Întrucât clădirea bisericii începuse deja să fie considerată sacră, au început să fie construite catedrale tot mai impunătoare, copiind astfel atenţia pe care păgânii o dăduseră templelor lor. Edificiile bisericilor au urmat cu exactitate tiparele bazilicilor, acestea fiind la rândul lor corespondente medievale ale sălilor de spectacol de azi. Erau perfect adecvate unui auditoriu pasiv sau unei mulţimi docile care tace şi urmăreşte un spectacol. Acesta a fost unul dintre motivele pentru care Constantin a ales modelul bazilicii( Michael Gough, The early christians).
Apariţia clădirilor
de biserică a adus schimbări semnificative în închinarea creştină. Întrucât
împăratul era „mireanul” numărul 1, trebuiau contemplate toată pompa şi cinstea
adecvate unei curţi imperiale. Inspirat din obiceiul de acolo, unde împăraţii
romani erau precedaţi de făclii
oridecâteori apăreau în public, Constantin a introdus în slujba bisericii
candelele şi altarul tămâierii. Acestea precedau acum clerul la intrarea
acestuia în biserică( Richard Krautheimer, Early christian and byzantine architecture).
Clerul, care la început era îmbrăcat în
haine de toate zilele, a început să poarte veşminte speciale, care nu erau
altceva decât o idee copiată de la hainele funcţionarilor romani. La fel, au
fost introduse o serie de gesturi de respect faţă de cler, aidoma gesturilor de
reverenţă folosite la adresa oficialilor romani. A fost adoptat obiceiul de
începere a serviciului divin cu muzică solemnă, formându-se treptat coruri care
au început să performeze profesional în biserici ( Jungman, Early Liturgy,123).
Constantin adusese pacea pentru toţi
creştinii. Ca urmare, aceştia l-au văzut ca un instrument în mâna lui Dumnezeu,
pe baza scrierilor lui Pavel din Romani 13. Dumnezeu îi salvase acum de
persecuţii prin mâna lui Constantin, aşa că acum creştinismul şi cultura romană deveniseră perfect contopite.
După cum spune şi Will Durant, autorul lucrării enciclopedice în unsprezece
volume „Istoria civilizaţiei”, lucrare pentru care a primit premiul
Pulitzer : „În marea creştină aflată în expansiune au rămas insule păgâne”. Aceasta
era o schimbare tragică de la simplitatea care caracterizase la început
biserica lui Hristos.
Arhitectura bisericilor a cunoscut de asemenea
o transformare de-a lungul timpului. După Constantin, arhitectura creştină a
trecut pe rând de la faza de bazilică la cea bizantină. Bisericile bizantine
aveau un dom central de mari dimensiuni, precum şi mozaicuri şi icoane
decorative. Apoi a urmat perioada romanică, cu elevaţie pe trei nivele, piloni
masivi care sprijineau arcade rotunde şi interioare decorate cu un mare număr
de picturi. Apoi a urmat perioada gotică din sec al XII-lea, cu catedrale care îţi
taie răsuflarea. Termenul de „catedrală” derivă din „cathedra”, adică clădirile
respective adăposteau catedra, scaunul episcopal, al vicarului lui Hristos pe
pământ.
Vitraliile au fost introduse în secolul VI
de Grigorie de Tours, dar un călugăr francez pe nume Suger( sec XII) a
ridicat vitraliile la un nou nivel, ornându-le cu picturi sacre( Durant, Age of Faith, 856). Cu uimitoarele
lor culori, ferestrele cu vitralii induceau acum un înălţător sentiment de
maiestate şi splendoare, precum şi sentimente asociate cu închinarea înaintea
unui Dumnezeu atotputernic care inspira reverenţă şi teamă. Toate aceste
concepte arhitecturale sunt păgâne, bazându-se pe învăţăturile lui Platon. El
susţinea că „sunetul, culoarea şi lumina au sensuri mistice măreţe,
înălţătoare. Ele pot induce stări dierite de spirit şi îl pot aduce pe om mai
aproape de binele etern”. Astfel, catedrala gotică creştină alimenta acum
într-un mod nejustificat un sentiment de mister, transcendenţă şi mai ales
teamă...
Atunci când s-a declanşat reforma
protestantă în sec XVI, tradiţia arhitecturală a fost prea puţin schimbată. Cea
mai importantă modificare reflecta teologia lor, prin faptul că au înlocuit
masa altarului unde se făceau sacramentele cu amvonul( White, Protestant
worship and church arhitecture, 82). Reforma era fundamentată pe ideea că omul
nu-L poate cunoaşte pe Dumnezeu şi nici nu poate creşte spiritual decât dacă i
se predică. Prin urmare, când au intrat în posesia clădirilor de biserică, ei
le-au adaptat potrivit noilor lor obiective. Dar nu au înţeles niciodată
pericolul conceptului de „clădire de biserică” pentru creşterea spirituală a
credincioşilor.
Turla de biserică este de asemenea de
origine păgână la originea ei, mai concret egipteană, unde obeliscurile erau
înălţate spre cer pentru a slăvi zeii. Papii catolici s-au inspirat din
acestea, introducând treptat turle la colţurile catedralelor, urmând ca această
tendinţă să ajungă la apogeu în timpul perioadei gotice.
Istoria amvonului este pe scurt următoarea:
primele predici au fost rostite din scaunul episcopal plasat în spatele altarului.
Mai târziu, ambo, un pupitru înalt plasat lateral de altar a devenit locul de
unde se ţineau lecturile biblice. Acest
ambo era de origine iudaică, fiind preluat din sinagogile lor. Încă de prin
anul 250, ambo a fost înlocuit de amvon. Ciprian de Cartagina este primul care
vorbeşte despre ordinarea în slujbă a liderului bisericii la „pulpitum”( White,
Building God’s House, 124). Termenul englez „pulpit” derivă din cel latinesc de
mai sus, care desemnează o scenă, o platformă ridicată. Cu timpul, expresia „ a
urca la amvon” ( ad pulpitum venire) a devenit parte nu numai a terminologiei
clericale ci o convingere că prin asta se aducea o slujbă lui Dumnezeu. Prin anul
252, Ciprian se referea la platforma supraînălţată ce separa clerul de mireni
prin cuvintele „ sacrul şi veneratul congestum al clerului”.
Odată cu reforma, amvonul devenise piesa
centrală din mobilierul bisericii, iar protestanţii au preluat la rândul lor
această greşită concepţie despre amvon, ca locul de unde vorbeşte chiar
Dumnezeu prin aleşii Săi. Billy Graham spunea: „ Dacă o biserică este moartă,
este pentru că amvonul este mort, şi dacă este vie, este pentru că amvonul este
viu”. Partea proastă a amvonului este de departe una psihologică: ridică clerul într-o
poziţie de proeminenţă, punându-l pe predicator în centrul scenei şi separându-l
pe acesta de poporul lui Dumnezeu. Amvonul urma să dea loc manipulării
religioase de mai târziu, datorită segregării dintre laici şi cler, despre care
voi vorbi altădată.
Dar nu numai amvonul a schimbat complet
noţiunea reală de biserică din minţile credincioşilor, ci şi băncile din
biserică. În timpul primului secol d.H, creştinii se adunau în case
particulare, participarea fiind complet liberă şi vie. Apoi, în primele
bazilici, adunarea stătea în picioare pe tot parcursul slujbei( Middleton, New
wine in old wineskins, 73). Prin secolul al XIII-lea, în bisericile englezeşti
au fost introduse băncile fără spătar, făcute din piatră şi amplasate lângă
pereţi. La început, erau în formă de semicerc, în jurul amvonului, dar apoi au
evoluat în secolul al XIV-lea şi al XV-lea, fiind înlocuite cu cele din lemn. Lojile
devenite mai târziu balcoane au apărut prin sec XVIII, fiind la început
proprietate privată, pentru că puteau fi efectiv vândute familiilor mai bogate.
Lojile au o istorie amuzantă, plină de intrigi şi căutare după extravaganţă,
dar care nu face acum obiectul articolului meu.
Cert este că banca de biserică a suprimat şi
sufocat spiritul liber de exprimare, gândire şi participare al creştinilor
originari. Acum, prin faptul că erau obligaţi să stea jos în bănci, creştinii
deveneau consumatori a ceea ce se predica de la amvon, fără ca să mai fie defel
implicaţi în viaţa bisericească sau să fie consideraţi şi ei o preoţie sfântă,
aşa cum era considerat acum doar clerul hirotonosit. Banca şi amvonul ucideau
însăşi esenţa creştinismului : „ Să nu vă numiţi Rabi! Fiindcă Unul singur este
învăţătorul vostru: Hristos, şi voi toţi sunteţi fraţi” ( Matei 23, 8-10).
Astăzi creştinii sunt victime oarbe ale
propriului lor trecut. Îl avem ca tată pe Constantin, primul întemeietor de
clădiri de biserică. Am fost învăţaţi să ne simţim mai sfinţi( sau mai în
regulă cu Dumnezeu, mă rog) când suntem în „ casa lui Dumnezeu” şi am ajuns azi la o
dependenţă patologică de un edificiu. Nu sunt deloc puţini creştinii care se
întreabă speriaţi „şi ce mă mai fac dacă nu mai merg la biserică?” fără să ştie
că BISERICA sunt ei, şi nu clădirea la care merg din copilărie.
Clădirea de biserică este o negare
flagrantă şi arogantă a preoţiei tuturor credincioşilor. Este o contradicţie a
însăşi esenţei ekklesiei – o comunitate
activă de oameni. Clădirea de biserică este un anacronism: nu poţi ridica ceva
din beton şi să simbolizeze ceva care este spirit. Ekklesia funcţionează
perfect numai atunci când nu este închisă ca într-o cuşcă. Ea trebuie să respire numai
sub conducerea directă a Duhului Sfânt, şi nicidecum sub conducerea unor
manuale de credinţă făcute de concilii de popi adunaţi între patru pereţi.
E timpul ca creştinii adevăraţi, adică acei
creştini care caută adevărul mai presus decât mântuirea lor, să se trezească şi
să realizeze că nu există nici-un fundament nici biblic şi nici istoric în
favoarea ideii de clădire de biserică. Dacă fiecare creştin ar înceta să mai
numească „biserică” o amărâtă ( sau splendidă, mă rog) de clădire cu patru
pereţi, amvon, bănci şi alte piese de mobilier, atunci cu siguranţă acest lucru
ar declanşa o revoluţie spirituală fără precedent. Iar Hristos ar veni din nou,
în locul său de drept, conştiinţa umană.
Dar aşa...ne prefacem patetic şi absurd că
facem voia lui Dumnezeu odată pe săptămână, cărându-ne pe noi şi familiile
noastre într-un loc unde El nu vine decât în imaginaţia noastră. Imaginaţie
manipulată de două milenii de păgânism şi de mii de predici şi rugăciuni schizofrenice.
Ce autoritate aşadar, în afară de sfânta tradiţie, pot aduce creştinii de azi în
favoarea idolilor lor moderni, printre care la loc de frunte se află ...chiar biserica?
Mi-ar fi placut sa faci un articol despre Halloween, am ceva info, dar sunt sigura ca tu ai si mai multe, si stii cum sa le scrii.
RăspundețiȘtergereAr fi fost interesant ca sa le pot imprima si raspandi pe unde pot, chiar si pe fb, blogger...
Foarte interesante articolele despre biserica, ca toate pe care le scrii.
Domnul cu tine si cu noi toti.
Pe curand.
Da, şi mie mi-a trecut ideea asta prin cap chiar zilele trecute, dar nu am timp pentru toate. Deocamdată investesc foarte mult timp în serialul ăsta despre biserică care va fi destul de complex.
RăspundețiȘtergereÎntrucât blogul meu se adresează în primul rând adventiştilor( dar nu şi în ultimul rând) consider necesară corectarea istorică şi teologică a nenumăratelor superstiţii care tronează încî în această grupare, începând de la clădirea bisericii ca "templu sfânt" şi până chiar la sfânta cină. În ceea ce priveşte Haloween, creştinii sinceri ştiu deja că este de sorginte păgână, mai concret celtă.
Aceasta a fost adusă în epoca marii migraţii în lumea nouă de către irlandezi, urmând să devină ce a devenit de altfel şi Crăciunul: o chestie de ordin comercial de la o poştă.
Partea bună a acestor sărbători aberante este că în ziua asta am liber. Iar dacă se mai face şi un "Puente" între duminică şi marţi, atunci chiar mă bucur că există ziua asta:-).Patru zile libere una după alta nu e de ici, de colo.
cei care serbeaza Halloween-ul au numai dovleci in cap...pacat de ei...adica de dovleci...
RăspundețiȘtergereO perspectiva excelenta. Mi-afacut placere sa citesc articolul tau pentru ca e unul dintre subiectelecare ma preocupa in ultima vreme. Am observat de asemenea ca in ultimul timp a aparut o miscare in lumea evanghelica aici in America cel putine de intoacere lamodelul biblic de ib care biserica se aduna in casele membrilor, accentul fiind pe oameni, nu pe cladire. Miscarea are ingeneral numele de Simple Church in lumea Evanghrlica, iar in Biserica Adventista are un site: http://www.simplechurchathome.com
RăspundețiȘtergereCred ca e o initiativa promitatoare daca nu va fi incarcata si supra controlata asa cumavem noi obiceiul de a face.
Ideea celor de la Simple Church este genială. Nu am apucat să văd decât vreo 5 minute din clipul introductiv şi mi se pare o versiune modernă a ceea ce făceau primii creştini: luau masa împreună, socializau, se încurajau reciproc, citeau epistolele lui Pavel...
RăspundețiȘtergereDar există mereu pericolul la care te-ai referit şi tu: ispita de a pune lideri. Ăla este mereu începutul sfârşitului.