joi, 30 august 2012

Ellen White, înger sau demon?!?


    

     
      Am fost educat să cred încă „ din fragedă pruncie ” că așa-numitul „ spirit profetic ” ( scrierile Ellenei White, cel mai de seamă fondator al bisericii adventiste ), folosit de adventiști până la saturație, este vocea lui Dumnezeu. Că vedeniile și viziunile acestei femei reprezintă descoperiri divine amănunțite  despre ceruri sau despre pământ, despre ce se află între ele, în ele sau dincolo de ele. Și că mărturiile ei ( într-un număr impresionant ) sunt „ lumina cea mică care îndreaptă atenția spre o lumină mai mare  ( biblia ) ”. Însă cercetările sincere ale ultimilor trei ani mi-au arătat  încă odată, dacă mai era nevoie, că adevărul se află undeva la mijloc între ceea ce susțin fanii Ellenei White și detractorii ei.  Ellen White nu a fost o impostoare, dar în același timp este departe de a fi fost vreun profet. De fapt, nici măcar ea însăși nu s-a considerat un profet. Și chiar dacă ar  fi fost așa ceva, închinarea mea o merită oricum doar Unul singur. 

      Florin Lăiu încearcă să spună în studiul său elaborat despre sanctuar exact aceleași lucruri pe care orice om sincer cu sine însuși le poate vedea de la distanță: inspirația divină nu s-a manifestat nicidecum asupra textului scris, ci doar asupra minții scriitorului. Dumnezeu nu a dictat nici biblia, nici spiritul profetic, ci doar a „ umplut creierul oamenilor Săi cu idei ( citat EGW )”. Mesajul este important și demn de ținut în seamă, și nu modul în care el a fost exprimat. Nu trebuie să mai adaug faptul evident că textul este întotdeauna produsul coeficientului de inteligență al cuiva, iar în biblie ( istorie ) Dumnezeu s-a folosit fără îndoială de oameni simpli, fără carte, iar uneori chiar analfabeți. Ellen White nu face nici ea prea mare excepție de la această regulă. Deși reformiștii și adventiștii savurează fiecare cratimă și virgulă a „ spiritului profetic ”, puțini vor să priceapă că pot fi numărate cel mult pe degetele de la o mână cărțile scrise personal „ da capo al fine ” de Ellen White. Chiar într-o epocă în care plagiatul nu era considerat o infracțiune , ea împreună cu soțul și mai apoi staff-ul ei au considerat necesar angajarea a două secretare personale ( Marian Davis și Fannie Bolton  ) care să transcrie în forma finală notele sau scrisorile sale personale. Dacă astăzi reformiștii sau adventiștii trăiesc cu impresia că fiecare cuvânt din cărți precum „ Hristos Lumina Lumii ” sau „ Tragedia Veacurilor ” a curs direct de la Duhul Sfânt în forma actuală a cărților respective, aceasta este numai o impresie ( falsă ) și nimic mai mult. Meritul lui Marian Davis în elaborarea și pregătirea pentru tipar al manuscriselor EGW este cel puțin la fel de mare ca al Ellenei însăși. 

    Dezvăluirile prezentate de profesorul Lăiu în studiul său despre sanctuar referitoare la moștenirea noastră teologică ( cel puțin în dreptul doctrinei sanctuarului ) via Joseph Litch- William Miller - Ellen White & co. demonstrează încă odată că orice construcție teologică nouă este doar reajustarea, readaptarea sau îmbunătățirea celei vechi. Teologia Ellenei White, care avea să devină inevitabil cea oficială a BAZS până astăzi, nu a picat direct din cer, așa cum am fost învățați să credem. De fapt, nimic, niciodată, nu a picat din cer. Dumnezeu este întotdeauna credincios principiului că adevărul nu se obține „ mură-n gură ” în piața publică la tribuna oficială, ci că trebuie să sapi adânc după el, ba chiar să-ți vinzi toată averea ( cu tot ridicolul și batjocura pe care ți le aduni implicit asupra ta ) și să-ți investești toate puterile minții pentru a-l obține. 

    Tocmai acest lucru l-au făcut Ellen White și pionerii adventiști după 1844, și sunt demni de apreciat pentru asta. Mișcarea adventă s-a născut din studiu și rugăciune, dintr-o căutare intensă a adevărului după marea dezamăgire de la 1844. Că teologia rezultată din acele frământări este una neprofesionistă și naivă care mai bântuie și azi, din nefericire, creierele adventiste, asta este o altă discuție pe care nu o voi trata acum. Puteți citi pe larg despre asta pe blogul meu, în studiul despre sanctuar și nu numai. Dar intenția pionierilor de a înțelege ce s-a petrecut de fapt în 1844, sinceritatea căutării lor, dorința după o reformă a stilului de viață din toate punctele de vedere sunt indubitabil de lăudat. Dar din păcate, laudele se termină aici și încep criticile întemeiate.  Iar acestea nu sunt întemeiate pentru că cei care le aduc „ au căzut de la credință ” sau „ au luat-o razna ”. Ci sunt întemeiate în virtutea argumentelor aduse. Ori argumentele sunt prea multe și prea puternice ca politica ascunderii gunoiului sub preș să mai constituie o soluție. 

    Este cunoscut de toți faptul că Ellen nu a fost o femeie educată. Cu toate acestea, setea ei de cunoaștere și asimilare de informații noi era nepotolită. Ea nu numai scria mult, ci și citea mult. Desigur, nimic de criticat în toate acestea. Critica începe însă din momentul în care copiezi ideile altora dar lași posterității impresia că sunt ale tale. Spre exemplu, scrisorile dintre Kellog și W.C White despre edițiile „ multicolore ” ale vestitei „ Tragedia veacurilor ” dau dovadă despre faptul că acea carte-simbol a teologiei adventiste a fost prea puțin produsul minții EGW în partea sa istorică. Neadvertențele evidente dintre carte și surse istorice serioase în multe detalii ale cărții pot fi descoperite de oricine cu inimă sinceră.

     Nu trebuie decât să citești stenogramele conferinței de la 1919, de exemplu, ca să vezi cum o atitudine înțeleaptă și echilibrată vis-a vis de scrierile EGW a fost desconsiderată de liderii bisericii de atunci, în favoarea unei poziții fundamentaliste pro-EGW care s-a extins ca o plagă până astăzi. Ca să nu mai zic că o aplecare mai serioasă asupra altor domenii de investigare, precum medicina modernă, chimia, istoria sau cosmologia ( pentru a cita numai câteva dintre ele ) demontează punct cu punct nu toate, dar foarte multe „ puncte de hotar sacre ” adventiste. Ca să enumăr foarte pe scurt doar câteva dintre ele: viața pe pământ are doar 6000 de ani, necredința ridicolă în teoria Big-Bang-ului( evoluția universului ), ideea că Dumnezeu locuiește în constelația Orionului, ideea absurdă că printr-o anume dietă poți avea o moralitate mai înaltă, condamnarea masturbării, a sărutului înainte de căsătorie sau a relațiilor sexuale dese în căsătorie, concepția că adventiștii sunt poporul ales, având în vedere evenimentele din sanctuarul ceresc de la 1844, condamnarea teatrului, a citirii de romane, a fotografiilor și a satisfacerii plăcerilor personale în ziua de sabat, toate acestea și multe altele de acest fel nu sunt altceva decât produsul imaginației Ellenei White și a pionierilor AZS, prin prisma mentalității epocii în care au trăit. 

      Încăpățânarea feroce cu care reformiștii și adventiștii se agață de scrierile ei are după părerea mea două cauze profunde: ignoranța cumplită, uneori strigătoare la cer ( dacă tot o citesc atâta pe Ellen White, măcar gramatica de acolo să și-o însușească, dacă stilul „ ei ” literar plăcut este mai greu de pretins ) și teama de necunoscut. În ceea ce privește ignoranța, generația părinților noștri ar putea avea o scuză, deoarece educația religioasă a acestei generații a fost făcută exclusiv cu „ mărturiile ” sacre ale Ellenei. Nu exista atunci nici măcar o televiziune seculară de Doamne-ajută, darămite literatură religioasă diversă și profesionistă. Astăzi însă, această scuză este neacceptabilă pentru generația sub 50 de ani. Internetul sau literatura deja extrem de variată și specifică în orice domeniu ar fi trebuit să elibereze mințile din prejudecăți religioase de orice fel și să înlăture separările absurde dintre oameni pe criterii religioase. Dar acest lucru nu se întâmplă și nici nu se va întâmpla. De ce nu cred eu că se va întâmpla vreodată? Pentru că oamenii din biserici se tem! Se tem de nou, se tem de adevăr, se tem de … Dumnezeu. Pentru astfel de oameni schimbarea opticii privitoare la biblie și Ellen White este identică cu … ați ghicit, pierderea credinței și a mântuirii. 

     Culmea este că vinovată în primul rând de această stare spirituală bolnăvicioasă este chiar Ellen White. Cu sau fără voia ei, mai mult sau mai puțin intenționat, această femeie a infundat până astăzi cititorilor sentimentul că a-ți reseta ideile în ceea ce privește scrierile ei este ceva periculos. Folosind uneori până la exasperare expresii de genul „ am văzut că ”, „ Domnul mi-a arătat că ”, „ Domnul mi-a spus că ”, etc ( când de fapt în foarte multe dintre cazuri nu făcea altceva decât să citeze alți autori … ) Ellen White a pus deasupra scrierilor ei un sigiliu inviolabil de infailibilitate. Cum să te mai îndoiești de ceea ce spune Ellen dacă Domnul i-a descoperit chiar amănunte în mod direct? Ce rost are să mai cauți după adevăr dacă Domnul i l-a dat pe tot, cu virgulele și cratimele de rigoare? Singurul lucru pe care poți să-l mai faci este să le accepți fără să mai pui întrebări, ca un musulman spășit care își memorează Coranul ore întregi. Fără să mai cauți mai departe. Fără să-ți mai pui capul la contribuție. Acesta este tocmai portretul jalnic al bisericii adventiste și mai ales reformiste, ca urmare a moștenirii spirituale primite de la 1919 încoace. Prejudecățile strigătoare la cer, ignoranța cumplită, încăpățânarea feroce cu care se pretinde posedarea adevărului complet, conflictele teologice aprinse în jurul doctrinelor, loviturile mișelești pe la spate dirijate către cei care pun la îndoială politica sau teologia instituției AZS în vreun fel sau altul, despărțirea rușinoasă dintre adventiști și reformiști de peste 90 de ani, cumplitul fundamentalism religios al bisericii reformiste în foarte multe privințe, secesiunile recente la nivelul bisericii reformiste din România, toate acestea nu sunt altceva decât rezultatul acceptării oarbe a infailibilității scrierilor EGW

   Soluția ieșirii dintr-o astfel de metastază spirituală și intelectuală este  chimioterapia educației și a informației. Dacă adventiștii și reformiștii ar recurge la „ anul fără Ellen White ”, de exemplu, înlocuind cititele și răscititele ei „ mărturii ” cu mărturii moderne din domenii precum cele amintite mai sus, cu documentare de tot felul, în definitiv cu autori diferiți în domenii de cercetare diferite, tot aș mai trage speranță că lucrurile s-ar putea schimba cumva în bine. Din păcate, generația celor în jur de 20 de ani este preocupată preponderent de Facebook, Twitter, Youtube sau Smartphone-uri cu care să se joace, generația celor de 30 ani înainte sunt resemnați intelectual și îngrădiți spiritual în lanțurile împrejurărilor de orice fel sau tradiției, iar cei trecuți de 50 de ani sunt în imensa lor majoritate deja fosile vii „ ale unui trecut romantic cu Ellen White ”, după cum frumos ironizează profesorul Lăiu situația teologică din AZS. Extrem de puțini sunt în stare să înțeleagă că repetarea obsesivă a acelorași idei este doar simplă spălare la creier, dar nu și progres spiritual.  Și sunt și mai puțini cei deciși să rupă lanțurile tradiției în care au fost legați o viață întreagă și să caute adevărul singuri.  

   Cu toate acestea, continui să am o poziție echilibrată față de Ellen White. Într-o epocă în care femeia era considerată exclusiv aminal pentru montă sau mașină de spălat rufele și vasele, ea a reușit să redea femeilor demnitatea pierdută. Într-o epocă în care meniul americanului de rând consta preponderent din șuncă, zahăr, lapte sau grăsimi animale, reforma sanitară introdusă de ea  și imperiul balneo-climateric de la Battle Creek au reușit să redea americanilor sănătatea și speranța de viață. Faptul că a fost singura care a luat apărarea adevăratelor genii adventiste de la Minneapolis, A. T. Jones și Elliot Waggoner, în 1888 și la decenii după aceea, îmi demonstrează că femeia aceasta a fost totuși sinceră în ceea ce a făcut și a scris. Dorința ei de a reforma din temelii conferința generală în 1901, alături de Jones, îmi demonstrează că nu s-a implicat în jocuri politice obscure, ba chiar a fost victima lor după 1888, atunci când a fost deportată fără voia ei în Australia. Dar atât și prea puțin în plus. Contribuția ei la dezvoltarea adventismului a fost una mai mult spiritual-psihologică decât teologică, bazându-se mai mult pe instincte feminin-materne decât pe o  hermeneutică și exegeză biblică serioasă. Doar atât a putut ea în acea epocă, ridicându-se totuși deasupra nivelului general.

     Astăzi nu mai trăim însă în secolul 19, ci în secolul 21. A nu ține seamă de nimic din ceea ce s-a întâmplat în ultimul secol și jumătate din punct de vedere teologic, istoric și științific poate fi considerat orice, dar numai înțelepciune și sinceritate nu. A continua să împărtășești opiniile EGW despre Orion, univers și  sistemul solar ( cu soarele creat în ziua a patra de exemplu ), opinii formate într-o epocă în care  încă se mai credea că pământul este centrul universului, este prostie monumentală și încăpățânare. Iar a controla frigiderele, garderobele și timpul liber al oamenilor ține în secolul nostru mai degrabă de patologic, decât de spiritualitate. 

     Îmi aduc aminte de anii când mâncam urecheli zdravene din partea mamei pentru că priveam la televizor meciurile naționalei lui Hagi ( oho, și ce națională era atunci … ) sau vreun film american, mai rar la televiziunea ceaușistă decât ploile vara prin Bărăgan. Mama îmi interzicea să le văd pentru că nu dorea ca fiul ei să crească strâmb din punct de vedere spiritual. Așa era concepția atunci, datorată desigur… mărturiilor EGW. Dar între timp, mama s-a schimbat și și-a cerut iertare pentru acea educație strict- „bătăioasă” pe care mi-a dat-o. Astăzi consideră la rândul ei drept perimată o educație bazată pe pedepse și prohibiții de tot felul. Iar eu am iertat-o, pentru că știu că palmele ei au fost date din iubire. Dar niște palme rămân palme, oricum le-ai privi. 
     Ei bine, Ellen White a fost mama adventismului. A fost o mamă abuzivă, care a profitat uneori de autoritatea ei în biserică în mod nejustificat. A impus posterității adventiste sentimentul că a trata cu ușurință scrierile ei este un păcat de moarte. Dar sunt convins că și-a exercitat această autoritate abuzivă din iubire față de „ copiii ” ei, spre a-i feri de „ lume ” și „ cel rău ”, ca o găină care-și adună puii sub aripi. Dar abuzul rămâne abuz, indiferent cum l-ai privi. 

    Astăzi am ferma convingere că Ellen White și-ar renega ea însăși multe dintre convingerile puternice din trecut, dacă ar mai trăi. Și poate chiar și-ar cere iertare „ copiilor ” săi, așa cum a făcut mama. Iată de ce, în timp ce voi continua să am o atitudine de respect și chiar simpatie pentru Ellen White, voi condamna și critica întotdeauna atitudinea de închinare oarbă în fața „ mărturiilor ” ei. Permiteți-mi să închei articolul cu o ultimă convingere: dacă EGW ar mai fi în stare azi să-și ceară iertare bisericii pentru gafele ei din trecut și să-și revizuiască acele garduri doctrinale electrificate de înaltă tensiune,  adventismul și mai ales reformismul de astăzi nu numai că nu ar accepta scuzele ei, dar cu siguranță ar considera-o eretică și ar exclude-o din biserică sub motiv de apostazie. Asta este culmea tragi-comică a adventismului: este mai ellenwhite-ist decât însăși Ellen White. Sau cum ar zice alții: mai catolic decât papa. 

   


29 de comentarii:

  1. Acest comentariu a fost eliminat de autor.

    RăspundețiȘtergere
  2. Interesant articolul tau...
    Sunt in mare parte de acord cu ceea ce spui,dar partea aceea in care scri despre educatia primita de la mama ta nu pot sa fiu de acord cu tine. Nici mie nu mi-a placut cand parintii mei mi-au interzis "privitul la televizor".Am fost copil si nu am inteles multe lucruri.Dar acum realizez ca a fost bine,deoarece generatia de azi educata de televiziune, nu este in stare sa citeasca o carte darmite sa mai gandeasca...si sunt atatea studii care vorbesc despre efectele devastatoare ale televiziunii(acuma putem spune si ale internetului) asupra mintii si aceste carti nu sunt scrise de Ellen White.
    As avea multe sa iti mai scriu dar ma limitez la atata.
    Nu trebuie neaparat sa postezi mesajul acesta ...am scris mai mult pentru tine!!!!
    In legatura cu traducerea care o faci despre Sanctuar pot sa iti spun ca ma intereseaza foarte mult si vreau sa iti multumesc pentru munca pe care o depui.
    Lumi D

    RăspundețiȘtergere
  3. titlul articolului nu a fost cea mai fericita alegere, parerea mea, continutul excelent, ai pus puctul pe i cu adevarat

    RăspundețiȘtergere
  4. Cu plăcere, Lumi. Vreau să spun că ceea ce fac chiar fac cu plăcere pentru voi și mai ales cu foame de adevăr. Prea mult timp am trăit într-o lume de carton proprie care acum se dărâmă de la sine. Este oarecum dureros să vezi cum se dărâmă, dar eu sunt de părerea că adevărul este cel mai prețios lucru.

    Despre chestia cu televizorul, știu ce zici. Eu nu am televizor, deoarece consider timp pierdut să te uiți la programele alea de doi bani, chiar și aici, în Germania. Numai când este vreun meci de fotbal mai interesant sau vreun film cu adevărat bun mă mai uit. Altfel internetul de azi îți oferă absolut de toate, inclusiv televiziune online. Știu și sunt de acord cu tine că televizorul prostește, în timp ce cărțile deșteaptă. E tot un fel manipulare și asta, să primești pe gât ce-ți dau alții, în loc să alegi tu singur ce e bun ptr tine. Dar asta nu înseamnă că educația primită în legătură cu tema asta a fost bună. Interzicerile violente ( verbale sau fizice ) frustrează un copil și-i dăunează sufletului, o spune chiar... Ellen White. Dacă aș avea un copil, aș încerca să-i ocup eu timpul în fel și chip după cum consider că e mai bine ( jucându-mă cu el de ex ) , dar dacă mi-ar cere să se uite la televizor, nu aș aplica sub nicio formă politica palmei sau a violenței de orice fel. Așa ceva este inadmisibil. L-aș lăsa să se uite deși aș controla cumva la ce se uită.

    De fapt, părinții sunt total vinovați la tema asta, și nu copiii. În primul rând că nu își fac timp pentru ca să fie prietenii cei mai buni ai copiilor lor, apoi pentru că le interzic în mod absurd să se uite la desene animate sau mai știu eu ce... Adică... ori să nu cumpere televizor, ori dacă cumpere, să fie conștienți de „ riscuri ”. Riscurile după cum vezi sunt însă peste tot în ziua de azi, și nu au de-a face doar cu Tv-ul. Ba găsești riscuri din plin chiar în biserică, unde sănătatea intelectuală și spirituală poate fi crunt afectată pentru zeci de ani de zile. Deci?!?...

    RăspundețiȘtergere
  5. EGW intre....inger si demon?
    .......
    :)) Uite ce repede se dau unii de gol! Mirosi rau a gabisoleil, siloam si tot neamul neogenist. Si pe blogul asta o joci pe a Martin Luther eroul areligios care vrea sa scoata oile ratacite din bezna confuziilor? Mai nene, tu ai fost vreodata la vreun psiheatru?
    Ma intreb cu disperare, unul ca tine care se foloseste de minciuna, ce adevar vrea sa afle, si ce "adevar" vrea el sa descopere celorlalti? E de plans mai nene, ce faci matale!!

    RăspundețiȘtergere
  6. Ano, ești cumva vreun pastor frustrat că nu mai dau membrii zecimea ca înainte?

    RăspundețiȘtergere
  7. ML, te-am rugat de mai multe ori, să nu mă implici în poveştile şi frustrările tale, fiindcă eu nu am nimic comun cu filozofia ta. Induci oamenii în eroare cu privire la ce am scris. Concluziile mele sunt mult diferite de felul în care mă interpretezi tu. Dacă crezi că mă cunoşti mai bine decât mă cunosc eu, dă-i înainte. Dar vei răspunde la Judecată pentru orice cuvânt netrebnic.

    RăspundețiȘtergere
  8. Ex-profesore, că nu ai nimic în comun cu filozofia mea, este perfect adevărat și nici n-am afirmat așa ceva. Dar că induc oamenii în eroare citându-te ...sau comentând pe-ndelete studiile domniei tale, mă îndoiesc că o fac sau că am făcut-o. Eu nu cunosc deloc gândurile dumitale ascunse, dar ceea ce scrii se poate vedea și citi de la o poștă. Că nu te vrei să te faci răspunzător public pentru ceea ce scrii oarecum în privat, aia este altceva...și se numește duplicitate. În cele mai multe cazuri, nu am făcut decât să-ți dau dreptate acolo unde o ai, și să te critic pentru joc dublu, acolo unde este evindent că faci asta.

    Dar dacă eu chiar îi duc în eroare pe oameni... pentru conformitate nu ai dori mai bine să discuți civlizat cu noi, apărându-ți sau făcându-ți și mai clare opiniile? Aici nu vei fi deloc cenzurat, așa cum ai fost chiar în biserica dumitale pe ici pe colo, ci ți se va acorda atenție, atâta cât meriți. Avem chiar nevoie de lămuririle tale la unele subiecte care ne depășesc, precum problema lacunelor în genealogiile biblice ( serialul meu de curând terminat ). De ce preferi să avertizezi sau ameninți din umbră cu judecăți divine... în loc să te așezi la masa discuției ca un om educat, rațional și civilizat? Nu crezi oare că argumentele atârnă în favoarea adevărului mai mult decât implorările sau imprecațiile? Dacă îmi arăți și mie public unde te-am citit greșit sau răstâlmăcit, corectez fără probleme. Se poate prea bine să greșesc și eu, din prea multă patimă ptr adevăr. Dar dacă nu ai chef de discuții cu mine în mod civilizat, eu zic că nu are rost să postezi nici asemenea rugăminți.

    Cât despre frustrările mele, te asigur că nu știi chiar nimic, inclusiv dacă îmi citești romanul. S-ar putea să fim chit în ceea ce privește neînțelegerea celuilalt, așadar :-).

    RăspundețiȘtergere
  9. A. Modul în care interpretezi ceea ce susţin eu în manuscrisul pe care fără voia mea l-ai „tradus” şi „publicat” este dificil de acceptat. Mai întâi scrii ce încerc eu să zic despre inspiraţie, o citezi pe EGW că „Dumnezeu… a umplut creierul oamenilor săi cu idei”, afirmând că mesajul este inspirat, nu modul în care a fost exprimat. După care, spui „Nu trebuie să mai adaug faptul evident că textul este întotdeauna produsul coeficientului de inteligență al cuiva.” Deci ce să înţeleagă Gigel când îţi citeşte scrisul? Unde mai este autoritatea divină a inspiraţiei? După ce vorbeşti despre mesaj, observ că laşi laoparte mesajul, adică esenţa scrierilor inspirate. Nu numai atât, dar insişti asupra unui aspect care este puţin util pentru credincios, şi anume, că „în biblie (istorie) Dumnezeu s-a folosit fără îndoială de oameni simpli, fără carte, iar uneori chiar analfabeți. Ellen White nu face nici ea prea mare excepție de la această regulă.”
    Aşa cum probabil ştii, niciunul dintre autorii Bibliei nu a fost analfabet. Cei mai mulţi profeţi au fost cărturari laici (Moise, Solomon, Isaia, Ţefania, Daniel, Pavel, Luca, etc.), cărturari preoţi şi leviţi (Samuel, Ahia, Heman, Asaf, Ieremia, Ezechiel, Hagai, Zaharia, Ezra etc), sau mari conducători militari şi civili (Iosua, Neemia), funcţionari de stat (Matei).
    Chiar aşa-zişii „oameni simpli” care au fost autori biblici (David, Amos, Petru, Ioan), au fost mari autodidacţi. David şi Amos au fost păstori, dar niciunul nu era analfabet, din contra scrierile lor arată mai mult decât că ştiau să scrie: cunoştea Legea şi Profeţii şi aveau un strălucit dar al poeziei. Scrierile lui David şi ale lui Amos sunt NUMAI în versuri. Petru şi Ioan au fost pescari, dar ştiau să citească şi cunoşteau cel puţin trei limbi: iudeo-aramaica natală, ebraica învăţată la sinagogă şi prin relaţiile cu Ierusalimul şi greaca (în care şi-au scris ori dictat epistolele).
    Şi nu are nici un sens să vorbim despre IQ în legătură cu nişte producţii literare de la care aşteptăm altceva decât deşteptăciune omenească. Ne interesează acele idei cu care Dumnezeu le-a umplut mintea, şi care nu puteau veni din educaţie, cultură sau intuiţie. Dacă punem totul pe seama intelectului lor, negând ceea ce ei afirmă categoric (că Dumnezeu le-a vorbit), Biblia nu ar avea nici un sens.
    De acord cu critica ta faţă de literalişti, adică sunt de acord în principiu, cu ideea, dar nu e drept să-i judecăm aspru, pentru că oricine are astăzi alte opinii decât literalist-fundamentaliste a fost iniţial literalist. Nu există excepţii, afară de cazul celor care niciodată n-au fost credincioşi cu adevărat şi care au stat mai mult pe gardurile Bisericii, decât cu mintea la Scriptură. Este nedrept să blamăm pe oameni pentru că sunt literalişti.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Critica mea destul de acidă îndreptată împotriva literaștilor vine nu atât din propriile mele frustrări ( care într-adevăr există, dar pe care nimeni nu le cunoaște cu adevărat ), cin cauza faptului că tocmai ei au fost cei care dintotdeauna au ucis spiritul , esența, mesajul textului biblic, preferând cu încăpățânare litera acestuia. Și știi bine că cea mai mare crimă comisă din acest pct de vedere a fost comisă tocmai împotriva Cuvântului însuși, care avea o altă interpretare decât toți.

      Pentru mine, agățarea oarbă de litera bibliei nu mai are nicio scuză în ano Domini 2013. Absolut niciuna. Este dureros ca să ți se amputeze intenționat o mână, sau să ți se scoată intenționat un ochi de către adversarii tăi ideologici. Dar parcă nimic nu este mai groaznic ca să amputezi sufletul cuiva în numele respectului față de biblie și Dumnezeu. Nu este Isus singurul care a pățit-o. Toată pleiada nenumărată de martiri creștini, de reformatori, apostolii, diaconul Ștefan, Jones și Waggoner, toți au fost împroșcați cu pietre reale sau figurate doar ptr faptul că nu gândeau exact ca partida la putere în ceea ce privește textul biblic.Trebuie să fim cinstiți față de istorie și să recunoaștem deschis că agățarea faraonică de „ stă scris ” nu a produs altceva decât roadele amare ale mândriei denominaționale, ale persecuției față de alții și a politicii pumnului în gură aplicat servilor lui DUmnezeu. De ce nu ar putea să se repete același lucru astăzi? Știu că unii dintre ei pot fi mai recalcitranți, mai lipsiți de tact, mai direcți și mai tăioși cu sistemul. Dar vorba EGW, parafrazată puțin: „ De unde știm noi că tocmai DUmnezeu nu i-a trimis la noi?”

      Despre inspirație am o cu totul altă concepție în ultimul timp: Nu cred că ea s-a manifestat în mod deosebit la momentul scrierii textului, ci se manifestă în mod special la momentul CITIRII și INTERPRETĂRII TEXTULUI. Altfel spus: atunci când oamenii lui DUmnezeu au scris textul, Dumnezeu nu a inspirat nimic, ci a expirat ceva. Oamenii au primit doar suflarea de la DUmnezeu ( viziuni, imagini, idei, gânduri ), și le-au pus pe toate într-o carte, așa cum s-au priceput. Inspirația constă în maniera cu care cineva reușește să înțeleagă corect textul biblic. Aia e adevărata inspirație, și nu scrierea lui. Două exemple: Ioan 5,39 și Daniel 12, 9-10. Degeaba aveau iudeii Torah, că n-au priceput nimic. Degeaba a primit profetul Daniel viziunile, că n-a priceput mai nimic. Degeaba a avut EGW viziunni despre sanctuar, că nici ea nu a priceput mai nimic despre ce este sanctuarul în esența lui, dincolo de aur, diamante și mortar...

      Eu analizez foarte critic biblia de vreo cinci ani, dar asta nu mă împiedică să o iubesc și să o apreciez, în pofida erorilor evidente și multe pe care le conține. Pe mine nu mă impresionează acele erori, tocmai din cauză că am trecut de grădinița interpretării literaliste, deconstruind textul bucată cu bucată și ajungând la măduvă. Iar măduva este bună fără îndoială. Dar lumea din biserici nu pricepe asta nici dacă le vorbești în limbi omenești, nici dacă le vorbești în limbi îngerești.

      Ștergere
  10. B (continuare)
    În fine, te-ai luat iarăşi de Ellen White, înghiţind în mod foarte literalist informaţii deformate de pe saiturile detractorilor, referitor la meritul lui Marian Davis, Fannie Bolton şi alte bazaconii. În acest sens, ar trebui să vorbim despre Epistolele lui Tertius, nu ale lui Pavel, despre cartea lui Baruch, nu a lui Ieremia. Scrierile profeţilor nu le judecăm după criteriile literare. Ne interesează Cronicarul şi Luca în calitate de oameni inspiraţi, care garantează adevărul istoric al celor scrise; nu ne interesează cât de mult au copiat de la alţii (şi chiar au copiat).
    Originalitatea nu are nici o relevanţă în discursul despre Dumnezeu. Autoritatea unei scrieri de acest gen ţine de inspiraţia autorului, care s-a folosit sau nu s-a folosit de ajutoare literare, de surse, etc, după cum a găsit de cuviinţă. Dacă Ellen White ar fi fost o scriitoare oarecare, o femeie care s-a specializat în înalte şcoli teologice, m-ar interesa mai puţin (depinde despre ce fenomen este vorba), deoarece sunt multe asemenea femei în teologia modernă (Joyce Baldwin, Elisabeth Schussler-Fiorenza, JoAnn Davidson, Nancy Vyhmeister etc.). Faptul că, din motive obiective, EGW nu a putut termina clasa a treia şi că la 17 ani încă scria cu greşeli în engleză, nu înseamnă nimic, din punct de vedere al autorităţii profetice. La început s-a preocupat soţul de corectarea şi redactarea finală a primelor scrieri, iar mai târziu a avut secretare care au ajutat-o în tot ce a avut nevoie.
    Nu e nevoie să fii prost ca să-ţi trebuiască secretar. Ieremia era preot şi fusese educat. Totuşi, a preferat să aibă un caligraf care să-i scrie cartea. Pavel făcuse destule şcoli, dar întotdeauna se folosea de caligrafi ca să scrie. Profesioniştii sunt de preferat în orice domeniu. Una este să fii autor şi alta este să fii un bun corector, redactor, editor etc. Aceştia dau lecţii şi autorilor în unele privinţe. Numele lor este uneori menţionat, dacă aşa cere protocolul, alteori nu este menţionat.
    Biserica nu ascunde nimic cu privire la alcătuirea acelor cărţi. Singura problemă este că mulţi dintre cei care ar trebui să citească, nu citesc. Despre Marian Davis şi Fannie Bolton, vezi aici: http://www.whiteestate.org/pioneer/davis.asp şi aici http://www.whiteestate.org/books/mol/Chapt42.html
    Aş fi curios să ştiu dacă ai citit „stenogramele” de la 1919. Nu principalii lideri ai Bisericii s-au opus prezentării inspiraţiei dinamice, ci un grup de opoziţie care a influenţat o serie de pastori şi i-a alarmat asupra faptului că Danniells, Prescott, Willie White şi alţii sunt în apostazie, trădează, etc… Acesta este adevărul.
    În rest, nu ştiu ce anume te face să aperi, de exemplu, masturbarea (mai bine ai apăra bordelurile!).
    Că Dumnezeu locuieşte în Orion? EGW nu a scris niciodată aşa eva, chiar dacă menţionează de vreo două ori Orionul. Gogoaşa asta ai furat-o de la guru EddieConst. Alte idei pe care le ai despre Ellen White sunt, de asemenea viciate de nişte ochelari reformişti. Când vei fi soţ şi părinte în familia ta, vei înţelege că sfaturile Ellenei White erau înţelepte, că nu erau produsul imaginaţiei, aşa cum scrii, şi că de fapt mulţi băieţi deştepţi care se produc pe web au o imaginaţie foarte creativă în ce priveşte deformarea realităţii – realitate pe care nu doresc s-o cunoască, deoarece cred că deja o ştiu.
    Internetul este un ajutor pentru cei care au învăţat să facă cercetare, dar pentru cei care deja sunt cu capsa pusă, şi care sunt satisfăcuţi numai cu informaţii de scandal şi conspiranoice, internetul este un blestem care îi va trimite în iad. Singura lor satisfacţie este că sunt deştepţi. Dar la judecata lui Dumnezeu vor înţelege cât de nechibzuiţi şi proşti au fost, că s-au lăsat manipulaţi de spiritele care împroaşcă răutate.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mi-am intitulat articolul în felul acesta tocmai ptr că sunt convins că înainte de toate... Ellen White a fost un om. Majoritatea AZS sau mai ales a refomriștilor o adoră, majoritatea criticilor ei o resping în întregime. Ca unul care am citit cu ani în urmă chiar plin de pasiune scrierile ei, și ca unul care am fost ferm convins că orice scriere și manuscris al ei era Cuvântul Domnului, pot să afirm azi că EGW nu a fost nici „ îngerul ” care le-a știut pe toate, dar nici „ demonul ” care a mințit și și-a abuzat copiii spirituali din interese egoiste. Cred că sunt suficient de familiarizat cu scrierile ei ca să le critic în mod constructiv. Faptul că nu mai cred astăzi că Ellen White a fost chiar nemaipomenită se datorează multor factori: unele contradicții în scrierile ei, suficient de majore ca să te întrebi ce a determinat-o să scrie într-o parte ceva, iar ăn alta altceva, unele concepții împrimutate din epoca respectivă, dar fără acoperire științifică ( aici intră și masturbarea ), ideile și hermeneutica ei venită nu de sus, ci via Thomas Burnet , sau Miller, sau Litch, sau James Ussher sau mai știu eu cine...Însuși cartea Hristos Lumina Lumii descoperă o dependență literară de alți autori de aproximativ 30% din volumul cărții . Poate ești la curent cu asta ( https://www.ministrymagazine.org/archives/1990/MIN1990-10.pdf ) și nu trebuie să intru în amănunte. În ce privește mult citita carte Marea Luptă, Kellog i-a sugerat de mai multe ori lui Prescott să nu dea bun de tipar unei publicații care nu răspundea nici adevărului istoric în unele rapoarte, și nici nu recunoștea meritul altor izvoare de unde ea s-a inspirat, dar nu a fost băgat în seamă niciodată. ML a continuat să fie publicată mereu cu prea nesemnificative corectări față de prima ediție, fără să țină cont de faptul că a cita alți autori prtinzând în același timp că textul îți aparține ție... se numește furt intelectual sau minciună. Fără discuții, indiferent de epoca în care trăim, minciuna e minciună.

      Am citit stenogramele de la 1919 mai demult, dar le-am citit și totalitate și mi-am dat seama că aceeași tendință de a rămâne orbește la „ stă scris ”, fără rațiune, fără analiză critică, fără corectitudinea literară și etică vis-a vis de autorul adevărat, etc... s-a manifestat dinttodeauna în adventismul post-EGW. Teama lui Daniells și Prescott de atunci că fundamentalismul va acapara definitiv frâiele bisericii nu numai că s-a adeverit, dar a devenit lacra de nevindecat după 100 de ani a bisericii.

      Ștergere
    2. (continuare )

      Nu apăr masturbarea, că nu mă plătește cu nimic ca să o apăr. Dar pot să spun deschis că toată acea tendință de a înnegri și demoniza orice instinct sexual la tineri nu are nimic de-a face cu a fi sau a nu fi inspirat de Dumnezeu, ci cu propriile ei concepții din epoca victoriană. De altfel, EGW condamna nu numai masturbarea în „ An Appeal to Mothers ” ... dar condamna drastic chiar și atingerile tandre ale unui băiat de o fată înainte de căsătorie, iar despre băiatul care încerca să sărute o fată înainte de logodnă spunea efectiv că „ este emisarul diavolului ” prin testimonii vol 5, dacă nu mă înșel. Astfel de chestii abundă în scrierile ei, de ex în solii ptr tineret, și nu sunt altceva decât impresiile epocii în care a trăit, când sexul era privit ca ceva păcătos în sine. Ellen White nu s-a ridicat deasupra epocii ei nici din acest pct de vedere.

      „Când vei fi soţ şi părinte în familia ta, vei înţelege că sfaturile Ellenei White erau înţelepte, că nu erau produsul imaginaţiei, așa cum scrii ” Am fost soț, am avut familie și am fost părinte. Din păcate prea puțin față de cât aș fi vrut eu, dar asta e altă poveste personală. Într-adevăr, dacă mi-ar fi permis azi să-mi educ fetița de către fosta soție ( măcar așa... din an în paște ) i-aș spune că nu tot ce zboară se mănâncă în domeniul sexului, și că sexul poate fi și foarte amar, nu numai dulce. Că sexul fără dragoste e o nebunie, că toate își au vremea lor... și câte și mai câte... Dar nu i-aș mai băga în cap bazaconiile marca EGW care mi-au fost băgate mie în cap... că dacă se va simți atrasă sexual de un băiat la vârsta adolescenței.. e păcat sărutul, de ex.

      Ștergere
  11. C (continuare)
    Soluţia nu este în a recurge la „anul fără Ellen White”, nici la „anul fără internet”, ci în a studia şi revizui în mod public toate obiecţiile care se aduc autorilor biblici sau Ellenei White. Nu este însă atât de simplu de realizat în practică o asemenea şcolarizare expresă. Nu ştiu cât sunt de mulţi interesaţi să audă aşa-ceva, dar sigur nu sunt foarte mulţi care să conducă astfel de „şcoli de sabat”.
    Mă bucur că ţi-ai păstrat oarecare respect pentru Ellen White. Dacă vei prefera să studiezi mai întâi serios lucrurile, cu rugăciune şi practică a celor înţelese, înainte de a trage concluzii pripite şi prăpăstioase, vei câştiga toată încrederea de care ai nevoie cu privire la Biblie sau Ellen White.
    “A continua să împărtășești opiniile EGW despre Orion, univers și sistemul solar (cu soarele creat în ziua a patra de exemplu), opinii formate într-o epocă în care încă se mai credea că pământul este centrul universului, este prostie monumentală și încăpățânare. Iar a controla frigiderele, garderobele și timpul liber al oamenilor ține în secolul nostru mai degrabă de patologic, decât de spiritualitate.”
    Aici greşeşti. Ellen White nu a oferit nici un fel de descoperiri ştiinţifice despre univers, Orion, sistemul solar etc. Ea a vorbit despre aceste lucruri aşa cum şi Biblia vorbeşte, cum se văd pe cer. Vorbeşte despre pământ ca planetă, despre mersul planetelor, ceea ce înseamnă că avea habar de mecanica newtoniană, dar nu considera că acestea ar fi subiecte de dezbatere doctrinară în Biserică.
    “A impus posterității adventiste sentimentul că a trata cu ușurință scrierile ei este un păcat de moarte. Dar sunt convins că și-a exercitat această autoritate abuzivă din iubire față de „copiii” ei, spre a-i feri de „ lume ” și „ cel rău ”, ca o găină care-și adună puii sub aripi. Dar abuzul rămâne abuz, indiferent cum l-ai privi.”
    Ceea ce spui tu este un rod al puternicelor tale impresii. Dacă a-ţi exprima convingerea, adăugând avertizări, este ABUZ, atunci citeşte cuintele lui Iisus şi vei vedea câte asemenea „abuzuri” vei găsi acolo. Iisus nu-ţi lasă mult spaţiu pentru dorinţe seculare şi dragoste pentru „veacul acesta”. Toţi cei care au vorbit în numele lui Dumnezeu, începând cu Moise, au fost nesuferiţi, deoarece au îndrăznit să redea interdicţiile şi avertizările divine aşa cum li s-a spus, iar firea păcătoasă, rebelă, nu suportă. Ea este în permanentă căutare de un Christos indulgent faţă de păcat, faţă de pornirile rebele şi necontrolate ale omului vechi.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Soluția domnule Lăiu constă în EDUCAȚIE. Iar educația adevărată nu poate fi unilaterală. Înțelepciunea nu poate veni dintr-o singură carte. Un sistem educațional performant nu hrănește elevii dintr- o singură sursă, repetându-le orwellian același lucruri an după an, ci îi învață să analizeze critic și să gândească logic, punțându-le la dispozție o sumedenie de surse alternative de informație. Educație nu înseamnă să fii omul unei singure cărți. Nici să vorbeși doar limba natală, și nici pe-aia bine, sau să scrii cu majuscule oripilante. Educația înseamnă să fii avid după adevăr. Să cercetezi totul. Să fii un spirit neobosit, nesătul de cunoaștere. Să vizitezi țări străine, să întâlnești oameni noi, să ai trăiri și emoții intense în culturi diferite. Am întâlnit oameni cu adevărat educați și manierați care nu călcaseră nicidaotă prin vreo biserică, și am întîlnit „ frați ” și „ surori ” care m-ar fi sfâșiat de viu pentru ceea ce sunt, spun și gândesc. Mi-a fost dat să am discuții foarte elevate cu ateii și agnosticii despre Dumnezeu, iar cu pocăiții să am un gust amar . De ce? Ptr că primii citiseră și se documentaseră din n surse, iar „ creștinii ” numai din biblie....

      E greu să pricepi că n-ai dreptate, când toată viața ți s-a spălat creierul de la amvon că biserica ta are tot adevărul și cam toate răspunsurile. Lumea din biserică este nedoritoare de adevăr, ci doritoare de confort și siguranță. O cunosc bine, că m-am născut printre ei și am trăit printre ei 30 de ani.

      Ștergere
  12. Îmi cer scuze că te-am judecat uneori prea aspru, dar este destul că nu pot fi de acord cu exagerările tale şi cu o serie de impresii şi speculaţii. Tu ai nevoie de mai multă seninătate, răbdare şi înţelepciune, dacă vrei să depăşeşti pe criticii de duzină, care fac mai mult psihologie, sociologie şi literatură de scandal, decât istorie şi teologie autenitcă. Best wishes !

    RăspundețiȘtergere
  13. Nu trebuie neapărat să fii de acord cu mine mereu, că doar nu sunt EGW :-) Dar nici să mă bănuiești mereu că în spatele blogului sau articolelelor mele stau intenții rele sau tendențioase. Dumnezeu mă cunoaște mai bine ca tine și ca oricine și trebuie să știe că dacă e un lucru pe care îl urăsc de moarte este nedreptatea și ipocrizia. Lupta mea în scris se duce nu contra indivizilor care gândesc altfel decât mine, ci contra unui sistem corupt, contra unei atitudini de superioritate spirituală sau autosuficiență inteectuală. Dorința mea este ca dacă copilului meu nu îi mai spune nimic despre Dumnezeu, să fac acest lucru măcar străinilor care vor să mă asculte. Și cred că am și eu Duhul lui Dumnezeu :-))

    RăspundețiȘtergere
  14. Maruntel, mister Laiu. Maruntel.

    "Criticii de duzina" au existat de cand lumea, si au fost numiti asa pt a fi discreditati in fata unor mase, precum adventistii Dvs in cazul de fata, stiind ca un simplu apel la autoritate din partea unuia ca domnia voastra, este suficient pt a substitui o gandire critica argumentata si avand ca rezultanta mentinerea spiritelor intr'un sistem de prejudacati dat.
    Daca George n'a inteles, sa stiti ca am inteles eu... ;)

    RăspundețiȘtergere
  15. Cred că e mai bine să discuţi singur, sau cu amicul tău iubitor de oameni. Absenţa mea de aici te inspiră, iar prezenţa te provoacă. Te las mai bine cu creativitatea ta literară.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Profesore, ești binevenit oricând pe aici. Iar eu, după modelul meu suprem, mă înconjor nu numai de rabini și cărturari ca tine, ci și de fii ai tunetului, vameși și păcătoși. Cu bine te-am primit pe site-ul meu, de bine îți urez dacă pleci și nu mai ai dorința să discutăm. Dar nu-i băga în discuția dintre noi pe terțele persoane, care profită pe aici de aceeași libertate de expresie ca și tine. „ Sau este ochiul tău rău, ptr că eu sunt bun ” ?!? Best wishes too...

      Ștergere
    2. Maestre, te rugam sa nu pleci! Stim ca nu esti obisnuit sa discuti logic, nici cu argumente, nici sa dezbati idei. Matale stii sa le impui. Sa comentezi scurt si sa fugi. Matale iti place lupta de guerilla...spirituala.

      Cat despre glumitele subtirele rasuflate, expresie ul unui IQ sectar, nu pot decat sa te compatimesc.
      Amicul lui George nu e mai putin iubitor de oameni decat biserica pe care o slujesti mataluta.
      " pe cel ce vine la Mine, nu-l voi izgoni afară". zicea Cineva.
      Voi l'ai izgonit, batandu'va asfel joc de iubirea de oameni.
      Tare mi'e ca nu de scuzele sau argumentele voastre penibile va avea nevoie cand va va cere socoteala...ca unor iubitori de oameni ce va pretindeti...

      Si da. Pronumele de politete trebuie meritat, ori mataluta inca nu te'ai calificat pt el.


      Ștergere
    3. " Absenţa mea de aici te inspiră, iar prezenţa te provoacă ".

      Putin cam narcisist nenea Laiu, nu crezi?

      Asa'i cand nu reusesti sa te smeresti indeajuns. Devii maruntel.
      Ca daca era suficient de crestin, nu ca acum, suferind de adventism cronic, folosea stiinta si credinta ca sa le inalte, castigand dreptul la dragostea de aproape, inaltandu'se la randu'i prin ele, ramanand insa la aceleasi pretentii de om ca toti oamenii, nu sa delireze ca ar fi vreo muza.

      Asa, in tartacuta 'mnealui, se crede cineva. Eu ma fac ca nu vad nici o asemanare cu ateismul secular-umanist, in care esti propriul dumnezeu si...muza.

      Mai zicea cineva ca:
      " Dacă crede cineva că ştie ceva, încă n-a cunoscut cum trebuie să cunoască."

      Insa cum maestrul Laiu se crede cineva, noi n'o sa'l contrazicem.
      O sa lasam s'o faca Biblia.




      Ștergere
  16. Mizantropescule, in viata mea nu am privit ca acum versetul citat de tine: PE CEL CE VINE LA MINE NU-L VOI SCOATE AFARA. Aici se vede cat de departe a fost si este biserica (oricare ar fi ea) de acest ideal al lui Christos. Ea nu spune asa, ea spune altfel: PE CEL CE VINE LA mine IL VOI DA AFARA DACA SITUATIA O IMPUNE, substituindu-se astfel lui Isus si decizand functie de criterii omenesti, cine a venit cu adevarat la Isus si cine nu. Imi mai amintesc si de parabola aia cu neghina in care li se interzice oamenilor sa o smulga pana la coacere, la seceris. Noi ce facem? Exact pe dos! Dam oameni afara pe banda rulanta si asta nu pentru ca devin alcoolici sau comit cine stie ce crime parasind ei insisi biserica, ci pentru ca doctrinar, in unele puncte gandesc diferit decat sistemul.
    E trist ca adventistii nu isi dau seama cat de omenesti sunt doctrinele, chiar daca aparent au o baza biblica. Oare cei care au studiat si au aranjat intr-un anumit scenariu anumite versete, formand doctrine, nu au fost tot oameni? Ba inca niste oameni mai nestudiati si mai neinformati decat orice teolog din secolul XXI care dispune de goagal si poate afla orice cu un clik. Dar atunci cand esti literalist biblicist nu poti sa faci altceva decat sa vezi numai satane peste tot si mai ales in cei ce nu gandesc ca tine.

    Si acum pentru tine ceva, Martin Luther: Ai spus ca nu a picat nicodata nimic din cer....Ia de aici atunci: http://www.scribd.com/doc/5070977/Epistolia-Domnului-Iisus-Hristos-Visul-si-Braul-Maicii-Domnului
    A cazut o piatra din cer si in ea era epistola Maicii Domnului, care printre altele ne spune sa ne abtinem de la lucru in sfanta zi de Duminica, in Numele Tatalui si al Fiului si al Sfantului Duh, amin!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. ovidiule, am râs de m-am rupt în două. Cum era vorba aia? Unde-i duminica, se vor aduna dumnezeii ( triunici ). Ca parafrază la binecunoscutul „ unde-i stârvul, se vor aduna vulturii ”. :-))) Mda, așa iepistole ieste sigur picate din șeruri...

      Ștergere
    2. Asta era si ideea, Ovidiu!

      Am participat la destule discutii deja, si George stie prea bine...in care daca'i arati bunului credincios oglinda ca sa se uite in ea, se simte jignit ( !!! ).
      Incredibil! Nu se simte jignit de ce face, insa ramane consternat ca ai avut tupeul sa'l arati asa cum e in realitate. Si nu'i singurul...

      La fel de ipocrit e si nenea Laiu.
      Si cu toate ca'mi pare rau pt batranetile sale, a ajuns sa nu mai realizeze mizeria. Se contopeste atat de reusit cu ea incat fac corp comun.

      Cu toate astea, inca are puterea de'a se simti superior! El, omul lui Dumnezeu, cica!
      Nu realizeaza nici acum ca gandeste la fel de prost si in romana si in ebraica.
      Nu realizeaza ca asumarea deschis a propriilor pareri l'ar putea salva de ceea ce devine incet si sigur.
      E adevarat, pt asta trebuie curaj. Si cum masale nu'l prea are, avand ca ideal, ca.....Hristos personal...propria bunastare, isi calca in picioare binefacatorul.
      Si nu stie! Sau poate nu vrea.

      Cert este ca unul de'asta nu simte ca ar face parte dintr'o sperie cu tine.
      El e...ALTCEVA!....
      Capisci? ;)

      Ștergere
  17. Profesore, voi ( biserica ) n-ați fost în stare să-l primiți cu brațele deschise nici măcar pe Gili Cârstea, care defilează pe situl lui cu Ellen White și încă o mai consideră o icoană demnă de închinare. Și de el v-ați bătut joc, i-ați terfelit scrierile, i-ați răstâlmăcit spusele, ați exclus oameni din biserică numai pentru că citeau sau împrăștiau cărți cu solia 1888, etc. Așa că dacă nici măcar pe unul ca Gili, care este toată ziua -bună ziua cu EGW în brațe... nu l-ați primit, cum oare veți primi și înțelege ceva mult mai diferit și mai „ eretic ” ca blogul ăsta, Oxigen2, Sorin Petrofu, Adventomania, și alți „țăcăniți” care s-au depărtat de la „ stă scris ” și caută explicații noi...deoarece cele vechi , oficiale sunt evident răsuflate?

    Pentru voi, cei care apărați „cărările cele vechi ”, important nu este adevărul, oricare ar fi acesta. NICI PE DEPARTE. Important este doar să vă primiți leafa la sf. lunii, să dați cu subsemnatul înaintea laicilor sabat de sabat, să vă protejați imaginea corrporației. Faptul că nu ai protestat vehement împotriva mișeliei care ți s-a făcut de către mai marii tăi demonstrează că nu ai înțeles nimic despre mediul moral execrabil în care încă te mai învârți. Te miri că un fiu al tunetului ca Mizantropescu își dă ghes nemulțumirii? Miră-te că nu sunt mai mulți ca el . Pentru că mizeria morală a adventismului a ajuns așa de mare încât n-o mai poate curăța niciun detergent ceresc. Iată care e raportul cerului despre voi:

    „ Vierii au pus mana pe el, l-au batut si l-au trimis inapoi cu mainile goale... A trimis iarasi la ei un alt rob; ei l-au ranit la cap si l-au batjocorit. A mai trimis un altul pe care l-au omorat; apoi a trimis multi altii, dintre care, pe unii i-au batut, iar pe altii i-au omorat.... ”

    Indiferent ce grupare sau individ nou ar veni, indiferent ce blog sau site nou ar fi înființat ca să demaște și să corecteze greșelile bisericii, voi sfârșiți tot prin a le arăta degetul mijlociu, desigur... nu ca Mizantropescu... nu, nu. Ci prin nepăsarea și batjocura care vă caracterizează oridecâte ori vine vorba despre ceva care nu vă convine. Știi foarte bine despre ce vorbesc. Chiar studiile tale nu au făcut doi bani pentru „ frații tăi ”. Toată munca ta de ani de zile a fost desconsiderată de deștepții și sfinții lu pește, iar pe tine te-au ejectat frumos de la catedră, că erai pericolos... Vai, ce ipocrizie, vai ce falsă evlavie, vai ce amăgire imensă...

    RăspundețiȘtergere
  18. Frumoase comentarii ...dar nici -un argument ,impotriva lui EGW ,nici eu nu cred ca dansa ar fi fost profetesa ,deoarece in doctrina sa ,il denigreaza pe Isus ,nu se observa clar dar vedem ce inteles a dat unor versete biblice.....de ex dansa spune ca Moise era viu pe muntele schimbarii la fata ,adica primul inviat din morti a fost Moise ...NU Isus ....Acest lucru biblia il infirma cu desavarsire ...

    RăspundețiȘtergere
  19. http://www.caleacrestina.ro/index.php/adventiste/691-poate-fi-ellen-white-profet

    RăspundețiȘtergere
  20. Marturisesc ca am citit din curiozitate acest articol dupa care am citit toate comentariile si pot sa spun ca ma intristeaza destul de tare sa vad cum oameni studiosi ai Bibliei ajung sa se bazeze atat de mult pe intelepciunea umana... studiez de cativa ani Biblia, profetiile , marturille, ce s-a intamplat inainte , in 1888 si dupa din dorinta de cunoastere , si din dorinta de a intelege gandirea tinerilor si batranilor despre aceste subiecte... incerc sa am o privire destul de deschisa pentru a intelege ambele parti insa marturisesc ca ma intristeaza sa vad cum va taiati in cuvinte... oameni care inteleg ca ati studiat impreuna... Pana cand il vom lasa pe Satana sa ne acapareze atentia cu atatea subiecte de putina importanta pentru salvarea noastra?!
    Vreau sa va spun doar atat... sunt multe lucruri care nu au nevoie de explicatie.. Dumnezeu vrea sa traim prin credinta... mintile luminate si studioase din pacate de multe ori de departeaza de Dumnezeu pentru ca fara a isi dea seama au aceeasi dorinta ca si Satana ... sa ajunga ca Dumnezeu... insasi Dumnezeu vrea sa traim prin credinta in anumite aspecte...
    Nu uitati ca Satana a fost parasul fratilor lui... si din dorinta de a demonstra lucruri ce nu sunt a distrus pacea eterna...
    Poate ca nu stiu sa asez ideile pe hartie asa ca voi dar fratilor din biserica si fratilor care sunteti afara din Biserica dintr-un motiv sau altul... cautati pacea,alergati dupa ea.. Dumnezeu nu va v intreb daca ati criticat sau nu Biblia sau pe Egw.. Dumnezeu va va intreba daca v-ati facut lucrarea la care ati fost chemati, in sau afara din Biserica...
    Cu siguranta in Biserica sunt muuulte de criticat dar nu la asta am fost chemati.. Lumea moare fara sa stie ca exista o speranta pentru viata lor mizerabila in timp ce noi, copii lui Dumnezeu din sau afara din biserica stam sa comentam lucruri inutile si de o inportanta nula pentru Salvarea vesnica....
    Ma rog ca Dumnezeu sa ne ajute sa ne intoarcem la El cu adevarat cat inca nu este prea tarziu.. si astfel sa avem o discutie mai buna in ceruri despre cel ce a murit pentru noi, si nu despre nimicuri care ne impiedica sa vedem esenta vietii noastre..
    Pacea Domnului sa v insoteasca in toate..Rebeca..

    RăspundețiȘtergere