joi, 26 mai 2011

Despre trinitate

     Aşa cum am mai spus, la această "etichetă" doresc să demasc abuzurile bisericii, de orice sorginte ar fi ea, pentru ca oamenii să înţeleagă că adevărata biserică a lui Dumezeu NU constă într-o instituţie, cult sau alt sistem organizat, ci poate fi formată chiar numai din două persoane, dacă acestea sunt strânse " în numele" şi călăuzite de adevăratul Duh al lui Dumnezeu. Care duh...apropo, nu are de-a face nimic cu trinitatea din dogmele creştine. Astăzi vă ofer experienţa legată de BAZŞ şi trinitate a unui prieten, şi invit pe această cale pe oricine care a trecut prin ceva asemănător, să îmi scrie pe adresa grg75ro@yahoo.com pentru dezvăluire publică. Nu numele contează atât de mult, cât faptele...

 
    Ma numesc Ovidiu. Restul conteaza mai putin. Conteaza mai degraba ceea ce doresc sa exprim in cele ce urmeaza.
Am scris aceste randuri la rugamintea lui Martin. Ceea ce veti citi este experienta mea.Concentrati-va mai mult asupra mesajului, sau cititi chiar printre randuri daca socotiti oportun a o face.
    Pentru a proteja identitatea anumitor persoane sau locuri, nu voi da nici un nume intreg, ci doar initialele acestora, acolo unde este cazul. Totusi, ceea ce voi spune este absolut adevarat, deoarece nu voi face altceva decat sa imi povestesc propria experienta in biserica AZS. Imi asum raspunderea pentru posibilul subiectivism in interpretarea reactiilor anumitor persoane fata de mine, insa relatarea evenimentelor in sine este cat se poate de obiectiva. Doresc in cele ce urmeaza sa imi exprim dezaprobarea si indignarea vizavi de anumite abuzuri ce se petrec intre cei ce se numesc uneori pe nedrept "frati" ,
sa demasc si sa condamn fapte si mentalitati, nu oameni. Nu am nimic impotriva nimănui, insa am declarat demult un razboi total mitocaniei, nesimtirii si prostiei ridicata la rang de sfintenie in biserica.

    M-am nascut ortodox. Un ortodox care era insa in cautarea adevarului suprem. La 9 ani am citit pentru prima data cartea Apocalipsei, evident, neintelegand altceva decat coarne si fiare. Dar am ramas cuplat pe ideea ca acolo este ascuns ceva ce, cu siguranta, voi intelege cand voi fi mai mare. Peste cativa ani, dupa terminarea clasei a 8-a am luat contactul cu o interpretare a apocalipsei scrisa de un pastor baptist. Am citit cartea si in acea vara a anului 1988 am devenit primul predicator din familie. Incepand cu bunicii mei si terminand cu vecinii de pe strada, toti au auzit ceea ce eu citisem in acea carte si care in acel moment, imi anima existenta. Si de atunci, am ramas indragostit de Dumnezeu, de Biblie si de oameni.


    Peste trei ani am cunoscut BAZS. Eram inca ortodox chiar daca nu mai frecventam biserica ortodoxa de doi ani de zile. Si ca ortodox, ma inchinam Tatalui, Fiului si Sfantului Duh. Eram trinitarian convins, prin nastere si apartenenta religioasa si nu datorita vreunui studiu biblic profund. Si am continuat sa fi trinitarian chiar si dupa ce am intrat in contact cu adventistii. De fapt orice adventist (baptist, penticostal, crestin dupa evanghelie, ortodox sau catolic), este trinitarian prin nastere, nu datorita studiului biblic, ci pentru ca "asa a apucat". V-ati dat seama probabil ca doresc sa abat discutia in directia aceasta, a chestionarii unei anumite doctrine. Insa voi inainta in subiect pas cu pas, presarand relatarea cu experienta mea proprie. 
    Am fost convins ca ceea ce cred, este in conformitate cu Scriptura si asta numai datorita faptului ca eram plasat intr-un context in care se vehiculau adevaruri importante, incontestabile. Adventismul avea o solie mondiala care m-a fascinat si nu imi puteam inchipui ca poate gresi in vreun aspect al ei. N-am putut niciodata sa armonizez textele din Biblie pentru a scoate din ele invatatura trinitariana, insa gandeam pe atunci altfel. Daca acesti oameni au inteles adevarul despre starea omului in moarte sau a zilei de odihna, cu siguranta au inteles si adevarul despre Dumnezeu, gandeam eu, privind la adventistii care pareau ca au raspunsuri la toate intrebarile vietii. Cine eram eu sa chestionez ceea ce altii cu multa truda au stabilit deja? Si asa am ramas, trinitarian, pana cand m-am intalnit cu teologia ariana a martorilor lui Iehova. I-am studiat pe martori pentru a-i putea contrazice si am ramas in continuare "la vechile pietre de hotar". Asta se intampla in anul 1992...

     Apoi m-am intalnit, prin anul II de facultate (1993) cu niste crestini unitarieni care mi-au atacat iarasi convingerile, de data aceasta de pe o cu totul alta pozitie. Le-am rezistat cu succes, partial datorita incapatanarii mele, partial datorita lipsei lor de pregatire teologica si nu in ultimul rand datorita faptului ca eram indragostit orbeste de biserica pe care socoteam ca trebuie sa o apar cu orice pret. Si am continuat sa cred si sa predic un "dumnezeu" in 3 persoane, pana cand in vara lui 2003 am gasit un articol din revista "Ministry".          ...Pentru cine nu stie, revista aceasta este o revista numai pentru cei initiati, un fel de "Curier" dar nu pentru marea gloata ci doar pentru clasa conducatoare (pentru pastori adica). Acest articol era scris de teologul "number one" al adventismului, aflat inca in viata,
George Knight. Iata ce spune el inca de la inceputul articolului:

"Most of the founders of Seventh-day Adventism would not be able to join the church today if they had to subscribe to the denomination's Fundamental Beliefs. More specifically, most would not be able to agree to belief number 2, which deals with the doctrine of the Trinity."
(George Knight, ‘Ministry’ magazine, October 1993 page 10, ‘Adventists and Change’)

Sau cu alte cuvinte:

 
  „Mulţi dintre fondatorii Adventismului de Ziua a Şaptea n-ar fi în stare să se alăture Bisericii de astăzi dacă ar trebui să subscrie la doctrinele funda­mentale ale denominaţiunii. Mai exact, mulţi nu ar fi de acord cu doctrina nr.2, care susţine credinţa în Trinitate.”

    Daca un mare teolog adventist contemporan spune asta, mi-am zis eu, atunci cu siguranta adevarul este dincolo de indoctrinarea pe care eu am primit-o in anii adolescentei. Am facut rost de carti si am consultat pe internet zeci de articole si materiale pe aceasta tema. Am citit ce spun unii teologi adventisti despre credinta pionierilor si despre ceea ce se crede in biserica la ora actuala, si am ajuns la o concluzie: suntem manipulati in mod intentionat si suntem tinuti in ignoranta de catre cei care au si alte interese
(la bani ma refer, desigur) decat propagarea cu orice pret a adevarului . Si de aici a inceput un conflict intern si extern, care m-a determinat sa studiez subiectul pana cand rezultatul studiului meu s-a concretizat intr-o carte. Dar "pana la Dumnezeu, te mananca sfintii", cum spune proverbul, si slava Domnului, BAZS nu duce lipsa de asemenea "sfinti" devoratori de pacate (si de oameni).

    Inainte sa trec mai departe poate ar trebui sa mai fac unele precizari. Am fost fascinat candva prin anul 1993 de ceea ce in biserica AZS se cunoaste sub numele de "solia 1888" si "adevaratul caracter non-violent al lui Dumnezeu". Cel ce pentru prima data m-a introdus in aceasta idee teologica, contestata in mare parte de catre teologii contemporani, a fost C.L., astazi scriitor de scenarii pentru filme crestine si fost profesor la Andrews University. Nu m-am multumit sa tin pentru mine ceea ce am aflat de la C.L. sau de la Gili.C. si am inceput sa abordez subiectul in biserica, cu diferiti indivizi mai mult sau mai putin interesati de el. 
    De aici a inceput aventura cu gust amar. Am fost categorisit ca fiind un sectant periculos. Pastori precum G.D., P.M., L.O. sau T.C. s-au luptat cu mine pe toate caile posibile intre anii 1994 si 2008 pentru a ma determina sa tac din gura. Unul dintre ei m-a chemat intr-o zi in biroul lui facandu-ma "mucos" si chestionandu-ma cu privire la sinceritatea motivelor pentru care abordez in biserica subiecte atat de controversate, creand (in opinia lui) scandaluri interminabile. De fapt singurul scandalizat parea sa fie el, plus un prezbiter extrem de redus intelectual, care acum salaslueste in Atlanta, probabil tot ca prezbiter...Si in acest fel mi-am urcat in cap o gramada de personalitati care erau in stare sa conteste pana si cartile tiparite la "Viata si Sanatate"...

    In paralel cu acest studiu al caracterului lui Dumnezeu, am inceput sa studiez mai profund o doctrina pe care pana atunci o inghitisem fara sa pun intrebari si anume doctrina trinitatii. In anul 2005, luna februarie, am fost invitat sa fac parte dintr-un grup de laici chemati sa explice altor laici cum sta treaba cu 3 in 1 si 1 in 3 din doctrina trinitatii. Se petrecea in Spania. Am refuzat sa particip in calitate de militant fiindca stiam eu ce stiam, dar am participat totusi la eveniment, in sala, neputand sa ma abtin de la comentarii (contra). De fapt nu faceam altceva decat sa ridic semne de intrebare, iar cei care erau pusi sa dezlege tema, se incurcasera si mai mult. Eu deja aveam un avantaj de cativa ani de studiu pe aceasta tema fata de ei, si nu ma puteau contesta defel in ceea ce spuneam. 
      Asta ii facea sa faca "spume". Evenimentul trebuia sa fie doar ceva local, intr-un cadru destul de restrans intr-o sambata seara, fara participarea vreunui pastor. Insa cineva caruia ii spusesem ca subiectul nu va fi usor si ca nu trebuie sa se astepte din partea mea la sustinere prosteasca a unei teme neintelese de fapt de majoritatea dintre ei, a avut grija sa dea niste telefoane...iar la evenimentul cu pricina din respectiva sambata seara, a aparut si pastorul comunitatii L.O., invitat special si blindat cu argumente contra problemelor aduse in discutie de mine. El trebuia sa fie pe atunci in alt oras, insa si-a anulat calatoria special pentru a nu ma lasa sa vorbesc (din cate aveam sa aflu ulterior). Nici nu va ganditi cate argumente mi-a adus impotriva...dar, daca va inchipuiti ca din Biblie, ati gresit teribil. Nici macar un singur argument biblic nu mi-a fost prezentat, ci doar citate din....CATEHISMUL CATOLIC !!!  
      "Avem de invatat si de la catolici" spunea el, iar eu n-am sa uit acest argument cat voi trai... Marele pastor adventist, presupus stapan pe doctrina "data sfintilor odata pentru totdeauna", m-a combatut cu catehismul catolic...spre surprinderea si dispretul multora din sala care se asteptau la argumente si contra-argumente, dar nu sub forma aceasta.
     Din acel moment nu am mai fost solicitat  sa vorbesc despre nimic, niciodata, in acea comunitate. Deja eram un posibil dizident periculos. Eram chiar chestionat cu privire la bunele mele intentii, iar cineva m-a intrebat daca nu cumva sunt iezuit sau francmason infiltrat in biserica AZS...

     Totusi, in anul urmator, un fost prieten care studia si el problema trinitatii pe atunci, mi-a aranjat o intalnire publica in care eram solicitat sa imi expun punctele de vedere si concluziile la care am ajuns dupa un an de studiu. Spun "fost prieten" deoarece la numai cateva luni de la acest eveniment, acest individ care se ocupa pe atunci cu dirijatul corului bisericii, mi-a tras o frumoasa "ţeapă" de aproape 10.000 de euro, bani pe care nu i-am mai vazut niciodata desi mi se cuveneau de drept si de fapt, fiind plata muncii mele pe cateva luni de zile, munca prestata in folosul sau...dar sa ma intorc la povestea de la acea intalnire.

    Ceea ce nu stiau ei era ca nu doar un an studiasem eu problema respectiva (un an trecuse de la intalnirea precedenta cu ei), ci peste 11 ani...insa avantajul era ca in 2006 aveam deja un material ordonat, mult mai bine structurat decat in 2005. Am prezentat aproape trei ore concluziile mele vizavi de doctrina trinitatii, multi parand a fi de acord cu rezultatele partiale la care ajungeam pas cu pas. Cand am ajuns insa la credinta pionierilor adventisti si la ideea ca EGW nu a fost trinitariana ci semi-ariana, dialogul s-a blocat. "Daca ajungem sa contestam autoritatea EGW, ( mi-a spus pastorul C.D. din acea biserica ) nu mai avem ce discuta". Ce conta puzderia de argumente biblice? Ce conta multitudinea de dovezi istorice, teologice si logice? Ideea era de a nu clinti nimic din siguranta denominationala si de atunci inainte nici nu mi s-a mai dat ocazia sa o clintesc in vreun fel. Am fost trecut in rezerva in mod automat si abandonat prin natura unor circumstante independente de vointa mea. 
       Un prieten bun m-a indemnat sa imi astern concluziile la care am ajuns in urma studiului, intr-o carte. Astfel s-a nascut cartea DUMNEZEU ESTE UNUL SINGUR. Deoarece distributia acestei carti nu a fost larg mediatizata, nu am deocamdata prea multe reactii contra. Insa am o reactie "pro" din partea unui important pastor al BAZS, personaj foarte cunoscut si iubit: Nicu Butoi. Acestui pastor i-am divulgat numele in mod intentionat, deoarece pana acum a fost singurul care m-a ascultat cu atentie si nu a tras concluzii pripite. Dansul mi-a trimis mai multe mesaje in care isi exprima aprecierea pentru continutul cartii, fapt care nu a putut decat sa ma bucure. Gasisem in sfarsit un inalt oficial care avea curajul sa gandeasca si altfel. Desigur, exista multi oameni sinceri, chiar daca nu au studii teologice, care isi pun sincer problema valabilitatii doctrinei despre Dumnezeu asa cum este prezentata ea in bisericile trinitariene. Si cu siguranta Dumnezeu ii va lumina pe cei doritori sa cunoasca adevarul. Insa nu inseamna ca daca nu am avut parte de reactii negative oficiale, nu am avut parte de ele in mod particular...Au fost cateva persoane care s-au grabit sa ma contrazica spunand despre mine tot felul de lucruri rele si mincinoase, pe principiul "haideti sa il ucidem cu vorba" daca argumente scripturistice nu avem.

     Daca este ceva care sa ma enerveze in biserica, este ignoranta si prostia ridicata la rang de spiritualitate, de "sfintenie", asa cum am mai spus. Oameni care habar nu au pe ce lume traiesc, isi permit sa dea lectii tuturor doar pentru ca se cred deja mantuiti, in virtutea faptului ca se inchina cu 24 de ore mai devreme decat altii si nu mananca porc. Impotriva acestor forme de manifestare si a lipsei de iubire frateasca protestez eu. Si nu numai eu, ci multi altii care au inteles ca nu poti face nimic in pozitie de drepti (vorba cantecului), ca libertatea de exprimare si studiul biblic personal trebuie incurajat, nu obstructionat. Din nefericire cred ca marea problema a membrilor bisericii din Romania sau a romanilor din diaspora care nu s-au dezlipit de vechile apucaturi comuniste si inchizitoriale, este neintelegerea caracterului adevaratului Dumnezeu pe care in mod sincer, isi propun sa il slujeasca. Multi cred ca daca tin cu dintii de doctrinele pe care altii (nu ei) le-au studiat si definit, implinesc astfel voia Domnului. Daca cineva indrazneste sa puna sub semnul intrebarii nu existenta lui Dumnezeu in sine ci interpretarile omenesti cu privire la Dumnezeu, este imediat pus la zid sau linsat teologic, ca nu cumva sa destabilizeze prin atitudinea lui, bunul confort al celorlalti. Din fericire, Dumnezeu nu este nici roman, nici AZS...

23 de comentarii:

  1. După cum aţi observat, textul duce lipsă de diacritice, aparţinându-i 100% lui Ovidiu. Îmi cer scuze pentru acest mic incovenient.

    @ Ovidiu: Mulţumesc pentru relatarea cazului tău. Sper să fi fost doar cel care a spart ghiaţa. Cu siguranţă că sunt mulţi Martini Lutheri ascunşi prin diferite "castele" din cauza acestei doctrine.

    RăspundețiȘtergere
  2. la mine a fost invers :) Citisem singură Biblia și la un moment dat m-au vizitat niște martori ai lui Iehova. Am ajuns, împreună cu ei, la problema trinității și m-am gândit că poate au dreptate. Încercând să-mi fac o părere obiectivă am început să citesc Biblia cu ideea asta în cap. La prima citire m-am gândit că poate au dreptate, dar cu cât trecea timpul găseam argumente în favoarea trinității. Acum sunt ferm convinsă că unitarismul este o eroare. Trinitatea mi se pare atât de firească încât mi-e greu să cred că acest subiect poate stârni atâtea discuții.

    p.s ce înseamnă AZS? sau BASZ?

    RăspundețiȘtergere
  3. AZS sau BAZS sunt prescurtări ptr biserica adventistă de ziua a şaptea, care crede şi ea în această doctrină.

    Mihaela, eu ştiu din ce am citit pe blogul tău că eşti la început oarecum cu religia. Asta denotă printre altele şi multă sinceritate dar şi multă naivitate. Nu te condamn, ci îţi înţeleg poziţia. Dar crede-mă că dacă vei fi sinceră până la sfârşit, vei ajunge să-ţi dai tu seama singură despre incongruenţele acestei doctrine.
    Însuşi faptul că a fost "inventată" în secolul 4, şi oficializată la consiliul de la Constantinopol ar trebui să te pună pe gânduri...Nu are nimic în ea evreesc.,,

    RăspundețiȘtergere
  4. Martin ai dreptate că sunt la început, dar eu cred că ăsta poate fi chiar un avantaj (cel puțin uneori). E ca o privire din exterior care are avantajul libertății.

    Eu am învățat de la David Wilkerson că un creștin care nu face efortul conștient de a posti o zi pe săptămână nu se poate aștepta să primească ceva de la Dumnezeu. Nu vreau să te conving că aș avea dreptate (îmi cer scuze pentru că am încercat s-o fac și îmi pare rău pentru unele comentarii pe care le-am scris pe blogul meu) Ceea ce vreau să spun este să cauți fața lui Dumnezeu, să-L cauți pe El. Doar El îți poate răspunde la această întrebare.

    RăspundețiȘtergere
  5. La ce intrebare te referi? La cea cu trinitatea? Daca e corecta dogmatic sau nu? Oricum eu am deja de mult raspunsul:-)))

    Cat despre post, daca ar fi ca Dumnezeu sa ne dea ceva numai daca postim, inseamna ca cei din Africa ar trebui sa fie cei mai luminati crestini, ca aia postesc 6 zile pe saptamana:-)
    Mihaela, eu cred ca Dumnezeu da cu mana larga si bogata ORICUI care il cauta dintr-o inima sincera, si nu dupa prejudecati, rituri, forme sau surghiunuri. Asa cum un parinte omenesc da copiilor sai toate darurile bune, de multe ori, fara ca acestia sa i le ceara, Dumnezeu la fel, dar mult mai mult.
    Dar daca te referi la iluminare spirituala, iti garantez ca postul nu e necesar, ci doar rugaciunea. Directa, simpla, concreta. SI El raspunde de fiecare data, daca exista sinceritate si o minima credinta.
    Ma indoiesc ca tu posteai cand ti s-a descoperit, nu?

    RăspundețiȘtergere
  6. " Vedeam venind din dreapta si din stanga trupe de fachiri, de preoti budisti, de bonzi, de calugari albi, negri si gri, care'si inchipuisera cu totii ca pt a intra in gratiile fiintei supreme trebuia fie sa canti, fie sa te biciuiesti sau sa umbli in pielea goala. Am auzit o voce teribila care i'a intrebat: " ce fapta buna ai facut tu pt oameni? " Acestei voci i'a urmat o tacere apasatoare; nimeni n'a indraznit sa raspunda si au fost cu totii dusi la balamucul universului :este una dintre cele mai mari constructii ce se pot imagina. Unul striga: " trebuie sa credem doar in metamorfozele lui Xaca! ", altul " ba in cele ale lui Sammonocodom!", "Bachus a oprit soarele" - zicea altul, iar aprodul judecatorilor striga : "la balamuc ! la balamuc cu voi !" - Voltaire - " Dogme ".

    RăspundețiȘtergere
  7. Tare Voltaire... şi uite cum se termină articolul lui :
    " După ce toate aceste procedee( de judecată) s-au terminat, am auzit pronunţându-se următorul decret:" În numele eternului Creator, Răsplătitor, Consevator, Pedepsitor, Iertător, etc...să se facă cunoscut tuturor milioanelor de miliarde de lumi pe care am binevoit să le creem, că noi niciodată nu judecăm locuitorii acestora după ideile lor goale, ci doar după faptele lor.Pentru că aşa este dreptatea noastră"
    Mărturisesc că era pentru prima dată când auzeam o astfel de declaraţie..."

    Iar asta se încarează perfect cu asta: 2 Corinteni 5,10....Aşa că îl trecem şi pe Voltaire lângă profeţii inspiraţi:-))

    RăspundețiȘtergere
  8. "Voltaire a rămas celebru pentru ocara sa periculoasă. Când au fost îndepărtați jumătate din caii grajdurilor regale din motive economice, el a propus ironic, că ar fi fost mai bine să fi fost eliberați jumătate din măgarii de la curtea regală. " :)

    RăspundețiȘtergere
  9. Martin, am uitat că pentru tine ceea ceea ce crezi sau gândești are o autoritate mai mare decât ceea ce spune Biblia. Eu cred contrariul - atunci când nu înțeleg ce spune Biblia nu mă încred în mintea mea ci mă adresez Autorului ei pentru explicații.

    Din exact același motiv n-am înțeles ce legătură ar putea să existe între ceea ce cred eu și perioada în care biserica ar fi acceptat trinitatea. Că a acceptat-o sau nu e problema lor, eu nu-mi formez părerile pe ceea ce au hotărât ei ci doar pe ceea ce citesc în Biblie care, chiar din primul capitol spune: "Să facem om după chipul și asemănarea NOASTRĂ."

    RăspundețiȘtergere
  10. Mihaela, pronumele personal "noastră" indică plural, într-adevăr. Dar care regulă gramticală sau de orice alt fel ar da o sugestie că aici e vorba de 3 persoane? Nu pot fi "noastră" şi două( Tatăl şi Fiul)?
    Ăsta nu merge...:-) Adu-mi un alt verset, mai serios, în favorea trinităţii... pentru că, contrar la ceea ce zici, îmi elaborez concluziile mult mai mult pe biblie decât crezi.

    RăspundețiȘtergere
  11. Până una alta, îţi dau eu unul: exodul 20,3. Porunca 1. Despre câţi Dumnezei e vorba acolo? Şi ce înseamnă pronumele Mine pentru tine? Nu unicitate în închinare? De ce, dacă porunca e ATÂT DE CLARĂ, inventăm noi alţi dumnezei?

    RăspundețiȘtergere
  12. Martin tu crezi că există versete neserioase în Biblie? ai la mine pe blog un întreg articol cu versete serioase. Ce vrei în plus? N-ai înțeles că e vorba de “O singura Dumnezeire si un singur Dumnezeu in trei ipostasuri”?

    RăspundețiȘtergere
  13. Mihaela, pronumele personal "noastră" indică plural, într-adevăr. Dar care regulă gramticală sau de orice alt fel ar da o sugestie că aici e vorba de 3 persoane? Nu pot fi "noastră" şi două( Tatăl şi Fiul)?

    Nu-i vorba de o regulă gramaticală ci despre restul Bibliei care explică acest verset. Biblia se explică prin ea însăși.

    RăspundețiȘtergere
  14. Mihaela, nu am de gand sa ma cert cu tine. Poti crede ce vrei. Asa cum si eu pot crede in Mos Craciun. Dar nu-mi vorbi despre versete SERIOASE in biblie despre trinitate, ptr ca intri intr-o fundatura. Si s-ar putea sa apelezi la o macara sa te scoata de acolo.
    Daca tu crezi ca exista versete serioase in biblie despre tema asta, tin sa-ti spun ca exista versete "serioase" si despre iad. Sau despre predestinatie. Sau despre nemurirea sufletului. Sau despre faptul ca Dumnezeu face ce vrea cu cine vrea. Dar daca tu chiar vrei sa le iei in serios, nu inseamna ca sunt chiar serioase...

    RăspundețiȘtergere
  15. Buna Martin!
    Imi pare rau pe de o parte ca esti acolo singur,dar pe de alta parte la cate dezamagiri sunt de la fratii cu care ai mancat din aceeasi farfurie,parca e mai bine fara"prieteni".Zilele trecute am plans 4 ore,nu puteam sa ma opresc din cauza unei prietene.Dumnezeu m-a alinat si mi-a spus ca EL e cel mai bun Prieten.
    In privinta trinitatii,in adevar nu prea intelegeam,era o nebuloasa,nu stiam cui sa ma rog,imi era teama sa nu cumva sa nu-l amintesc pe Duhul Sfant,ma rog multe intrebari.Prima data cand Dumnezeu mi-a sugerat sa studiez ca s-ar putea sa nu inteleg bine am avut un soc.Dar am putut sa-l duc.Cred ca de asta nu ne raspunde Dumnezeu cateodata:El stie ce vrem si cat putem duce la schimbari.
    Si atata timp cat ne incapatanam in prejudecata,nu ne spune nimic.Daca Duhul Lui nu ne deschide mintea nu intelegem nimic.Daca ma vedeai....nu vroiam ca trinitatea sa fie falsa,in acelasi timp strigam catre Dumnezeu sa-mi spuna adevarul.Timp de cateva nopti ma sculam cu versete in minte,ma duceam la Biblie,ma rugam si incet,incet totul s-a clarificat.Nu-mi venea sa cred.Era totul asa de frumos,logic,maret.Multe din intrebarile pe care le aveam de ani de zile si-au gasit raspunsul.Iti doresc sanatate multa si sa-ti trimita Dumnezeu prieteni.

    RăspundețiȘtergere
  16. Marcel,
    Mulţumesc pentru aprecierile tale, pentru încurajări şi pentru sinceritatea cu care ţi-ai spus pe scurt experienţa legată de trinitate, care este cumva şi a mea.
    În privinţa prietenilor şi mai ales a "fraţilor" este greu de suportat şocul trezirii la realitate. Cea mai dureroasă lovitură ţi-o administrează cei în care ai investit cea mai mare încredere. Isus a păţit-o primul, şi încă cu mai multă durere ca noi.
    Dar asta este. Trăim într-o societate care ete vândută celui rău, incluzând lumea religioasă, iar descoperirea faptului că suntem singuri este o traumă pentru mulţi. Cei mai mulţi dintre aceşti mulţi devin atei sau agnostici, iar foarte puţini se agaţă cu disperare în continuare de Dumnezeu. Mă bucur dacă tu eşti dintre ultimii.
    Vestea bună pe care ţi-o pot mărturisi din experienţă proprie e că niciodată nu m-am simţit mai liber şi mai liniştit în Dumnezeu decât acum, când sunt singur. Uneori e bine să te ridici deasupra acestei lumi şi să vezi cine e Dumnezeu şi cine eşti tu cu adevărat...

    RăspundețiȘtergere
  17. Vă ofer un link care arată deschis, numai cu dovezi din Sfânta Scriptură, că Dumnezeu este Unul singur, doar Tatăl, Domnul Isus este singurul Fiu Născut al Lui Dumnezeu, iar Duhul Sfânt e Duhul Lui Dumnezeu, adică Duhul Tatălui, nicidecum alt Dumnezeu afară de Tatăl.Fraţilor, depărtaţi-vă de Roma şi de uneltirile diavolului şi apropiaţi-vă de Dumnezeu...
    http://www.scribd.com/doc/86739368/Dumnezeu-%C5%9Fi-Biblia

    RăspundețiȘtergere
  18. George,
    asa cum am mai spus anterior - acest articol nu dezbate trinitatea. este doar o insiruire a povestii acestui om, dar nu aduce argumente, nu prezinta nici o dovada pro sau contra trinitatii. ok, am inteles ca nu e pro, dar nu spune de ce. a studiat si a inteles. de unde? cum? care este intelegerea lui/ a ta cu privire la versetele biblice citate de BAZS???
    sa nu ma trimiti sa mai citesc articolul inca o data. l-am citit de 2 ori. :))
    daca scrie si n-am inteles eu... inseamna ca trebui sa mai iau lectii de limba romana.

    Merci

    Oana

    RăspundețiȘtergere
  19. Oana,

    Ai dreptate, articolul nu dezbate trinitatea. Dar poate că îți vor fi necesare niște linkuri de pe acolo. Azi găsești multă info, dacă vrei, pe pagina lui Vlad Ardeiaș sau altele care sunt contra trinității, de ex asta , care e foarte bună: http://www.laodicea.ro/

    Versetele biblice citate de orice biserică în favoarea trinității „ păcătuiesc ” prin faptul că nu există. Exact la fel ca probele din paleontologie despre macroevoluția în timp darwiniană. Adică, așa cum evoluționiștii au inventat APRIORIC o teorie despre apariția vieii și caută ULTERIOR dovezi în sol, genetică, biologie ca să demonstreze că teoria lor e adevărată... tot așa și creștinii au preluat via filozofia greacă ( !!!) teoria că Dumnezeu are o substanță din care sunt făcuți și Tatăl, și Fiul Și Duhul. Apoi, odată având teoria pe masă, în secolul IV ( și noi știm câte aberații de edicte și doctrine nu s-au făcut în acel secol...)catolicii au început să caute, ba chiar să FABRICE versete în biblie despre trinitate, celebră în acest sens fiind paranteză ioanină ( 1 Ioan 5, 7-8), despre care până și Florin Lăiu îți va spune că este o pură găselniță umană!!

    Când faci așa, vei găsi în biblie versete care să suțină orice, până și homosexualitatea sau curvia. Dar dacă teologii sunt hoți și idioți, nu e neapărat obligatoriu să fiu și eu la fel.
    Cu plăcere.

    RăspundețiȘtergere
  20. Oana
    Argumentele pe care le astepti le poti gasi doar in cartea DEUS, in peste 380 de pagini. Scopul articolului acesta nu a fost sa aduc argumente pe marginea subiectului si nici nu o voi face vreodata pe blogul acesta sau altundeva din moment ce mi-am exprimat detaliat punctul de vedere in carte. Exista insa diferente intre cartea mea si paginile pe care le-a amintit Martin (cea a lui Ardeias si cea a lui Csavdari), dar esenta subiectului e atinsa de catre toti. Trinitatea este o inventie pagano-catolica. Solutia pe care o ofera diferiti cercetatori ai Bibliei difera insa in functie de modul in care acestia vad problema dumnezeirii (in mod unitarian, arian sau semi-arian). Iti recomand sa studiezi cu atentie totul si sa pastrezi ce este bun. Succes!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ovidiu, de unde pot cumpara si eu aceasta carte?

      Ștergere
  21. multumesc,
    asa am sa fac.

    Oana

    RăspundețiȘtergere
  22. Ioan 17.3: "Şi viaţa veşnică este aceasta: să Te cunoască pe Tine, SINGURUL Dumnezeu adevărat, şi pe Isus Hristos pe care L-ai trimis Tu."
    Consider ca acest citat spulbera ideea de trinitate.
    Fapt. Apost.16:6-7: " Fapt 15.41;
    6 Fiindcă au fost opriţi de Duhul Sfânt să vestească Cuvântul în Asia, au trecut prin ţinutul Frigiei şi Galatiei.
    7 Ajunşi lângă Misia, se pregăteau să intre în Bitinia; dar Duhul lui Isus nu le-a dat voie. "
    Acest verset explica clar ca Duhul Sfant este Duhul lui Isus, pana la urma cine este Sfantul lui Dumnezeu? Decat Isus, si cine mai este sfant? Decat Dumnezeu! Ce ni se spune ca este Dumnezeu? Dumnezeu este duh. Atunci Duhul Sfant = Dumnezeu cel Sfant. Deci Duhul Sfant nu este un alt Dumnezeu, ci este Dumnezeu insusi care este Sfant.
    Iata ce este este scris despre Isus Hristos:
    Evrei 1:
    1 După ce a vorbit în vechime părinţilor noştri prin proroci, în multe rânduri şi în multe chipuri, Dumnezeu,
    Num 12.6-8;
    2 la sfârşitul acestor zile, ne-a vorbit prin Fiul pe care L-a pus moştenitor al tuturor lucrurilor şi prin care a făcut şi veacurile.
    3 El, care este oglindirea slavei Lui şi întipărirea Fiinţei Lui şi care ţine toate lucrurile cu cuvântul puterii Lui, a făcut curăţarea păcatelor şi a şezut la dreapta Măririi în locurile preaînalte,
    Ioan 1.14; Ioan 14.9; 2Cor 4.4; Col 1.15; Ioan 1.4; Col 1.17; Apoc 4.11; Evr 7.27; Evr 9.12-26; Ps 110.1; Efes 1.20; Evr 8.1; Evr 10.12; Evr 12.2; 1Pet 3.22;
    4 ajungând cu atât mai presus de îngeri, cu cât a moştenit un Nume mult mai minunat decât al lor.
    Efes 1.21; Filip 2.9-10;
    5 Căci, căruia dintre îngeri a zis El vreodată: „Tu eşti Fiul Meu; astăzi Te-am născut”? Şi iarăşi: „Eu Îi voi fi Tată, şi El Îmi va fi Fiu”?
    Ps 2.7; Fapt 13.33; Evr 5.5; 2Sam 7.14; 1Cron 22.10; 1Cron 28.6; Ps 89.26-27;
    6 Şi, când duce iarăşi în lume pe Cel întâi născut, zice: „Toţi îngerii lui Dumnezeu să I se închine!”
    Rom 8.29; Col 1.18; Apoc 1.5; Deut 32.43; Ps 97.7; 1Pet 3.22;
    7 Şi despre îngeri zice: „Din vânturi face îngeri ai Lui; şi dintr-o flacără de foc, slujitori ai Lui”;
    8 pe când Fiului I-a zis: „Scaunul Tău de domnie, Dumnezeule, este în veci de veci; toiagul domniei Tale este un toiag de dreptate;
    Ps 45.6-7;
    9 Tu ai iubit neprihănirea şi ai urât nelegiuirea: de aceea, Dumnezeule, Dumnezeul Tău Te-a uns cu un untdelemn de bucurie mai presus decât pe tovarăşii Tăi.”
    Isa 61.1; Fapt 4.27; Fapt 10.38;
    10 Şi iarăşi: „La început, Tu, Doamne, ai întemeiat pământul; şi cerurile sunt lucrarea mâinilor Tale.
    Ps 102.25;
    11 Ele vor pieri, dar Tu rămâi; toate se vor învechi ca o haină;
    Isa 34.4; Isa 51.6; Mat 24.35; 2Pet 3.7-10; Apoc 21.1;
    12 le vei face sul ca pe o manta, şi vor fi schimbate; dar Tu eşti acelaşi; şi anii Tăi nu se vor sfârşi.”
    13 Şi căruia din îngeri i-a zis El vreodată: „Şezi la dreapta Mea, până voi pune pe vrăjmaşii Tăi aşternut al picioarelor Tale”?
    Ps 110.1; Mat 22.44; Marc 12.36; Luc 20.42; Evr 1.3; Evr 10.12;
    14 Nu sunt oare toţi duhuri slujitoare trimise să îndeplinească o slujbă pentru cei ce vor moşteni mântuirea?

    Acum dupa ce ati citit cele de mai sus, toti cei care spun ca iubesc pe Dumnezu si cauta imparatia Cerului, ar trebui sa renunte la invataturi omenesti(care sunt doar niste calauze oarbe), chiar daca le-a primit din familie de mic si sa se lase invatat de Duhul Adevarului! Amin

    RăspundețiȘtergere