duminică, 9 ianuarie 2011

Problema răului

         Existenţa răului de pe Terra este cu siguranţă dacă nu cel mai vechi atunci cel mai puternic argument al ateismului contra religiei teiste în general. Pe scurt, această evidenţă a existenţei răului dă serioase bătăi de cap teologilor în încercarea lor de a demonstra existenţa unui Dumnezeu bun şi atotputernic în acelaşi timp, aşa cum de altfel este deseori zugrăvit de biblie.
       Această problemă a fost formulată pentru prima dată, se pare, de filozoful grec Epicur, formulare cunoscută sub numele de „paradoxul lui Epicur”:
      „ Vrea Dumnezeu să oprească răul dar nu poate? Atunci nu este atotputernic. Poate Dumnezeu să oprească răul, dar nu vrea? Atunci este el însuşi rău. Poate şi vrea să oprească răul? Atunci de ce mai există rău în lume?”


       Aceste întrebări sunt cât se poate de profunde iar eu cred că Dumnezeu, dacă există( şi eu cred că există) va trebui să le răspundă într-o zi într-o manieră care să nu lase loc nici cele mai mici îndoieli. Problema răului, nedreptatea strigătoare la cer atât de des întâlnită pe pământ, suferinţa umană de orice fel... sunt spini serioşi în calea unei exegeze corecte despre divinitate. De-alungul veacurilor, singurul lucru pe care l-au făcut oamenii religiei a fost acela să se agaţe de biblie într-un efort disperat de a-L explica pe Dumnezeu. Niciodată însă nu s-au oprit să cugete că tocmai biblia pe care o ţin în mână, dacă nu este înţeleasă corect, poate deveni o sabie cu două tăişuri extrem de ameninţătoare pentru însăşi credinţa lor, ca să nu mai spun despre prestanţa lor intelectuală în societate.
      Nu mi-am propus  prin această serie să explic problema răului. Cred că depăşeşte orice fiinţă omenească prin amplitudinea, profunzimea ei. Doresc să-mi expun pe larg doar punctul personal de vedere, în urma propriilor studii pe această temă , studii făcute cu pasiune în ultimii 5 ani din viaţă, uneori până la adânci ore din noapte. Pot să declar din start că mi se pare imposibil ca să avem toate răspunsurile de această parte a veşniciei, atâta timp cât mintea nici-unui muritor(oricât ar fi el de profet) nu poate să pătrundă întru totul tainele celui prea Înalt.

        Prima dată când m-am confruntat cu „o nouă versiune” despre biblie şi Dumnezeu decât ceea ce ştiam eu de la părinţi sau biserică a fost când aveam vreo 9-10 ani. Obişnuiam să fur zilnic ziarul bunicii din cutia poştală, şi să-l citesc eu mai întâi, deşi ea era abonată. De mic aveam o „foame” nestăvilită după informaţie pe care cu siguranţă am moştenit-o de la ea. Admiram la ea, de pildă, faptul că deşi nu ştia o boabă de engleză, răsfoia National Geographic(adus de un unchi din SUA) ore întregi, încercând din răsputeri să descifreze mesajul articolelor prin intermediul...minunatelor sale fotografii color, care au făcut revista atât de celebră. Adeseori discutam cu ea diverse teme, bineînţeles religioase cele mai multe dintre ele.
       Atunci a fost pentru prima dată când bunica mi-a arătat cu degetul întins spre povestea potopului din Geneza, clătinând din cap a îndoială. Nu putea crede în ruptul capului că Dumnezeu adusese potopul peste lumea antediluviană. O astfel de imagine a unui Dumnezeu crud şi schimbător aşa cum Îl prezenta Geneza 6 era de neconceput pentru mintea ei iscoditoare. „Şi ce-a rezolvat cu asta?”  întreba ea mai mult retoric, cu gândul la nelegiuirea lui Noe cu fetele sale şi la nelegiuirile care au urmat curând după aceea.
      Acum, la maturitate, i-am preluat însă gândul în modul cel mai serios... „Şi ce-a rezolvat cu asta?” este întrebarea leit-motiv atunci când vine vorba să-L cunoaştem pe Dumnezeu prin prisma problemei răului. „Şi ce-a rezolvat prin faptul că i-a dat lui Lucifer libertatea să demonstreze planurile sale pentru univers?” sau...”Şi ce-a rezolvat aducând foc şi pucioasă peste Sodoma şi Gomora?” „ Şi ce-a rezolvat despicând pământul în faţa lui Core, Datan şi Abiram sau arzându-i de vii pe Nadab şi Abihu? ....Mergând pe acelaşi fir, putem să ne întrebăm pe bună dreptate, ce a rezolvat dându-l la moarte pe unicul Său fiu, dacă oamenii nu au înţeles se pare nimic nici până azi din acel colosal sacrificiu? La ce folos atâta amar de suferinţă, dacă lucrurile nu se schimbă deloc, dacă „nimic nu este nou sub soare”? Ce s-a câştigat în schimb?...este o întrebare foarte îndreptăţită.

       Mi-am propus să deschid o serie de comentarii pe marginea acestei spinoase probleme a răului care să abordeze istorii atât din vechiul cât şi din noul testament, nu pentru că eu aş fi găsit cumva răspunsul mulţumitor, definitiv, irevocabil. Ci pentru că întrebarea pluteşte în aer ameninţător, asemenea unei săbii a lui Damocles. TREBUIE  să ştim cum e Dumnezeul nostru măcar cât de cât, altfel apare de la sine pericolul închinării la ce nu cunoaştem( ca filozofii atenieni), şi prin urmare, a irosirii ridicole a timpului şi a vieţii noastre, sau pericolul închinării la un Dumnezeu fals( precum profeţii lui Baal) şi prin urmare apare pericolul confruntării în viitor cu o uriaşă şi dureroasă surpriză. TREBUIE să ştim ce credem, dacă suntem de acord că credinţa într-un anume fel de Dumnezeu este definitorie şi decisivă pentru comportamentul, şi implicit pentru mântuirea noastră. TREBUIE să ştim ce spunem altora dacă suntem abordaţi şi întrebaţi despre credinţa noastră. Ori realitatea cotidiană tristă dă mărturie despre faptul că în secolul în care trăim, Dumnezeul cu care defilăm noi în prezent nu mai interesează pe nimeni cât de cât educat, citit, şi asta pentru că, vorba lui Nietzsche, un astfel de „dumnezeu” a murit de mult...
      Nu intenţionez să dau răspunsuri decisive şi de ultimă instanţă din motivele enumerate mai sus. Nici nu intenţionez să sculptez un dumnezeu după chipul şi imaginea omului secolului 21. Intenţionez doar să caut( împreună cu voi, de ce nu?) răspunsul corect la problema enunţată în titlul articolului. Din fericire, nu sunt foarte pesimist în această căutare, ba dimpotrivă. Ca unul care cred cu tărie în existenţa unui personaj misterios care a trăit acum 2000 de ani şi care se numea pe Sine Fiul lui Dumnnezeu, am speranţa că această căutare are o finalitate fericită, chiar dacă asta presupune să aşteptăm până ce cortina dintre văzut şi nevăzut se va rupe într-o zi în două, lăsând să se vadă ADEVĂRUL. Dacă aş renunţa să mai cred în acel Personaj, căutarea mea şi a noastră ar fi însă cu adevarat zadarnică
...

8 comentarii:

  1. Eu definesc raul ca o interactiune negativa cu conditionarile noastre. Unde exista materie exista si rau; materia fiind conditionata o sa fie mereu supusa supusa schimbarii si distrugerii. Ori raul e reprezentat tocmai de aceste forte ce tind sa distruga individul material. Tocmai din cauza asta cred eu ca si raul intra la categoria iluziilor. Raul exista doar in mintile individuale pentru ca doar individul dezvolta conditionari auto-conservatoare, doar un individ material o sa dezvolte sisteme care sa il anunte cand existenta lui e pusa in pericol (sistemul nervos e cel mai bun exemplu). Si ce altceva ii raul daca nu suferinta. O entitate imateriala nu este supusa conditionarilor, deci pentru ea nu exista rau; deasemenea o entitate construita in jurul a ceva diferit de ego nu cunoaste raul pentru ca ea nu dezvolta mecanisme de auto-conservare. Incep sa ma gandesc ca pacatul oroginar nu-i o mare tampenie, daca ii dai anumite interpretari. In cazul asta pacatul oroginar e ori materia, ori individul de tip ego, sau ambele la un loc, individul material. Pacatul (adica raul) ia nastere in mometul in care exista conditionari si in special in momentul in care se formeaza indivizi auto-conservatori.
    Inchipuie-ti lumea noastra fara ego, in loc de instinct de conservare sa existe un instinct de sacrificiu. Cand vad un animal flamand in fata mea sa nu ma apuce teama pentru viata mea ci o dorinta de a salva viata respectivului, de a ma sacrifica pentru el. Bineinteles ca asta nu distruge notiunea de rau, pentru ca mai exista conditionarile, dar cu siguranta raul isi pierde mult din semnificatie. Individul material e un generator de iluzii.

    Nu stiu in ce masura am reusit sa-mi exprim ideile, probabil is destul de incalcite.

    legat de dumnezeul din vechiul testament:
    http://www.youtube.com/watch?v=MlnnWbkMlbg&feature=player_embedded

    RăspundețiȘtergere
  2. "Unde exista materie exista si rau;"

    De unde stii ca raul este dependent de existenta materiei? De ce nu poate sa se dezvolte raul si in lumi/planete care sunt guvernate de cu totul alte legi in ceea ce priveste materia? NU avem de unde sa stim.
    In fine, am vazut ca tu tinzi sa relativizezi foarte mult impactul raului. Depinde din ce unghi privesti problema, raul nu mai e chiar asa rau...am inteles eu bine?
    Pentru mine, lucrurile sunt mai simple, si nu chiar atat de filozofice. Pacatul originar este...natura cazuta a omului, careia ii lipseste duhul de viata originar, autentic, divin, pecare Eva si Adam il aveau cand au fost creati. Sunt aspecte necunoscute noua cele care faceau posibila racordarea la circuitul universal de viata( pomul vietii din Eden, de ex). Odata ce acest "pom" a disparut de pe pamant, suntem conditionati de natura pe care o avem si nu putem scapa de ea orice am face. Conditionarile de care vorbesti tu dispar in momentul cand cineva se racordeaza din nou la Supermagistrala universala( vointa lui Dumnezeu, sa zicem).

    Cat despre Dumnezeu si problema raului, daca evangheliile sunt adevarate in felul in care prezinta problema rascumpararii omului, atunci insusi Dumnezeu a fost afectat enorm de existenta raului, prin moartea Fiului Sau. Deci...chiar daca fiintele din alte galaxii percep raul intr-un mod cu totul deosebit de pamanteni( si asta e evident), il percep totusi ca fiind ceva...foarte rau.

    RăspundețiȘtergere
  3. Imi cer scuze anticipat ca ma prezint doar ca mizantrop si ca te abordez off topic.
    Nu stiu cum altfel.
    De cateva ceasuri, dadeam cateva cautari google despre Vlad Ardeias. Voiam sa vaz ce pozne a mai facut...
    Inteleg ca'l cunosti.
    As vrea sa discut, daca e posibil unele chestiuni.
    Exista vreo cale , in afara de cea pe care tocma' te'am abordat ?...
    Ti'as multumi anticipat

    RăspundețiȘtergere
  4. "De unde stii ca raul este dependent de existenta materiei?" Pai am spus mai sus : conditionarile. Si chiar daca exista lumi materiale fara rau asta nu demonstreaza ca raul nu e dependent de materie. "Tot raul e in materie" nu e o propozitie echivalenta cu "toata materia e rea".

    "raul nu mai e chiar asa rau...am inteles eu bine? " nu inteleg, la ce te referi ?

    "Pacatul originar este..." Adam si Eva erau materiali inainte de cadere ? Daca zici ca da atunci ideea de pacat originar se transforma intr-un generator de contradictii si propozitii ilogice.

    "insusi Dumnezeu a fost afectat " Acesta-i un dumnezeu antropomorfizat, care nu are cums a fie absolut.

    RăspundețiȘtergere
  5. @ mizantrop: ma poti cauta pe situl www.opensourcechurch.ro si imi poti trimite acolo un PM daca vrei, deocamdata.

    @ Betelgeux: mi-ar place, daca se poate, sa nu discutam la un inalt nivel filozofic intrucat nu sunt stapan pe mine in domeniu. Mersi.
    Conform bibliei, raul este urmarea acordarii liberului arbitru fiintelor create de Dumnezeu si nu conditionarii materiale a individului, fie el om sau inger. Atunci cand Dumnezeu s-a decis sa creeze, s-a gandit sa dea libertate maxima creaturilor sale. Ori asta exclude din start conditionarile de care vorbesti.

    RăspundețiȘtergere
  6. Am facut un cont acolo, dar numai probleme am avut: in prima faza, nu puteam posta nimic, acum am avansat...nu ma pot loga.

    RăspundețiȘtergere
  7. Mizantrop, si eu am probleme in ultimul timp cu logarea pe OSC dar insist si merge. Nici eu nu stiu de ce se intampla asa ceva. Credeam ca sunt singurul care are probleme cu logarea pe acolo.

    RăspundețiȘtergere
  8. Geaba. Nu merge.
    Da'mi rogu'te un semn pe mizantropescu@gmail.com.
    Multzam.

    RăspundețiȘtergere