste si aprinde cetati. De'aici ne dam seama ca si hunii au fost inspirati de acelasi Dumnezeu devreme ce faptele lor erau la fel de vitejesti!
Texte precum " mila voiesc, nu jertfe " sunt pt Hristos. Treaba lui, El si'a intors obrazul, si'a lasat camasa, si'a dat si sufletul. Cine l'a rugat? Ca in legea mozaica, divina si inspirata, oamenii erau buni si drepti. Daca nu erau, li se taia mana, li se scoteau matele, si li se omora vaca. Ca si'aia era vinovata!
Haideti dar sa ne facem ca nu vedem ca omul e un criminal feroce, cu gandirea lui cu tot, si sa zicem ca faptele lui sunt de inspiratie divina.
Putem sa zicem despre crestinismul actual ca'i fundamentalist? Gresesc oare?
Iar un general zevzec,
RăspundețiȘtergereRăspunzând pe latineşte
Zise: Dobre ciolovec!
Mai, da destepti v-au mai facut mamicile voastre ! Iata, fiindca interziceti ( ma refer la MOS Martin, ursuletu in piele de oaie, ) exprimarea libera pe acest blog, de azi inainte va voi face PUBLICITATE pe blogul Meu . Anonimul Behaila
RăspundețiȘtergereMartin,
RăspundețiȘtergereÎn articolul de față,nu este vb doar de 2Tim 3.16,17 ci și de 2Pet 1;20,21 și Mat 12;25. Apoi,ai omis introducerea, care aduce în atenție definiția de pe wikipedia a ”argumentului circular”Acum,ținînd cont de astea(...)pe lîngă eroarea de logică,oare cine n`a înțeles mai nimic din articol?
Poate că mesajul se dorește să fie cel pe care îl susțineți voi; nu neg lucrul acesta. Dar atunci,asocierea de concepte,idei, sau afirmații fără acoperire,nu vă dovedesc intenția.
Cît privește traducerea greșită a textului 2Tim 3;16,17(deCornilescu) este o problemă cunoscută în BAZȘ.În principiu, eu sunt deacord cu tine cînd spui că doar mesajul Scipturii e inspirat.Aici mă refer la inspirația gîndurilor...care cuprinde o zonă mult mai largă decît cea a limbajului.Si pt că gîndul Lui Dumnezeu cuprinde o zonă infinită,mesajul divin,a suferit o traducere jalnică,trecînd prin filtrul gîndirii umane și apoi adaptat la un limbaj sărăcăcios.(iată de ce atîtea erori)Totuși trebuie să fim rezervati și precauți,atunci cînd facem afirmații absolute.ADEVĂRUL ABSOLUT(CEL REAL)SE GĂSEȘTE DOAR LA DUMNEZEU) De aceea viziunea cu privire la inspirație, trebuie să fie una de ansamblu și nu una izolată,susținută nevirosimil de traducerea grețită a unui text.
CRISTI
REÎNTÂLNINDU-TE OVIDIU, POT SĂ SPUN CĂ MAI APAR SI PE LA AMVOANELE BISERICILOR IDEEA CĂ INSPIRATIA ESTE CONCEPTUALA NU LITERALĂ, EU SPRE EXEMPLU AM FACUT-O. ESTE ADEVARAT ARGUMENTUL TĂU CIRCULAR, NU NE PUTEM BAZA DOAR PE BIBLIE CAND ARGUMENTAM CĂ BIBLIA ESTE INSPIRATĂ, CI SI PE DECLARATIILE LUI ISUS CARE CITEAZĂ VECHIUL T. SI PE MULTE PROFETII IMPLINITE...
RăspundețiȘtergereESTE ADEVARAT CA DACĂ CREDEM ÎN INSPIRATIA VERBALĂ AJUNGEM LA NEBUNI. INSPIRATIA ARE VALOARE DOAR CA CONCEPT SI TREBUE INTELEASĂ CA FIIND TRECUTA PRIN MINTILE OAMENILOR CE-AU TRAIT IN DIFERITE EPOCI SI DECI LIMITATI, IAR ACEASTA LIMITARE A RAMAS IN SCRIPTURA, SE POATE SPUNE CA INSPURATIA ESTE TRUNCHIATA, INSA RAMANE BIBLIA CEA CARE STABILESTE PRINCIPIUL SUPREM PE CARE-L PUTEM ASEZA ASUPRA ALTOR SCRIERI PENTRU A VEDEA NIVELUL DE INSPIRATIE PE CARE-L AU. NU CUVINTELE SÂNT INSPIRATE CI OAMENII AU FOST INSPIRAȚI CU LIMITELE LOR.