La un moment dat, mama a observat cum "cei trei tineri din cuptorul cu foc" în variantă ploieşteană au început să pună la îndoială autenticitatea bibliei ca inspiraţie divină. Pe vremea aceea, aşa ceva era sinonim cu sinuciderea spirituală. Băieţii găsiseră în biblie tot felul de greşeli flagrante, contraziceri, inexactităţi, incoerenţe logice şi ştiinţifice. Cu timpul, au dat cu totul biblia la o parte şi au devenit atei sau complet neinteresaţi de spectrul religios. Azi întâmplarea aceasta este pentru mine mult mai mult decât o avertizare pentru cine se desparte iremediabil de revelaţie. Este cheia spre cunoaşterea adevărului. Să mă explic.
Mi-am petrecut 25 ani din viaţă în mijlocul unei biserici precum cea adventist-reformistă unde revelaţia biblică şi a spiritului profetic este încă la mare preţuire. Şi nu ar fi nimic rău în sine în acest lucru, dacă nu s-ar fi ajuns unde s-a ajuns. Am trăit nenumărate momente în experienţa mea spirituală "în jurul Cuvântului". Am ascultat nenumărate predici şi dezbătut în nenumărate "şcoli de sabat" Cuvântul. Iarăşi...acest lucru nu are nimic rău în sine însuşi.
Problema a intervenit când am văzut ROADELE predicării oarbe a acestui Cuvânt. Să intru în detaliu: reformiştii au apărut pe scena istoriei în 1925, după primul război mondial, ca urmare a interpretării "la sânge" a unor pasaje EGW despre război şi necombatanţă şi a "călcării" de către biserica adventistă a poruncilor a patra şi a şasea în război. Li s-a părut că "dacă rămân la ce stă scris" este suficient înaintea lui Dumnezeu. Şi azi îmi amintesc cu oroare ce îndreptăţire de sine megalomană, străină complet de adevărata evanghelie, reiese din argumentaţia reformiştilor că "noi am stat la dreptate" în al doilea război mondial şi că pentru asta..." suntem poporul adevărat al lui Dumnezeu. Pasajele spiritului profetic şi învăţăturile bibliei erau în aşa fel sucite încât să dea "autenticitate" noii biserici apărute din biserica-mamă, coruptă şi apostaziată. Buun, mergem mai departe.
Prin 1951 s-a întâmplat altceva. Secretarul Conferinţei generale AZSMR, un anume Nicolici, a protestat împotriva lui Kessner ( director al şcolii misionare azsmr) pentru călcarea de către acesta a poruncii a şaptea. Somat în plină conferinţă să spună adevărul, Kessner a tăcut, de unde Nicolici a tras concluzia că acuzaţia era întemeiată. Ca urmare, Nicolici împreună cu alţi 10 delegaţi s-au retras de la lucrările sesiunii şi au format o "nouă reformaţiune" bazată pe "respectarea poruncilor"( mai multe informaţii aici). Din nou, argumentul invocat a fost o ploaie de citate EGW care aduceau mânia divină asupra "întregii tabere pentru păcatul lui Acan". Buun, să mergem mai departe.
Toate încercările de unire şi împăcare a celor două uniuni s-au lovit de-a lungul anilor de o incredibilă încăpâţânare din partea conducătorilor celor două grupări. Orice dorinţă de compromis frăţesc era considerată ca venind de la Satana. Şi automat unii erau mai sfinţi decât alţii, mai..." la dreptate". În România, reformismul a fost şi este de asemenea divizat până în ziua de azi în două tabere, " protest" şi "comitet"... Dincolo de porecla care le-a rămas peste ani, este demn de ştiut că ambele apără cu ardoare Cuvântul, revelaţia, dar se duşmănesc teribil. Iar uneori ceea ce decurge din struţo-cămila asta este ridicol şi drept de tot râsul şi dispreţul. De exemplu, dacă eşti membru în "comitet", nu poţi lua cina la "protest" sau invers. Dacă eşti din "lume" , trebuie neapărat să te botezi ori la "comitet", ori la "protest"...altfel n-ai parte de mântuire. Iar dacă eşti adventist, trebuie să te botezi din nou mai înainte de a-ţi fi întinsă mâna "caldă" a bisericii reformiste. Fiecare bisericuţă îşi apără cu dinţii tradiţiile şi obiceiurile pe baza a "stă scris"... Şi să ştiţi că e foarte uşor să găseşti ceva în Cuvânt prin care să îţi aperi "ţara şi nevoile şi neamul"...
Dar să mergem mai departe. Credeţi că s-au terminat aberaţiile? Nici vorbă. Prin 2005, în România, a apărut o altă divizare într-una din mişcările reformiste din cauza dogmei trinităţii. Iar de curând, aflu că tot "comitetul" este puternic perturbat de o nouă mişcare, sprijinită de data asta de câţiva lideri importanţi, care afirmă sus şi tare( pe baza EGW, se putea...) că actuala biserica AZSMR este babilon, întrucât şi-a schimbat statutul organizaţiei în raport cu statul. Iar pentru că asta înseamnă nişte "compromisuri" cu Cezarul, înseamnă ...apostazie. Aşa că stau şi eu şi mă întreb retoric: dacă aş fi vreun adventist care vreau să mă reformez, în ce barcă să intru? În AZSMRComitet?În AZSMR- SMI? În AZSMR-SN sau VA? Sau în mai proaspătul AZSMR-DL, TC, EP???
Ştiţi ce au în comun TOATE aceste curente sau partide între ele? Dragostea de Cuvânt, loialitatea faţă de ce "stă scris". Foarte bine, aş zice eu...dar roadele care se văd sunt triste şi se văd de la o poştă. Certuri interminabile, îndreptăţire de sine, manipulări de membri, ameninţări, excluderi, perfidie, ipocrizie, răutate. Şi toate acestea ÎN NUMELE Cuvântului, ca să nu zic al Domnului...
Dar de ce s-a ajuns aici? Părerea mea e că reformiştii au pornit cu stângul de la început. Când întemeiezi o organizaţie având ca fundament greşelile altora, când devii obsedat faţă de revelaţie neglijând raţiunea, când cauţi să-L aperi pe Dumnezeu fără ca să-ţi înţelegi şi iubeşti fratele căzut, urmarea este orbirea, fanatismul, bigotismul. Când foloseşti Cuvântul ca o armă împotriva altora şi ca un avocat al apărării pentru părerile tale, sabia devine cu două tăişuri pe termen lung şi îţi vei face singur harakiri.Actualmente numai cineva slab de înger din punct de vedere intelectual ar mai putea fi interesat de reformism. Tinerii reformişti au ajuns cu totul neinteresaţi de Scriptură, iar când sunt interesaţi, sunt absolut fanatici, crezând sincer că numai ei se vor mântui sau că în" marea strigare" toţi oamenii care vor completa exclusivul număr de 144000 vor deveni reformişti. Bisericile sunt populate de extrem de puţini tineri, iar bătrânii sunt la putere. EGW este îndrumarul infailibil după care sunt număraţi centimetrii fustei sau a rochiei de mireasă sau conţinutul frigiderului şi petrecerea timpului liber. Totul se reduce în viaţa reformistului la "stă scris", absolut orice domeniu al vieţii, până şi intime, desigur, unde Dumnezeu este Ayatollahul suprem iar biserica poliţia Lui secretă....
S-a ajuns aici pentrucă nimeni nu înţelege de ce ne-a dat Dumnezeu revelaţia. Cuvântul nu ne-a fost dat ca să construim cu el biserici. Isus nu ne-a fost dat ca să construim cu El dogme. Dumnezeu nu ne-a dat Scriptura ca să arătăm cu ea altora drumul spre o biserică. Ci ne-a fost dat ca să învăţăm că a iubi semenul, indiferent că e adventist, iudeu sau ateu, este lucrul primordial. Ne-a fost dat ca să învăţăm că aproapele nostru trebuie iubit şi respectat mai presus decât ideile noastre despre Dumnezeu. Ne-a fost dat ca să învăţăm că tradiţiile, obiceiurile şi datinile părinteşti leagă şi înrobesc sufletul, pe când evanghelia adevărată a lui Isus eliberează, înţelepţeşte şi înnobilează sufletul.
Dar să revin în final la prietenii mamei mele, de acum 30 ani. Ei erau cu mult mai inteligenţi decât fundamentaliştii din biserică. Întrebările care şi le puneau atunci erau cât se poate de pertinente. Gândirea lor era cât se poate de ascuţită şi profundă. Concluzia la care au ajuns însă( că nu există de fapt nici-un Dumnezeu) era cât se poate de falsă şi de tristă.
Diavolul ştie de mult că biblia şi spiritul profetic al EGW sunt pline de greşeli, contraziceri şi inadvertenţe. Şi este mai hotărât ca oricând ca să împartă oamenii în două clase, atunci când aceştia vin în contact cu adevăruri şocante despre Dumnezeu: în atei şi în bigoţi. În dispreţuitori ai revelaţiei care se cred deştepţii deştepţilor şi în apărători fanatici ai acesteia care sunt mai preocupaţi de reguli decât de adevăr. Fără să ştie, cele două grupe îi cântă în strună diavolului, atunci când respectul şi iubirea faţă de semen este pus pe ultimul loc sau când Dumnezeu devine vinovat pentru toţi copiii care mor de foame în Africa.
Am învăţat ceva din lecţia reformistă. Dacă vrei să cunoşti adevărul, ieşi afară din barcă pe apa primejdioasă şi ameninţătoare. Nu trebuie să-ţi pese mai mult de viaţa ta decât trebuie să-ţi pese de viaţa celui de lângă tine. Nu trebuie să citezi din Cuvânt ca şi când mintea ta ar cuprinde vastitatea Acestuia. Nu trebuie să fii sigur niciodată de ideile tale, cu excepţia temeliei biblice că există un Mântuitor care a murit pentru tine. Nu există nici-un învăţător omenesc sau nici-o biserică sau "popor al Lui" care să te conducă la El. Ci însuşi Spiritul Sfânt te va conduce pe calea cea bună "dacă vrei să faci sincer voia Lui" ( Ioan 7,17).
Aflaţi într-o ocazie de "evanghelizare", ucenicii au bruscat pe un om care făcea independent de bisericuţa lor lucrarea lui Dumnezeu. Şi au venit ţanţoşi la Isus, povestindu-i isprava lor. Mare le-a fost şocul să constate că acţionaseră nu din iubire pentru Dumnezeu, ci din egoism şi mândrie religioasă. (Marcu 9,38-39). Mare va fi şocul oricărui reformator( fie el reformist sau anarho-teologic...) într-o zi când i se va spune că şi-a iubit ideile sale mai mult decât pe semen. Pentru că...sorry, Dumnezeu se identifică pe sine Însuşi cu aproapele nostru, nu cu ideile sau cu teologia noastră.
Interesant..hm..
RăspundețiȘtergereIn timp ce citeam blogul tau, mi'am adus aminte o idee din Arhipelagul Gulag al lui Soljenitin:
" ....Atunci, de unde puteai in contitiile foametei din acei ani sa faci rost de hrana pt menajerie ? S'o rupi de la gura clasei muncitoare ? Acesti dusmani tot or sa moara, atunci, de ce sa nu sprijine prin moartea lor cresterea animalelor salbatice de prin Republica ? Oare nu este RATIONAL ?
..........
Iata limita pe care sceleratul shakesperean n'o va depasi niciodata, DAR SCELERATUL CU IDEOLOGIE O TRECE, iar ochiilui raman SENINI.."
A trece din extrema ideologica in cea ateista e la fel de lipsita de sens ca afirmatia ca nu exista Dumnezeu. Exista!... dar nu in lumea aceasta, intrucat Dumnezeu e dragoste neconditionata.
A thin line between love and hate... :)
"A thin line between love and hate... :) "
RăspundețiȘtergereE atata de subtire linia asta ca ateul zice ca nu exista nici-una, iar bigotul se impiedica de ea..
oricum, e foarte greu sa faci echilibristica intre ratiune si revelatie. Ateii sunt de parere ca daca recurgi la revelatie, nu gandesti cu propriul creier. Iar bigotii din orice biserica sunt de parere ca daca recurgi la ratiune e periculos pentru că creierul e virusat de Satana. In realitate, si unii si altii au dreptate, si in aceeasi masura si unii si altii se inseala...
Asa ca aia din afara, Agamita Dandanache, trebuie sa voteze neaparat in stare de ebrietate...ca sa fie siguri ca voteaza bine.
Drept grait'ai.
RăspundețiȘtergereD'aia, " pe voi n'are nevoie sa va invete nimeni " - cum zicea Pavel.
Nici unul educat dupa filosofia sau etichetele lumii, nici un bigot tunat cu obloane cum e profu' de adventism sportiv.
Iti ajunge ce ai in dotare, mai ales daca crezi in ce'ti spune...
Bine ai scris: "Când foloseşti Cuvântul ca o armă împotriva altora şi ca un avocat al apărării pentru părerile tale, sabia devine cu două tăişuri pe termen lung şi îţi vei face singur harakiri."
RăspundețiȘtergereNu mi se pare corect modul în care generalizezi lucrurile. Dacă tu așa le vezi, OK! Ți-ai luat bagajelele și bye-bye, dar, eticheta nu se pune pe baza unei singure păreri! Fiecare are dreptul să cerceteze pentru sine cum stau lucrurile!
Te simți mai bine să-ți bați joc de cei care odată îi numeai ”frați”? (Aș prefera un răspuns doar cu ”da” sau ”nu”, dacă se poate..)
:)))
RăspundețiȘtergereBre, pe reformistu' asta verde poti sa'l botezi Che.
Pare un bun luptator de guerilla.
Si are si preferinte !
:)))
Dragă lopata verde,
RăspundețiȘtergereÎn primul rând, bine ai venit pe blogul meu. Aici poţi să mă critici şi să îmi arăţi greşelile...fii sigur că voi ţine cont de criticile tale în loc să-ţi şterg comentariile.
În al doilea rând, cred că ai tras o concluzie greşită despre mine când afirmi că vreau să-mi bat joc de proprii mei fosti fraţi. Poate că e şi vina mea că ai ajuns la o asemenea concluzie, nu zic nu. Am propriul meu stil literar, unde ironia are locul ei binevenit. Poate că din cauza asta...
Văd că vrei să-ţi răspund alb pe negru( cu da sau nu). Ok, îţi îndeplinesc dorinţa: Nu, nu mi-a trecut niciodată prin cap ca prin articolul ăsta să-mi bat joc de reformişti, cum de altfel nu mi-a trecut niciodată prin cap ca prin blogul ăsta să-mi bat joc de AZS. Un răspuns mai amplu despre asta găseşti la secţiunea " Verbum Domini manet in Aeternum".
Nu ştiu dacă eşti reformist sau nu, dar ştiu că ai dreptate când mă învinuieşti de generalizare. Da, aşa văd eu lucrurile, exact cum le-am descris în articol. Iar pledoaria mea nu este ca să fie abandonată în primul rând barca adventistă sau reformistă, ci o atitudine legalistă ca cea reformistă sau adventistă, unde raţiunea, gândirea proprie, metoda istorico-critica, ştiinţa etc, nu are ce căuta în demersul căutării de Dumnezeu. Ori lucrurile decurg automat de la sine: cine nu mai gândeşte stereotip, în clişee, cine nu mai acceptă lozinci şi tradiţia bisericii, este automat un duşman al lui Dumnezeu, un eretic, un instrument al diavolului. Iar aşa ceva este o imensă aberaţie şi este răstâlmăcirea evangheliei curate care dă libertate mereu individului ( da, chiar şi în gândire)în detrimentul sistemului organizat.
Bineînţeles că te invit să cercetezi dacă ce spun eu este adevărat despre sistem, sau dacă debitez tâmpenii. Opinia mea este numai o insulă într-un ocean de religie organizată.
Ştiu că e dificil să mă înţelegi dacă nu priveşti treaba în profunzimea ei. dar te asigur că în timp ce critic reformismul ca ideologie cu ou şi cu oţet, sâmbăta trecută am fost la biserica reformistă din Stuttgart, am petrecut un sabat deosebit de agreabil cu pastorul român de acolo, o cunoştinţă mai veche, am mâncat împreună şi...ne-am simţit foarte bine cu toţii. Sper că nu e nevoie să îţi dau mailul lui ca să-ţi faci o impresie mai amplaă despre mine...
Ok! Mulțumesc! Încă nu am apucat să citesc celelalte articole, îmi voi face timp cândva..
RăspundețiȘtergereOricum, în mare parte ai dreptate, nu țin să apăr vreo organizare religioasă, dar scopul pe care și-l dorea a-l ajunge membrii asociației AZSMR a fost și a rămas bun. Acum, unde au ajuns sau cât s-au abătut din drum, e destul de tragic și trist; totuși nu-mi permit să fac haz pe seama aceasta ptr că nu ar fi de niciun folos! În dreptul meu doar s-ar adăuga păcate, iar pe ei nu i-ar ajuta nicidecum.
Să ştii că plâng cu un ochi şi râd cu altul. Dacă afirm de ex "Iar uneori ceea ce decurge din struţo-cămila asta este ridicol şi drept de tot râsul şi dispreţul." numai Dumnezeu ştie adevărul despre mine, şi anume că în inimă mă doare sincer tot ceea ce se întâmplă.
RăspundețiȘtergereÎncerc să fiu şi eu un Martin Luther. Nu ştiu în ce măsură reuşesc, dar el mi-e model de viaţă: urăsc orice biserică, şi sistem, dar iubesc omul din orice biserică şi sistem. Numai cine a citit evangheliile cu ochiul lui ML poate să mă înţeleagă mai bine...
Te consider un frate. Si inima mea se bucura ca mai exista oameni ca tine. Dar sincer, mi-e teama ca sunt prea multi oameni debusolati in ziua de astazi, care daca ar mai parasi si biserica din care fac parte(idiferent care ar fi ea) s-ar pierde de tot. Acolo in cadrul bisericii, ducandu-se in sabat sa se inchine Domnului in casa Lui, si redescoperind dragostea Lui prin scriptura multi pot trai o adevarata redesteptare, si videca pe cei din jur. Unul sunt eu. Si cred ca prea putini sunt capabili sa se desprinda de biserica si totusi sa ramana langa Dumnezeu. Este un teren prea periculos. Cred ca pentru salvarea semenilor nostri, Isus Hristos este singura speranta. Si mai cred ca oamenii trebuie condusi la Cuvantul Lui Dumnezeu. Cuvantul Lui Dumnezeu se ridica fara sa lase drept de apel peste orice invatatura. Ellen White nu este decat o luminita mica care conduce la o lumina mare, adevarata Lumina. Misiunea ta este nobila. Vrei sa fii un Martin Luther? Astept ziua cand amandoi vom umple internetul cu bloguri si articole despre dragostea Lui Hristos. Astept ziua cand vom umple strazile cu pliante despre dragostea Lui Dumnezeu. Rezultatele vor fi colosale. Vrei sa fii un Martin Luther? Sunt sigur ca poti reusi. Cu toata dragostea. Un frate. :-)
RăspundețiȘtergereReferitor la ultimul anonim, mai mult îl doare sufletul ca el are o funcție înaltă în asociația religioasa amintită și varul lui,zis Martin L are vederi mult mai radicale. Dacă aceste grupulețe nu vor progresa înseamnă ca sunt de la diavolul... barca nr1.
RăspundețiȘtergere