vineri, 20 mai 2011

Problema răului: un Dumnezeu cuantic ( III )



      Întrebam la sfârşitul primului articol despre Dumnezeul cuantic dacă El, care este lumină, poate avea un caracter moral dual, exact cum lumina propriu zisă are.  Poate fi găsită vreo legătură între proprietăţile fizice ( dualitatea undă/corpuscul) al luminii şi comportamentul divinităţii? Ştim cu toţii că lumina aduce căldură, sănătate, viaţă...peste tot unde ajunge. Dar atunci când priveşti soarele prea mult cu ochiul liber, sau dacă îndrepţi o rază de lumină printr-o lentilă asupra pielii şi aştepţi câteva clipe, lumina poate durea. Poate deveni Dumnezeul iubirii uneori "periculos"?
   Ca să fiu clar încă de la început, atunci când afirm dualitatea caracterului divin nu mă refer la faptul că Dumnezeu ar putea fi rău, arbitrar, tiran. Ci încerc să-mi exprim gândurile personale legate de veşnicul aparent conflict între dreptatea Sa şi dragostea Sa, între pedepsirea păcatului şi iubirea păcătosului, între vechiul şi noul testament, între Dumnezeul violent şi răzbunător prezentat în primul şi Cel plin de iubire care apare descoperit în persoana Fiului Său. 
   Aşa cum am arătat pe scurt în cel de-al doilea editorial, aportul deosebit al adventismului din secolul XIX cu privire la această temă deosebit de importantă a constat în aceea că, pentru prima oară, se lansa ideea în creştinism că Dumnezeu NU ESTE MAI PRESUS DE LEGE, aşa cum este ea redată la nivel de înţelegere uman. Toată neprihănirea Lui constă tocmai în faptul că este "prizonierul" Legii şi că această Lege este "copia" caracterului Său. El nu este despotul universal care să guverneze universul după cum are chef, şi care să poată călca în picioare principiile de dragoste pe care le implementează în creaturile Sale. El nu este Dumnezeul "atotputernic" care să calce nervos peste dorinţa omului sau a îngerilor, dacă aceştia doresc să iasă de sub influenţa Sa sfântă. El nu aduce pedeapsa asupra păcătosului, trimiţând fulgere, tunete, potopul, pucioasă sau foc...ci păcătosul se condamnă la moarte singur atunci când alege să păcătuiască ( Ezechiel 18, 23,26, 30-32; 33,11; 2 Petru 3,9; Romani 6,23, etc).
     Fără să mai continui prea mult în argumentaţie, unii au dedus de aici că Dumnezeu nu poate lua viaţa niciodată vreunei făpturi create. Legea guvernării divine, spun ei neîncetat, Îl împiedică să facă lucrul acesta. În plus, Isus Hristos nu a ucis niciodată , şi nici măcar pedepsit pe cineva. Până aici argumentul lor, pe care l-am crezut şi eu multă vreme, este foarte solid. Însă undeva cred că şchioapătă atunci când absolutizează ideea unui Dumnezeu non-violent. Să mă explic.
     În primul rând, chiar conform citatelor Ellenei White oferite data trecută, ei uită că o copie este foarte asemănătoare cu originalul, însă nu va fi niciodată originalul în sine. Legea morală a celor 10 porunci ne permite doar o idee despre cum este Dumnezeu din punct de vedere moral. Însă nu ne va spune niciodată TOTUL despre El şi acţiunile Sale. Ar fi absurd, din punctul meu de vedere, să cred că un avion  arată în realitate precum schiţa proiectată de ingineri, sau că "transcrierea" grafică a unui act de identitate este şi actul de identitate în sine. 
    În al doilea rând, Isus Hristos nu este NUMAI omul blând şi inofensiv cu care ne-am obişnuit până la saturaţie din filme, predici, cântece religioase şi alte surse de inspiraţie biblică. El are ŞI momente( ce-i drept extrem de rare) când devine furios, şi nu mă refer aici doar la vaiurile adresate fariseilor, ci atunci când de exemplu observă necredinţa iudeilor. Răsturnarea meselor din templu, ironia ascuţită contra fariseilor şi saducheilor sau a lui Irod( pe care îl numeşte "vulpe"), lipsa de diplomaţie cu care îşi "invită" ucenicii să plece dacă nu le convine mesajul Său( Ioan 6, 66-70), necosmetizarea mesajelor Sale către ucenicul care " are un drac"( fie că e vorba de Petru sau Iuda), asprimea cu care porunceşte ucenicilor şi noroadelor să plece după înmulţirea pâinilor, şi încă alte câteva secvenţe...ne prezintă ŞI un Isus direct, aspru, necruţător. 
   Dar poate cea mai teribilă şi şocantă secvenţă a unui Isus de nerecunoscut o întâlnim la momentul când un copac verde este blestemat...la propiu, şi nu la figurat. Ucenicii au fost realmente descumpăniţi de acea faptă, pentru că nu mai văzuseră până atunci aşa ceva.
     Ne pot spune toate aceste lucruri şi ALTCEVA despre Dumnezeu, un lucru despre care nu prea ne place ca să vorbim sau să-L acceptăm? Poate fi vorba despre un Dumnezeu care poate fi provocat la mânie? Care se poate răzbuna sau manifesta în mod ciudat, în mod cu totul contrar  adevăratului Său caracter?Dacă da, ce îl determină pe El să se manifeste astfel? 
     Întorcându-mă puţin la fizica cuantică, nu mică mi-a fost uimirea să văd că în experimentul de laborator prin care se încerca să se înţeleagă comportamentul fotonilor( particule infinitezimale ale luminii) , savanţii au rămas perplecşi atunci când au constatat că aceştia au reacţionat total diferit atunci când au fost observaţi. Ca şi cum ar fi fost conştienţi de sine, sau de realitatea înconjurătoare, oricât de mistic ar suna acest lucru.Şi ca urmare, s-au comportat altfel, în mod cu totul diferit ca mai înainte. Ce i-a determinat să-şi schimbe traiectoria? Ce fenomen misterios determină un foton ca să interfereze cu sine însuşi(!!!), anulând până şi legile logicii omeneşti, atunci când este observat?!? Şi am putea aplica aceste fenomene bizare din lumea cuantică şi în ceea ce priveşte comportamentul lui Dumnezeu, cel care este misterios prin Sine însuşi?

  ( va urma)

11 comentarii:

  1. As putea da multe citate biblice in legatura cu afirmatiile si intrebaririle retorice puse in acest articol, sunt sigur ca si altora acestea le vin involuntar in minte .
    Martin daca nu ai vazut videoul despre APA, te invit sa-l vizionezi, ma gandesc ca are legatura cu ceea ce prezinti tu

    http://www.youtube.com/watch?v=ghkWrcMvqYc

    RăspundețiȘtergere
  2. APA-Documentar subtitrare romana
    In acest documentar se arata ca apa, clusterii acesteia isi schimba forma si calitatile la influenta gandului si emotiilor omului, si ca Apa are memorie

    RăspundețiȘtergere
  3. Am văzut deja acum doi ani documentarul şi mi s-a părut, într-adevăr, foarte interesant. Actualmente sunt mai interesat de modul în care particulele elemantare ale materiei reusesc sa interacţioneze între ele, schimbând permanent informaţie. Lumea biofotonilor, funcţionarea adn-ului uman şi altele asemenea.
    Este un câmp vast de studiu, din care reiese că nimic din ceea ce se întâmplă la nivel de micro-şi macrocosmos nu este la întâmplare, ci urmează legi precise, bine stabilite, deşi omul nu le poate desluşi încă pe deplin...

    Cu privire la articolul de faţă, nu pot să nu observ EXACT aceeaşi împotmolire a teologilor care nu reuşesc să explice diferenţele dintre cele două testamente biblice cu nereuşita fizicienilor de a lega fizica newtoniană şi einsteniană de cea cuantică. Ambele incompatibile între ele, dar ambele descriind acelaşi univers/ Dumnezeu. Îmi pare rău că nimeni nu vede ceva interesant în asta, dar ...deocamdată sunt încă un călugăr, încă nu am ajuns doctor :-))

    RăspundețiȘtergere
  4. Sunt oare singura (de pe aici) care nu vede nicio diferență între Dumnezeul Vechiului Testament și cel al Noului Testament?... că tot încerc să găsesc diferențe și cu toată bunăvoința mea nu găsesc niciuna :)

    RăspundețiȘtergere
  5. Mihaela, ia citeste aici: Numeri 15.32-36.
    Intrebare ( ca la scoala ) : Cine a poruncit sa fie ucis omul ala ?
    Variante:
    1.Domnul.
    2.Domnul.

    RăspundețiȘtergere
  6. Şi asta e doar un episod. Sunt încă nenumărate altele, ca duc la poticnire, ptr că dumnezeul prezentat acolo nu seamănă deloc cu cel prezentat de Isus.
    Citeşte Numeri 31, ca să vezi o misiune de epurare etnică gen Kosovo în cel mai "dumnezeesc" sens al cuvântului. Numai fetiţele trebuiau lăsate cu viaţă, deoarece ptr dumnezeul de atunci ele nu puteau să perpetueze tribul madianit. Se pare că acel dumnezeu nu cunoştea genetica de azi, unde tocmai femeile sunt cele care stabilesc moştenirea genetică a viitorului făt.
    Sau citeşte Iov 9, 15-35; 10,2-3...etc ca să vezi cam care era concepţia scritoriilor din timpul acela despre Dumnezeu: "îţi place să mă chinuieşti"..."el nimiceşte pe cel vinovat ca şi pe cel nevinovat"...No comment.

    Şi compară toate aceste atrocităţi poruncite de dumnezeul iudeilor cu ce spune Isus in Ghetsimani lui Petru: " Lasă sabia, căci toţi ce scot sabia, de sabie vor muri"...
    Chiar nu vezi nici-o diferenţă? Sunt chiar şocante.

    RăspundețiȘtergere
  7. Legea dreptatii lui Dumnezeu spune :ochi pentru ochi si dinte pentru dinte,
    insa Harul ispasitor al Legii spune: intoarce si celalalt obraz si daca ti se ia haina,prin forta, da-ti si camasa de bunavoie .
    Pentru mine aceste cuvinte nu duc la diferente intre Tatal si Fiul, ci mai degraba la descoperirea (prezentarea ) a doua insusiri (atribute ) prin care se exprima personalitatea unica a Dumnezeului care ne-a creat exact dupa chipul Sau si care si-a expus propria Lege la stalpul infamiei, inlocuind-o cu afisarea dragostei netarmurita cu pretul jertfei de SINE, si castigand victoria deplina asupra cosmosului, pe ale carui particole le poate influenta dupa buna Lui placere, Cuvantul lui devenind SINGURA LEGE VIABILA in tot universul. De ce va este atat de greu sa acceptati SUPREMATIA Lui ? Eu stiu ca Pavel a fost abilitat sa prezinte intr-un mod extraordinar de simplu mecanismele de functionare , atat ale vechilor 10 porunci, cat si cele ale poruncii celei noi, care le cuprinde si, in acelasi timp le DESFIINTEAZA ca efect pe toate cele dinainte : "va dau o porunca noua: sa va iubiti unii pe altii, cum v-am iubit Eu " Si daca multe din alte atribute "se vor sfarsi " odata cu timpul, Pavel ne spune ca "dragostea nu va pieri niciodata" pentru ca DUMNEZEU ESTE DRAGOSTE

    RăspundețiȘtergere
  8. Mizantropescu, Martin, subiectul ăsta se anunță și mai controversat decât cel cu trinitatea :) Îmi trag sufletul și pe urmă o să încerc să explic cum văd eu lucrurile.

    RăspundețiȘtergere
  9. Mihaela, subiectul cu trinitatea e controversat doar pt cel care crede ca e controversat...
    Pt mine e limpede.. Nu exista asa ceva, si mi'am exprimat clar pozitia. ( voi care o sustineti, sunt convins ca o sustineti din inertie, pt ca inca sugeti suzeta religiei - in adevar, habar n'aveti daca credeti cu adevarat in ea. ) Fi sincera cu tine, si vezi ca ase e cum spun. Nu obisnuiesc sa fac afirmatii doar de dragul de'a le face.
    Din pacate, am un defect: nu am rabdare la oameni. Le spun, odata, de doua ori, p'orma ii las in plata lor. Daca el vrea sa joace dansul cu "tat ase si iar ase"...treaba lui. Pe loc sa stea !
    Trebuie sa stii ca orice am scris, n'am scris pt " slava personala ". Nu castig nimic daca cineva imi impartaseste punctul de vedere....nici nu'mi hraneste ego'ul daca'mi castig dreptatea... MI'ar place sa cred ca's mai inteligent de'atat.. ( no, acuma ma laud ! :) )


    Tot din pacate, o sistez pt moment comentariile pe blogul tau. N'am io multe calitati, dar una o am sigur: vorbesc pe sleau. Am vazut niste replici lipsite de caracter pe marginea anumitor subiecte, si tare ma tem ca daca ar trebui sa'mi exprim dreptul la replica, ar fi pe un ton tare-tare dur. In definitiv, fiecare behaitoare pe limba ei piere...daca ma intelegi.
    Mizantropia am dobandit'o lovindu'ma in mod repetat de jegul omenesc. Iar unii dintre invitatii tai il au din belsug. Cred ca ai inteles...
    Poarta imi ramane deschisa pe mail. Oricand.

    RăspundețiȘtergere
  10. Mizantropescu, dacă e să fiu sinceră până la capăt părerea mea e că cei care nu înleleg trinitatea nu-l cunosc pe Dumnezeu. Nu L-au întâlnit și nu au o relație personală. iar o relație înseamnă ca tu să îi vorbești să El să îți răspundă. Cum ai reacționa dacă ți-aș spune că cel mai bine ar fi să-l întrebi pe Dumnezeu vis a vis de trinitate. Eu asta am făcut și răspunsul care l-am primit e simplu. E o progresie a revelației.

    RăspundețiȘtergere
  11. OK, e cum spui, Nu cred in trinitate, nu'l cunosc pe Dumnezeu !
    Al tau sa fie adevarul. Tot. :)

    RăspundețiȘtergere