duminică, 5 decembrie 2010

Dragostea e cea mai mare minciună

     Cîntată în milioane de melodii, redată în milioane de filme şi piese de teatru, pictată pe milioane de pânze de artişti, recitată în milioane de poezii, descrisă în milioane de cărţi, aprofundată şi discutată în milioane de dezbateri, predici sau articole de reviste. Comparată cu forţa unui taifun şi în acelaşi timp cu susurul blând al unui pârâu de munte...năvalnică, temperamentală, zbuciumată sau...dimpotrivă, calmă, principială, neschimbătoare. Imposibil de descris şi totuşi reală. Simţită prin râsetele zgomotoase ale unui copil, prin bătăile de aripă ale unui fluture, prin venirea primăverii. Jurată pentru eternitate în faţa unui altar de doi tineri, dar folosită şi ca pretext în război pentru a-ţi ucide semenul care nu gândeşte ca tine. Controversată, analizată, comentată, greşit interpretată, născătoare de patimi animalice sau aducătoare de fericire, zâmbete şi bucurie.

    Dragostea...dragostea...dragostea....a fost un timp când am crezut în existenţa ei. Azi însă nu mai cred. Ba o socotesc  ca cea mai mare minciună posibilă de pe pământ. Dacă a existat vreodată, s-a transformat azi într-un surogat ieftin şi vrednic de tot dispreţul meu.
    Până când te iubeşte soţul? Până vede alta mai atrăgătoare ca tine, fără celulită, mai tânâră, mai frumoasă.Alta care să-i împlinească aşteptările lui neglijate de soţie. Din clipa aia devii doar „fosta”, un obiect din muzeul amintirilor. Până când te iubeşte soţia? Până întâlneşte pe altul, mai bogat, mai rafinat, mai cizelat. Altul care să-i împlinească aşteptările ei, neglijate atâţia ani de soţ. Din acel moment devii doar „fostul”, o „greşeală” a tinereţii fără experienţă.
   Până când te iubesc părinţii? Până ţi-ai pierdut credinţa sau ţi-ai schimbat religia în care te-au născut. Le-ai pătat onoarea în faţa comunităţii religioase din care fac parte sau a vecinilor, rudelor, cunoscuţilor. Din clipa aia devii un renegat şi nu mai ai ce căuta pe acasă. Până când te iubesc copiii? Până la împărţitul „injust” al averii când ajungi pe patul morţii. Le-ai dezamăgit încrederea care şi-au pus-o în tine de ani şi ani de zile. Din clipa aia pentru unul(unii) din copii încetează orice legătură cu mama sau tata.
   Până când te iubesc fraţii de corp? Până le-ai lezat orgoliul sau interesele personale, fie că e vorba de împărţirea moştenirii, fie că e vorba de o simplă vorbă aruncată mai neglijent. Din clipa aia devii „fratele mai mic”, cel nedemn să mai trezească milă în inima lor.
   Până când „te iubeşte” şeful într-o firmă unde lucrezi de 20 de ani? Până ai comis prima greşeală mai gravă în gestiune, până i-ai spus că eşti gravidă, până ai ajuns pe la vreo 50 de ani. Din clipa aia toată experienţa acumulată de tine, toate succesele, distincţiile, laudele...totul se duce pe apa sâmbetei. Cu siguranţă se găseşte unul mai tânăr ca tine sau una nemăritată, fără pretenţii şi griji maternale, care să-ţi ia locul pentru care te-ai trudit din greu atâţia ani.
   Până când „te iubeşte” publicul dacă eşti o vedetă de renume a show-bussinesului? Până ajungi în spatele gratiilor,după ce ai făcut ceva mai grav. Din clipa aia uită toţi de tine pentru că i-ai dezamăgit cumplit. Până când te iubesc suporterii dacă eşti un portar de fotbal celebru? Până iei gol tocmai în finala campionatului mondial, în urma unei gafe ruşinoase... S-ar putea ca după gafa asta să nu mai prinzi nici măcar echipa standard...
   Până când te iubeşte biserica? Până nu-i mai dai zecime şi îndrăzneşti să-ţi exprimi deschis şi răspicat opiniile personale. Din clipa aia devii un eretic, răsculător, apostaziat. De acum înainte te vor ocoli mai ceva ca levitul pe omul căzut pradă tâlharilor din pilda lui Isus.
   Aaa...şi era să uit tocmai de El, de Dumnezeu. Până când te iubeşte Dumnezeu? Păi... până când nu mai asculţi de legile şi poruncile Lui, nu aşa stă scris? Dacă nu mai crezi în El, nu te mai iubeşte. Dacă nu te mai rogi, nu te mai păzeşte. Dacă nu mai baţi, nu îţi mai deschide. Din clipa aia devii un mic Lucifer, nu mai eşti copilul său. Şi aduce peste tine ba potopul, ba focul şi pucioasa, ba crapă pământul în jurul tău, ba plăgile de la sfârşit, din Apocalipsa. Ca să nu mai vorbesc despre pedeapsa finală de după mia de ani, când te va chinui în focul cel mare proporţional cu vina pe care ai avut-o cândva. Da, nici măcar Dumnezeu, dragostea întruchipată, nu te va iubi la infinit...aşa se spune.
       Cu o astfel de panoramă care se desfăşoară în faţa urechilor şi ochilor mei ca o rutină obositoare  şi care creşte în intensitate pe zi ce trece, vă mai miraţi că nu mai cred în dragoste? Nu mai cred în basme şi în poezii. Cred în realitate, în ceea ce văd, simt şi miros, în ceea ce primesc în fiecare zi. Cred în instinctul de conservare. Cred în egoism. Cred în minciună, lăcomie, prostie. Cred în ură, cruzime, ipocrizie. Mai ales în ipocrizie.
     Foarte recent, de exemplu, guvernele lumii au fost oripilate de noile dezvăluiri făcute de Wikileaks. Aşa s-a constatat de toţi ceea ce era bănuit în secret de mulţi, dar cu neputinţă de dovedit: ipocrizia scârboasă din spatele diplomaţiei mondiale, bârfele din culise, ura şi dispreţul reciproc dintre liderii care conduc lumea. Credeţi că în biserică nu e la fel? Vă înşelaţi amar. Şi acolo preoţii trec cu bocancii peste sufletele oamenilor. Şi acolo primează doar interesul de grup în dauna interesului individului. Dragoste? Îmi vine să zâmbesc, dar nu de bucurie...
    Dragostea a devenit ca şi crăciunul, un motiv comercial nemaipomenit. Vinde bine. Fie că scrii o carte despre dragoste, fie că ţii o predică despre dragoste, fie că vezi un film romantic...dragostea e acolo...în carte, în predică, în film. În realitate însă? Lipseşte aproape cu desăvârşire. A devenit un basm după care tânjesc toţi şi pe care n-o oferă nimeni. O fata morgana.
    De-aia divorţuri după divorţuri. Pentru că dragostea este o minciună. De-aia copii orfani sau abandonaţi sau care mor de foame. Pentru că dragostea este o minciună. De-aia criză globală: pentru că dragostea este cea mai mare minciună de pe Terra. De-aia criză în creştinism: pentru că dragostea este minciuna cea mai crezută.
   Dragii mei... Am şi eu o rugăminte la voi: nu sufăr să mai aud că mă iubiţi. Nu mai suport cuvântul dragoste. Prefer să mă urâţi, să mă bârfiţi, să mă judecaţi şi condamnaţi, să mă răstâlmăciţi, să mă loviţi, să mă dispreţuiţi. Dar nu mă mai iubiţi vă rog. Prefer autenticitatea, decât ipocrizia. Prefer autenticitatea unei prostituate, care ştie şi recunoaşte deschis că nu mai e fată mare. Prefer autenticitatea unui ateu care este etic din respect pentru semen, şi nu pentru Dumnezeu. Dar urăsc pupăturile ipocrite de la „sfânta cină”, urăsc jurămintele de dragoste făcute „până moartea ne va despărţi”, urăsc costumele cu cravată călcate impecabil, urăsc Titanicul şi crăciunul şi urăsc un dumnezeu care mă iubeşte doar atâta timp cât îl iubesc eu. Sunt toate minciuni grosolane, falsuri, chinezisme ieftine.
   Dragostea? Există, bineînţeles. Dar e cea mai mare dintre minciuni. Credeţi că am luat-o eu razna? Deschideţi bibliile dacă nu mă credeţi pe mine: „Si, din pricina inmultirii faradelegii, dragostea celor mai multi se va răci. (Mat.24:12)”...Am crezut şi eu în dragoste cândva, atunci când poate încă mai exista. Azi însă nu mai cred  decât în ceea ce văd. Şi peste tot văd orice altceva decât dragoste.

21 de comentarii:

  1. Cam dur domnule Luther! Este un pamflet?

    RăspundețiȘtergere
  2. Nu stiu de l-ai numi pamflet.
    Motorul acestei lumi este egoismul, nu dragostea. Dragostea in lumea asta este ceva accidental; de fapt, daca ma gandesc mai bine si dragosta se bazeaza pe egoism, nu poate exista fara el. Atat timp cat vom fi fiinte conditionate si dragostea noastra va fi conditionata, o sclava a egoismului. Totusi, ne mai ramane compasiunea, probabil singura cale spre "trezire" care ne este accesibila.

    RăspundețiȘtergere
  3. Uite o carte care sustine ca exista iubire, doar ca trebuie invatata. Probabil un alt exemplu de iubire teoretica, dar prezinta totusi nsite idei frumoase.
    http://www.scribd.com/doc/25906409/Don-Miguel-Ruiz-Arta-de-a-iubi

    RăspundețiȘtergere
  4. Mie mi-a placut foarte mult articolul tau de fapt simtamintele pe care le-ai expus aici. Dragostea este nevoia noastra egoista de a fi apreciati. Nu pot sa afirm cu tarie ca dragostea neegoista nu exista, insa subiectul trebuie discutat.
    Cei ce isi dau viata pentru cineva iubit simt ca viata lor ar fi trista (deci tot la ei se gandesc in mare), ori nu suporta aceasta pierdere si mai curand se jertfesc ei pentru ceilalti. Ma insel?

    RăspundețiȘtergere
  5. Articolul e un eseu facut la varsta maturitatii si in urma acumularii a multa "experienta", chiar nedorit de multa. Povestea mea e lunga, si cine ma cunoaste, stie de ce am ales aceste nuante extrem de dure.
    Sincer sa fiu, mai cred inca in exceptii extrem de rare de dragoste pura, necondintionata, autentica. Dar ele doar confirma regula exprimata in articol.Betelgeux a intuit corect ce am vrut sa spun, cand a denumit motorul acestei lumi egoismul si nu dragostea.
    Si Claudiu a remarcat bine nevoia enorma a omului de a fi acceptat, apreciat,...iubit. Din pacate, este stiut ca fiinta umana nu poate da alta dragoste in afara de eros si filiala. Dragostea agape, neconditionata, este cea mai mare minciuna la nivel uman.

    RăspundețiȘtergere
  6. Deci crezi ca niciun om nu a iubit vreodata cu dragostea de tip "agape"?

    RăspundețiȘtergere
  7. In orice caz, articolul reflecta o realitate. Foarte bine scris

    RăspundețiȘtergere
  8. Mihaibala, era sa spun ca exceptandu-L pe Isus nu prea cred. Apoi m-am gandit imediat la Oskar Schindler, unul dintre modelele mele de viata demne de urmat. Numai ca la inceputul filmului("Lista lui Schindler") are o replica neasteptata pe care i-o a sotiei la intrebarea acesteia: "ce face diferenta intre omul bogat si omul sarac?". Poate ca ti-o aduci aminte:"razboiul".
    Asa ca nu stiu exact pana la urma urmei ce se afla adanc in inima chiar si a unor astfel de eroi care isi risca enorm viata ptr altii.
    Oricum, foarte buna intrebarea ta.

    RăspundețiȘtergere
  9. @Claudiu,
    Cred ca exagerezi cand spui ca orice fel de empatie (chiar si dorinta de a muri in locul altuia) are la baza dragostea egoista (ex. nu as putea trai fara ei, de aceea ma sacrific).

    Parerea mea e ca empatia este o farama din dragostea "agape", ramasa in inima oamenilor. Pur si simplu, cand acorzi atentie unui om, oricine ar fi el, si cand intelegi problemele lui, devii pur si simplu interesat ca el sa-si gaseasca rezolvare la ele, de aceea esti dispus sa faci ceva pt el.

    Faptul ca te-ai identificat cu el si ti-ai imaginat cum ar fi sa stai TU in locul lui nu mi se pare o atitudine egoista; chiar daca prin faptul ca ajuti simti o anumita satisfactie, aceasta nu transforma dragostea ta intr-una egoista. Pur si simplu, e vorba de un feedback: cand uiti pe moment de tine si te interesezi de altcineva, esti satisfacut - insa fericirea ta e un produs derivat.

    Acelasi feedback cred ca poti spune ca functioneaza si in cazul interactiunii cu Divinitatea.

    Daca ai face bine doar pentru a simti acea satisfactie, ATUNCI ai putea spune ca esti egoist.

    RăspundețiȘtergere
  10. @Mihai
    Nu am fost pus in fata situatiei de a-mi oferi propria-mi viata pentru cineva, insa la o scara mai redusa orice atentie pe care o fac in viata de cuplu, orice zambet oferit izvoraste din sentimentul de bine, de apartenenta. Nu pot sa spun ca iubesc pe cineva ce nu ma place.

    RăspundețiȘtergere
  11. Sunt de acord cu ideea empatiei ca reminiscenta a dragostei agape. In viata de cuplu insa, pare evident ca in majoritatea covarsitoare a cazurilor, nu empatia este cea care opereaza, ci instinctul de conservare, "sa-mi mearga mie bine". Asta se vede imediat dupa caderea in pacat, in dialogul dintre Adam si Dumnezeu, unde Adam da vina pe femeie. Ca urmare ca caderii, dragostea agape de mai inainte a lui Adam dispare misterios si se pare, ireversibil. Poate altfel sta treaba in ceea ce priveste dragostea parinte-copil... merita discutat.

    RăspundețiȘtergere
  12. תנו שכר לאובד ויין למרי נפש׃

    si terapia ar incepe asa: - iti iubesti copilul? inseamna ca si parintii tai te'au iubit; ca nu esti - acum - de acord cu ei, e altceva; ca oamenii isi pierd dragostea sau nu stiu s'o manifeste sau sunt stangaci cand trebuie s'o arate, e una; ca esti cel-neiubit-de-nimeni nu pot sa cred;

    si daca esti capabil sa'ti iubesti copilul, inseamna ca inca esti capabil de dragoste... asa ca nu cu dragostea e problema, ci cu felul in care ne raportam la ceilalti;

    RăspundețiȘtergere
  13. Ich kann leider kein Griechisch...


    ke, fii dragut si spune-mi ce inseamna
    תנו שכר לאובד ויין למרי נפש

    RăspundețiȘtergere
  14. era simplu de aflat:

    http://www.google.ro/#hl=ro&expIds=17259,18167&xhr=t&q=%D7%AA%D7%A0%D7%95+%D7%A9%D7%9B%D7%A8+%D7%9C%D7%90%D7%95%D7%91%D7%93+%D7%95%D7%99%D7%99%D7%9F+%D7%9C%D7%9E%D7%A8%D7%99+%D7%A0%D7%A4%D7%A9%D7%83&cp=28&pf=p&sclient=psy&site=&source=hp&aq=f&aqi=&aql=&oq=%D7%AA%D7%A0%D7%95+%D7%A9%D7%9B%D7%A8+%D7%9C%D7%90%D7%95%D7%91%D7%93+%D7%95%D7%99%D7%99%D7%9F+%D7%9C%D7%9E%D7%A8%D7%99+%D7%A0%D7%A4%D7%A9%D7%83&gs_rfai=&pbx=1&fp=986b5febe4e8ac93

    Proverbe 31,6

    RăspundețiȘtergere
  15. Probabil ca un text pe care M.L. il omite in viata de zi cu zi, alegand doar ce-i bine si ce-i rau. :)

    RăspundețiȘtergere
  16. Ke, nu erai tu un impatimit dusman al siturilor astea gen Wiki? Cum se face ca imi recomanzi Googletranslator?Pentru mine unul motorul asta de traducere Google e tare slab.
    Revenind insa la text, eu chiar n-am inteles de ce Proverbe 31,6 are de-a face cu ce vorbim aici. Intotdeauna ma prind ultimul la bancuri -:)

    RăspundețiȘtergere
  17. - nu te'am trimis la Googletranslator, ci la cautare simpla :)

    - nu sunt dusmanul wiki...

    - fa'ti o adresa gen martinluther75@gmail.com si vorbim; nu e o discutie publica raspunsul la ultima intrebare

    RăspundețiȘtergere
  18. Iti voi respecta dorinta de a - nu te iubi- dar imi voi permite sa-ti prezint un alt punct de vedere, care a luat fiinta in urma zbaterii mele cu aceleasi intrebari cu care te-ai confruntat si tu. Plecand de la realitatea ca intunericul nu este nimic altceva decat absenta luminii, vei vedea ca nu este nimic anormal sa ajungi sa nu mai crezi in existenta dragostei. Intunericul e lumea care si-a ales-o rasa umana in urma nepretuitului dar numit - libera alegere- .Asa ca ceea ce numim noi aici a fi dragoste, e doar un plagiat care nu are nimic de-a face cu Dumnezeu. Logic vorbind, nu poti sa fii despartit de lumina...si totusi sa detii lumina. Daca ai detine lumina, nu te-ai mai afla in intuneric. Dar lumea in care existam este exact ceea ce a descris odata micul Einstein in fata clasei, un mare adevar si anume - noi traim in sfera -absentei Luminii. Ei, si atunci te mira faptul ca tot ce credeai ca stii in dreptul Dragostei, s-a daramat si a lasat un gol in urma sa?

    RăspundețiȘtergere
  19. Eu pot sa spun urmatorul lucru: pana sa ma intorc la Dumnezeu am cautat iubirea (aprecierea) din partea celor dragi, din partea sexului masculin, iubire care intotdeauna m-a adus la suferinta. Am cazut de multe ori in depresii intrebandu-ma de ce sunt oamenii atat de rai si de reci. In acele momente, Dumnezeu, vazandu-mi suferinta si auzindu-mi glasul care il cauta, s-a indurat de fiinta mea si exact din acel moment suferinta mea a fost curmata. Ma aflam intr-un moment extrem de greu, moment caruia nu ii faceam fata singura.
    Sa nu uitam ca Dumnezeu este sfant. El este "imbracat" intr-o haina de un alb imaculat, iar noi intr-o haina murdara, patata. Ceea ce este murdar nu poate sta in prezenta Celui Sfant. Dumnezeu inseamna perfectiune, ceea ce noi nu suntem. Cu toate astea, desi noi i-am intors spatele, l-am batjocorit, l-am injurat, i-am renegat existenta, s-a pogorat pe pamant in chip de om si si-a dat viata pentru noi, ca noi sa avem sansa sa intram in Casa lui. Si tu spui ca Dumnezeu te iubeste numai daca il iubesti?! El, SFANT, prin sangele Sau ne-a spalat de pacate ca sa ne putem intalni cu El. Putea sa ne nimiceasca pe toti dar are atata rabdare cu noi.. pentru ca ne iubeste! Asteapta ca un Tata in fata portii pe fiul care rataceste in lume, si cand acesta se intoarce nu ii mai tine socoteala pentru nicio greseala. Dimpotriva, il primeste si se bucura de el.

    LUCA 18 Mă voi scula, mă voi duce la tatăl meu şi-i voi zice: «Tată, am păcătuit împotriva cerului şi împotriva ta
    19 şi nu mai sunt vrednic să mă chem fiul tău; fă-mă ca pe unul din argaţii tăi.»’
    20 Şi s-a sculat şi a plecat la tatăl său. Când era încă* departe, tatăl său l-a văzut şi i s-a făcut milă de el, a alergat de a căzut pe grumazul lui şi l-a sărutat mult.
    * Fapte 2:39; Efes 2:13; Efes 2:17;
    21 Fiul i-a zis: ‘Tată, am păcătuit împotriva cerului şi* împotriva ta, nu mai sunt vrednic să mă chem fiul tău.’
    * Ps 51:4;
    22 Dar tatăl a zis robilor săi: ‘Aduceţi repede haina cea mai bună şi îmbrăcaţi-l cu ea; puneţi-i un inel în deget şi încălţăminte în picioare.
    23 Aduceţi viţelul cel îngrăşat şi tăiaţi-l. Să mâncăm şi să ne veselim,
    24 căci* acest fiu al meu era mort şi a înviat; era pierdut şi a fost găsit.’ Şi au început să se veselească.

    O asemenea dragoste nu ai unde sa gasesti pe pamant, unde este numai intuneric. Dar acceptandu-i voia (care inseamna facerea de bine, ca nu ne invata nimic gresit) putem ajunge sa avem o iubire curata si frateasca. Inainte sa ne batem cu pumnii in cap ca nu exista iubire, mai intai sa iubim. Nu astepta ca oamenii sa iubeasca daca nici tu nu stii sa iubesti. Schimbarea incepe cu propria persoana, sa fii un exemplu de urmat pentru cei din jur.
    Nu exista nimic bun in oameni, dar prin harul lui Dumnezeu putem avea si credinta si dragoste.
    Nu cautati in gunoi caci nu acolo o sa gasiti comoara care e ingropata in inima voastra: Isus Hristos. Deschideti-va inima dar, si primiti pe Isus Hristos sa locuiasca si sa curateasca inimile voastre. Atunci o sa stim sa si iubim.

    RăspundețiȘtergere
  20. Nu stiu domnule Martin! Nu am experienta dumneata, insa nu cred ca dragostea nu exista, ci mai degraba ca e adormita. Oare dragostea lui Dumnezeu se refeleaza doar la interesul sau? Daca da, atunci insasi conceptul de Dumnezeu e unul fals, sau cel putin ipocrit. Poate , nu poate ci sigur nu Dumnezeu ne-a parasit, ci noi am facut-o si acest nu l-am pierdut doar pe el, ci si pe noi insine.

    RăspundețiȘtergere